P1120031

P1120031



Dzieci nie znają tytułu. Próbują narysować to co słyszą.

Rozmowa: opisujemy wykonane prace, dzieci próbują opowiedzieć co było w muzyce, jaka ona była i co oznaczała.

(Może się zdarzyć, że przekaz muzyczny odczytają inaczej, nie dosłownie, jednak charakter utworu jest tak czytelny, że określą go godnie, czyli jeśli nie słoń, to napewno „coś ciężkiego")

Aktywność: Słuchamy utworu „Dzikie Osły". Słuchamy ponownie i dzieci mogą swobodnie biegać po sali zgodnie z muzyką.

Rozmowa: Osioł bywa uparty i nieruchliwy, ale nieraz znienacka potrafi biegać tam i z powrotem.

Aktywność: Słuchamy „Łabędzia" C. Saint-Sacnsa

Rozmowa: Czy potraficie dostrzec w tych dźwiękach jakieś opowiadanie o ptakach?

Aktywność: Słuchamy kolejno utworów, a dzieci mogą się dowolnie poruszać tak jak słyszą muzykę.

Rozmowa: Jak dużo może muzyka.

SCENARIUSZ VI

Temat: Dlaczego metalowy flet jest drewniany?

Muzyka: Bach Johan Sebastian Suita orkiestrowa nr 2 h-moll. Badinerie 1

Aktywność: Słuchamy muzyki

Rozmowa: Czy słyszeliście już tę muzykę? Jaki instrument gra tak perliście? A jak wygląda ten flet? Z czego jest zrobiony? I dlaczego jest to instrument: dęty i drewniany? Dawniej flety wykonywano tylko z drewna. Potem, ze srebra czyli z metalu — ale dlatego, że brzmią prawie tak samo — a metal jest bardziej trwały i odporny na wilgoć.

Aktywność: Słuchamy ponownie

Rozmowa: Ta muzyka powstała prawie 250 lat temu. Wtedy powstały też piękne budowle, które zachowały się do dzisiaj. Są to pałace i kościoły.

Aktywność: Z przygotowanych ilustracji lub zdjęć budowli różnych stylów, romańskiego, barokowego i współczesnego dzieci dobierają tą, która jest — ich zdaniem — „podobna" do muzyki. Pomagamy uczniom — jeśli jest taka potrzeba.

[W ramach bloku zajęciowego najlepiej byłoby w trakcie wycieczki zobaczyć taką budowlę]

SCENARIUSZ Vn

Temat: Nie tylko smyczkiem gra się na skrzypcach.

Muzyka: Czajkowski Piotr Symfonia f-moll op. 36 nr 4. Część III.

Scherzo. Pizzicato ostinato

Rozmowa: Skrzypce to instrument, który najpiękniej gra melodię. Połączone płynnie dźwięki (legato) gra się smyczkiem. Jednak nieraz smyczek trzeba odłożyć, a dźwięki wydobywa się szarpiąc struny palcem (pizzicato) Wtedy muzyka jest inna. Jaka?

Aktywność: Słuchamy muzyki [Proponuję — do uznania nauczyciela fragment (1:40)]

Rozmowa: Co usłyszeliście i co zobaczyliście? A może to była muzyka do filmu i ten film gdzieś się zgubił. Jak myślicie jaki, o czym był ten film?

Aktywność: Ułożenie historyjki fabularnej Dzieci mogą przygotować małe kukiełki (postacie ze swojej wymyślonej historyjki) na zajęciach i do muzyki wykonać przedstawienie kukiełkowe.

[Gabzdyl J. 1992]

SCENARIUSZ vm

Temat: Wizyta na balu u króla

Muzyka: Mozart Wolfgang Amadeusz Divertimento D-dur

KV 131 (fragment 2:09)

Rozmowa: Dawniej tylko niektórzy ludzie mogli posłuchać muzyki, którą grała orkiestra. A orkiestry posiadali tylko bogaci książęta i królowie. Muzyka towarzyszyła spotkaniom towarzyskim, wieczerzom, ozdabiała bale. W czasach, kiedy żył W. A, Mozart tańczono na balach różne tańce: najczęściej kontre-danse, ale z okazji szczególnych uroczystości tańczono też menueta.2

Ponieważ my wybierzemy się na bal u króla nauczymy się tańczyć menueta.

Aktywność: Dzieci stoją w rzędzie parami trzymając się za prawe ręce na wysokości ramion, twarzą do siebie. Dwoje dzieci (król i królowa), siedzą na centralnie ustawionych miejscach.


61

1

Badinerie — utwór o charakterze żartobliwym, nieraz tanecznym, występował jako jedna z części suity.

2

Drabecka M., Tańce historyczne, s. 84.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Filozofia Kanta w swych bezpośrednich interpretacjach 53 ni a, któremu nie może uczynić zadość — ani
page0022 18 nie wstrzymało go od wierzenia w to, co Bóg mu przyrzekał; wiedział bowiem dobrze, że Bó
próbuje zrozumieć to, co istnieje, z perspektywy ostatecznych podstaw jego istnienia; Filozofia podm
CCF20081221085 waniach w stosunku do Świata empirycznego — najpewniejszy dowód, że nie znaczy ono n
LIST DO CIOCI (0) /V-Vx ^WIA- L w*~ Julko i Bartek spędzili wakacje u cioci na wsi. Gd wrócili do do
poczta004 w /V— v/C Julka i Bartek spędzili wakacje u cioci na wsi. Gd wrócili do domu, narysowali
RODZINA NIE JESTEŚMY DOSKONALI. CZASEM NAM WYCHODZI, CZASEM NIE. ALE CHCE NAM SĘ ‘TO, CO JEST ZA NAM
DSC04725 (2) I iA5 a rogatki nie podniosą Dla jadącego proroka, To co? — Głowy się strzaskały! A on
P1010235 próbuje kontrolować to, co nieokreślone, i utożsamia się z martwymi obiektami, by śmierć ja
DSC?56 Mów to, co jest piękne. Nie powtarzaj rzeczy złych, opowiadaj to co dobre! Ktokolwiek dopuszc
poczta004 w /V— v/C Julka i Bartek spędzili wakacje u cioci na wsi. Gd wrócili do domu, narysowali
Obraz1 (20) 246 Emile M. Cioran przejściu łączyły światy, pomiędzy którymi nie udaje nam się wybrać
Grecy twierdził, że dobro nie zawsze musi być piękne, piękno zaś nie zawsze musi być dobre. To, co k
konkretnymi rzeczami, ani też stanowić dla nich normy. Sfera sacrum nie może przenikać świata profan
img061 (15) 6 Zasoby Zasoby można zdefiniować jako wszystko, to co jest potrzebne do wykonania planu
K ?jna DIALEKTY POLSKIE713 23 językowych. Mimo znacznego wysiłku, aby wiernie i dokładnie odtwarzać

więcej podobnych podstron