P1240445

P1240445



boa o trefienia kuliury łużyckiej. Trzeba stwierdzić, iż trudno przytoczyć definicje określające w sposób bardziej procesyjny cechy kultury łużyckiej i podstawy jej wydzielania. Również i to nie jest jedynie ’ specyficzne dla kultury łużyckiej. Określając tr kulturę badacse posługują się tym co charakteryzuje kultury pól popielnicowych, traktu-jąc słusznie kulturę łużycką jako jedną z tego seapołu. '-f tyn przeglądzie ograniczy my się jedynie do kilku prac syntetycznych, w których najbardziej należałoby oczekiwać zdefiniowań tej kultury.

J. lontrieweki , który dokonał pełnej charakterystyki kultury łużyckiej na sizalach Polski w aspekcie typologicznej systematyki materiałów t nią związanych oraz przedstawił jej podział terytorialny, w swoich pracach nie podał’ kryteriów tego podziału, podobnie jak też nie    J

zdefiniował wyraźniej kultury łużyckiej. Mamy opis tej kultury 1 jej grup. Gdyby ne tej podstawie próbować ustalić jak J. Kostrzewski rozumiał kulturę łużycką, to wypadnie stwierdzić, iż akcentowany był w jego określeniach przede wszystkim związek genetyczny z kultura przed- / łużycką, a następnie także udział w tym procesie kultury trzcinieckiej. rrezzcle jako eecbe charakterystyczną tego zespołu podawał obrządek ciałopalny, podkreślając jednocześnie występowanie odstępstw od tej zasady, J. Fostrsewskl w zasadzie ogranicza się do stwierdzenia faktu istnienia grup lokalnych, wymienia je i charakteryzuje inwentarz oraz obrządek grzebalny bez uwypuklenia różnic w stosunku do innych grup, czy też specjalnego podkreśleńia^cech wyróżniających daną gru-P£. V charaktery etykach tych grup dostrzegamy jednak, iż przywiązywał duże znaczenia formom i ornamentyce zwłaszcza ceramiki oraz ewentualnym różnicom w obrządku grzebalnym. Najwyraźniej uwypuklił odrębność grupy wschodniopomorskiej /kaszubskiej/, podkreślając jej izolacje kulturową od innych grup kultury łużyckiej oraz silniejsze zwiaz-ci z nordyjskia przemysłem metalowym, ale Jest to też niewątpliwie

przypadek szczególny.

J, Filipa mówiąc o nowym czynniku wkraczającym w dzieje Europy w środkowej epoce brązu stwierdza "Ha podstawie typu grobów mówimy o ludzie cmentarzysk popielnicowych, a od kraju, w którym najpierw poznano jego kulturę, nazywamy ją kulturą łużycką". Następnie autor charakteryzuje jej genezę i ten moment był zresztą także zawsze akcentowany przez J, Kontrze wsk i ego, oraz formułuje następująco cechy kultury łużyckiej: "Najtypowszym jej wyrazem archeologicznym jest konsekwentne stosowanie obrządku ciałopalnego i używanie swoistej ceramiki, która w najstarszej fasie znamionują naczynie z pierslowątyml wypukłości ami na brzuścu." Następnie J. Filip stwierdza, Iż twórcą tej kultury był lud rolniczy, podaje oo 1 jak uprawiał, a dalej mówi o przetwórstwie płodów rolny oh, wreszcie zwraca uwagę na udział hodowli w gospodarce. Łowy natomiast lud ten miał uprawiać przygodnie, Ensyklopadisches Handbuch zurtfr-nnd Frdhgesohlchte Europaa ood red. J. Filipa, w hwśle poświeconym kulturz* łużyckiej pióra E. Piesia^ znajdujemy propozycję nowego określenia objęcia tej kultury. Wobec braku w dotychczasowej literaturze jednoznacznego rozumienia pojęcia kultury łużyckiej w różnych <rajach, autor proponuje stosowanie nadrzędnego terminu "łużyckie pola ropie lni-&awe.a.-d_.całego kompleksu kulturowego, obejmującego czas od środkowego okresu epoki brązu po okres lateński. -Test to Jednak propoz;,cja ściule termi-• nologlozna, natomiast brak określenia tego co tę kulturę wyróżnia od innych pól popielnicowych. Dalej podana jest już tylko charakterystyka tych zjawisk, które na różnych terenach były łączone z kulturą łużycką. V. Hensel" podkreśla związek kultury łużyckie.i z kompleksem kultur pól popielnicowych uwypuklając jednak jej odrębność w obrębia tego zespołu. Słusznie też zaznacza, te pewna jednolitość obrządku grzebalnego niepowinna przesłaniać dostrzegalnych różnic kulturowych w obrębie kompleksu pól popielnicowych.

Niepokój związany z mało precyzyjnym charakterem pojęcia kultura łużycką dostrzega się również w pracy Z. Bukowskiego poświeconej ołd i płn.-wsch. pograniczu kultury łużyckiej. Skłoniło go to do rozważenia pewnych zagadnień teoretycznych, związanych z pojęciem kultury archeologicznej, jej stosunkiem do kultury jak i wreszcie rozważenia pewnych pojęć porządkujących nadrzędnych i podrzędnych w stosunku do kultury archeologicznej. Dla kwestii nas tutaj interesującej ważne sa jego wnioski jakie osiasa analizując wspomniane pogranicze kultury łużyckiej i Jak widzi jej odrębność w tych strefach, zwłaszcza w stosunku do kultur pól popielnicowych w dorzeczu środkowego i częściowo g^r nero Dunaju, w uwypukleniu tej odrębności dużą ware przypisuje odmień nej genezie tych zespołów. Stwierdzając, iż dla kultury łużyckiej w strefie zachodniej za fazę przejściową uznać należy jego zdaniem tzw. •kulturę przedłużycką", to w stosunku do kultur pól popielnicowych na wspomniany* wyżej obszarze nie pełniły takiej roli kultury mogiłowe, charakteryzujące sie samodzielnością rozwojowa. ?yśle, że ta:ie wraże nie co do charakteru tzw. "kultury przedłużyckiej* można było sobie ukształtować na podstawie dotychczasowego rozumienia tej kultury i treści jakie pod to pojęcie podkładano. Jednak w tych ujęciach łączono pod pojęciem kultury przedłutyckiej zarówno oeryferyczną lokalną kulturę śląsko-wielkopolską w typie mogiłowym i wczesne fazy kultury łużyckiej. V* świetle nowego ujęcia trudno byłoby odmiennie traktować rolę tej śląsko-wielkooolekiej kultury mogiłowej w stosunku do kultury łużyckiej niż kultur mogiłowych w stosunku do pól popielnicowych nad środkowym i górnym Dunajem. Dalszą różnicę między kulturą łużycką a polami popielnicowymi dost-zera w starszeństwie tej_piar«E£i

14


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0075 2 Przede wszystkim trzeba stwierdzić, iż postawa partnerstwa w kontaktach socjalnych nie
8 trzeba, przypominamy, iż powinna być przedewszystkiem stosowna do odbywania wycieczek, na co każdy
skanuj0008 ną rolę w 217 przypadkach, a 10% ofiar piło alkohol ze spraw cami. Podobnie wielu autorów
skanuj0038 Ścisk wiąże się to ze stwierdzeniem, iż wiedza z zakresu praktyki pracy socjalnej nic ma
skanuj0159 W sumie można stwierdzić, iż zadania planowania strategicznego, które z założenia ukazują
SNC00229 o ochronie dóbr kultury. Można stwierdzić, iż celem preferencyjnych stawek opłat rocznych,
Pod log8 (2) Podstawy logistyki transport 600 miliardów. Nadto, jak się okazało, stwierdzono, iż zb
Slajd21 (46) tzw. wyjątków, którego omówienie ogranicza sic wyłącznie do stwierdzenia, iż konstrukto
IMG&15 Z drugiej jednak strony trzeba stwierdzić, że z perspektywy wieloletnich zaniedbań, ogranicze
41324 P1090069 (5) 126 3. Podsumowanie W konkluzji można stwierdzić, iż zarówno Afrahat. jak i święt
49687 rozdział (3) 292 Rozdział X. Ana/fao decyzyjno w procesie zarządzania ryzykiem Imws oraz stwi
ska23 Można stwierdzić, iz powyższe dane wprowadzają podział na tygodniki „starej daty” (można by je

więcej podobnych podstron