pdl5

pdl5



ogromnej, białej; głowa zaś ma być nadzwyczaj wielka" („Kaliskie i Sieradzkie", s. 480).

„Jeżeli umarły straszy po śmierci i duch jego ukazuje się w domu. w takim razie osoba najbliższa z krewnych nieboszczyka powinna udać się z grabarzem na cmentarz, wyszukać grób. w którym złożono na wieczny spoczynek zwłoki nieboszczyka, obejrzeć dobrze mogiłę, czyli nie znajdzie się na niej jaki otwór lub szparka: jeśli tak. to szparkę tę należy zasypać makiem, a tym sposobem położy się koniec wszelakim strachom. Duch bowiem, aby się wydostać przez otworek, zmuszony będzie pozbierać ziarnka maku; praca tego rodzaju zabawi go do północy, tj. do czasu, w którym kury pieją, a duchy utrącają, według wiary gminu, wolność swoją" („Kieleckie", s. 216).

„Upiór ma twarz czerwoną; wychodzi on z grobu i dusi nocą całą swoją rodzinę, dopóki jej nie wydusi. (...) Upiorem, czyli człekiem wieszczym, staje się też taki nieboszczyk, który w starej, noszonej dawniej także i przez inną osobę koszuli pochowanym został; osobę tę ściąga on do grobu" („W. Ks. Poznańskie", s. 35).

Taki, najogólniej rzecz biorąc, charakter miały w drugiej połowie XIX w. wierzenia ludowe w postać upiora. Według tych wierzeń upiór pojmowany był dwojako; „1. jako duch człowieka zmarłego i 2. jako żywy trup względnie jako trup (ciało) ożywione przez własnego ducha (lub przez złego ducha)" (KLS, 654—655). Wynika stąd, iż postać ta bardzo ściśle związana jest z ludowymi wyobrażeniami o duszy ludzkiej, a zwłaszcza ojej pośmiertnej formie — duchu.

Wiara w upiory nie zanikła całkowicie i pewne jej ślady dochowały się do dziś. Świadczyć ó tym mogą poniższe wypowiedzi mieszkańców wsi ze wschodnich regionów kraju;

„Mówiono, że jak człowiek umrze, to na trzeci dzień po pogrzebie przychodzi do swojego domu. Należy pozostawić w szklance czystej wody wprost ze studni. Nakryć szklankę czystą, białą, wyprasowaną i nie używaną szmatką. Jak duch przyjdzie w nocy, to można widzieć, jak się on niewidocznie obmyje.

Po jakimś czasie szmatka będzie wilgotna i pomięta" (AKE UMCS, 1036).

„Bardzo często opowiadano o ludziach, którzy po śmierci wychodzili z grobów i nocami chodzili po świecie. Każdy bowiem człowiek ma dwie dusze — jedna z nich umiera, a druga chodzi po świecie i straszy. Słyszałam, jak opowiadano we wsi o zdarzeniu, że jedna kobieta po śmierci wstawała z grobu i przychodziła karmić swoje dzieci" (AKE UMCS, 1055).

„Niektórzy ludzie, a zwłaszcza samobójcy, po śmierci chodzili po wsi. Opowiadano także o upiorach, że chodziły nocami. Należało wówczas iść na cmentarz, odkopać grób i przewrócić nieboszczyka na drugą stronę. Wówczas przestanie on być upiorem" (AKE UMCS, 1065).

„Słyszałem jeszcze od swoich rodziców o wypiórach. Są to ludzie, którzy

166


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
pdl5 ogromnej, białej; głowa zaś ma być nadzwyczaj wielka" („Kaliskie i Sieradzkie", s.
§5 Jeżeli przedmiot składowania wydany ma być przez Przyjmującego wskazanym odbiorcom, pobierze on o
O KLEJNOCIEŚWINKI, który ma być głowa wieprzowa, ręka w błękitnym rękawie ją rozdziera, na polu czer
UBIORY PROFESORÓW I UCZNIÓW. a surdutów granatowych lub ciemno-szaraczkowych; podszewka zaś u sukien
24 J. Bendkowski system powinien być elastyczny, zaś możliwość wystąpienia „wąskich gardeł” ma być
IMAG0574 zrobionej z pierza na podobieństwo ogromnego ptaka. Głowa on®m kukły jest z drzewa i ma dzi
zawodu lecz pobudzanie rozwoju ich wrodzonych zdolności, nauka zaś szkolna ma być narzędziem zdobywa
zawodu lecz pobudzanie rozwoju ich wrodzonych zdolności, nauka zaś szkolna ma być narzędziem zdobywa
zawodu lecz pobudzanie rozwoju ich wrodzonych zdolności, nauka zaś szkolna ma być narzędziem zdobywa
zawodu lecz pobudzanie rozwoju ich wrodzonych zdolności, nauka zaś szkolna ma być narzędziem zdobywa
Projekt stanowi obraz tego co ma być wykonane względnie przetworzone, zaś proces projektowania sprow
pdl 5 dzie jednak ma związki z obszarami bagiennymi (np. świetliki polne czy leśne). Świetlikom bagi
O KLEJNOCIEMORA, który przyniesion z Niemiec, ma być głowa murzyńska związana czarną chustą po same
skanuj0024 (37) —    Co ma być — zaśtoisd się Kazio — ojciec już jest nawhtwi, —
IMAG1317 Wybrane podejścia aksjologiczne i teoretyczne w pracy socjal (kognitywnych) i emocjonalnych
Image021 widzianym do scalania układzie ma być np. 5- tranzystorów i 5 diod, wówczas wytwarza się 10
Image258 Stany liczników w kolejnych etapach operacji Tablica 4.16 ma być przedstawiony w postaci li

więcej podobnych podstron