pic 11 06 015259

pic 11 06 015259



Ale najczęstszą figurą we współczesnej poezji jest ta, którą nazwalen „nietrafnością predykatywną” 12. Aby zdać z niej sprawę, trzeba wprowadzić tę drugą zmienną modelu logicznego, jaką stanowi różnica w sposobie realizacji anomalii, zależnie od tego, czy tkwi ona w tym, co wypowiedź orzeka, czy w tym, co jest domniemane.

Rzeczywiście w Niebo umarło (Mallarme) jest z pewnością anomalia, która jednak na pierwszy rzut oka nie wydaje się wcale sprzecznością. Śmierć jest negacją życia, a nie nieba. Dlatego też powierzyłem wyczuciu językowemu zadanie odróżnienia odchylenia. Ale można rzeczywiście posłużyć się tu różnicą wprowadzoną przez Greimasa, między „semami nuklearnymi” i „semami kontekstowymi”, czyli klasemami13. Każdy leksem może być rzeczywiście rozłożony na semy, które są przez niego orzekane ze względu na jego obecność w dyskursie. Ale jednocześnie wchodzi w grę system zgodności i niezgodności syntagmatycznej. Tak. więc „śmierć” wymaga podmiotu „ożywionego”, podczas gdy „niebo” ze swej strony zakłada cechę „nieożywiony”, przy czym opozycja ożywio-ny/nieożywiony funkcjonuje jako pewnego rodzaju sem szerszy niż leksem, ponieważ odnosi się do całej syntagmy. „Śmierć” i „niebo” mogą więc być uznane za sprzeczne nie przez to, co orzekają, lecz przez to, co presuponują. Oznaczając presupozycję strzałką, figura zwana „nietrafnością” może być zatem przedstawiona, przy redukcji zdania do formy kanonicznej, w następujący sposób:

S jest P

|    | (albo prościej S->A. nie-A)

A    A

Wracamy zatem do pierwszej figury z tą różnicą, że niezgodność jest tym razem w pewnym sensie pośrednia czy też marginalna, co osłabia anomalię i stawia ją na niższym szczeblu w skali logiczności.

Ale wewnątrz tej figury sprzeczności pośredniej można wyróżnić dwa stopnie według natury nietrafnego semu, jakościowej lub ilościowej. I tu trzeba posłużyć się nową strukturą, którą można nazwać „strukturą stopniową [structure graduelle]" w odróżnieniu od struktury opozycyjnej, jedynej, jaką posługiwaliśmy się dotąd w analizie.

Funkcją większości przymiotników i rzeczowników abstrakcyjnych, które są z nimi związane, jest wyrażanie jakości. Dlatego też orzekanie i kwalifikowanie są często mieszane w gramatykach, albowiem istotnym celem każdego zdania jest przypisanie podmiotowi jakiejś cechy.

Otóż cechy jakościowe są na ogół zleksykalizowane jako opozycyjne pary złożone z krańcowych członów, będących przeciwieństwami w znaczeniu silnym. Wiemy, że słowniki wskazują zwykle dla każdego z tych członów jego antonim, czyli człon przeciwny. Ale wewnątrz tej opozycji maksymalnej jest miejsce dla kwalifikacji zniuansowanej i wprowadzenie

i is 1966.


1! J. Cohen, Structure du langage poetiąue. Flammar

członu neutralnego powoduje zróżnicowanie obszaru orzekania. Człon neutralny może być interpretowany jednak bądź jako kwalifikacja średnia czy umiarkowana, bądź jako brak kwalifikacji. Dlatego też tak często go brakuje i wtedy milczenie funkcjonuje jak człon neutralny, ponieważ powiedzieć o kimś, że nie jest ani zły, ani dobry, oznacza, że z etycznego punktu widzenia nie powiedziało się o nim nic.

Większość cech jakościowych nie różnicuje się więc według prawa wszystko albo nic, lecz przyjmuje między skrajnościami całą serię stopni pośrednich. Między gorący i zimny wchodzi zatem umiarkowany jako człon neutralny; ale operacja może się powtarzać: między umiarkowanym i zimnym staje chłodny, między umiarkowanym a gorącym — ciepły i może się to ciągnąć dalej aż do matematycznej skali temperatur. Co więcej, same człony biegunowe mogą być przekroczone przez skrajniejsze od siebie, jak np. palący i lodowaty, a w paradygmacie politycznym widzimy skrajną prawicę i skrajną lewicę, wykraczające poza terminy tradycyjne. Wiadomo skądinąd, że mowa codzienna skłonna jest nadużywać tych bardziej niż skrajnych terminów i niedawne badania wykazały, że wybór tych terminów jako przeciwstawnych odpowiedniemu terminowi biegunowemu jest charakterystyczny dla schizofrenii u. Użycie tych terminów nazywa się niekiedy hiperbolą, niesłusznie jednak, jeśli termin odnosi się do podmiotu. Jest możliwe, że jakieś ciało jest palące lub lodowate, a hiperbola jako figura istnieje jedynie wtedy, gdy termin skrajny nie odpowiada przedmiotowi, jaki określa. W przykładzie podanym przez Dumarsais’go: „Idzie szybciej niż wiatr” jest hiperbola, ponieważ prędkość naturalnego ruchu człowieka jest znacznie mniejsza niż wiatru. Przeciwnie, nie byłoby jej wcale, gdyby chodziło np. o samolot. W cytowanym zdaniu podmiot realny „ruch człowieka” implikuje pewną prędkość, która nie jest zgodna z prędkością wiatru, ale ta niezgodność działa między różnymi stopniami tej samej cechy jakościowej. Można to przedstawić następująco, jeżeli A jest prędkością człowieka, A+ prędkością większą:

S jest P

| (albo SA.A+). A A +


Jeżeli teraz A— będzie oznaczało prędkość mniejszą od A, to schemat A.A— będzie symbolizował figurę odwrotną, tzn. litotę.


Ta figura jest szczególnie interesująca, gdyż nie zawsze jest symetryczna wobec hiperboli. Przykłady, które podaje Dumarsais, nie oznaczają faktycznie zastąpienia plusa minusem, ale afirmacji leksykalnej negacji4 ->matyczną. Tak więc „Idź, wcale cię nie nienawidzę”, gdzie ne-nawidzieć” zastępuje słowo „kochać”, jest tu trafnym przy-,a to przedstawić tak:

. I r;    ’ r a y, Negation et transformation nćgative dana le langagr

er    gages” 5 (1907), s. 84—98.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
pic 11 06 015626 238 TZYETAN TODOROY wyrażenie jak noga stołu czy skrzydło wiatraka. Ale może jakaś
pic 11 06 013805 70 ERAZM KUŻMA ności, a w grę wchodzą nie tylko kanoniczne mity jako prefiguracje,
pic 11 06 015928 18 TERESA MICHAŁOWSKA czekaniem nie tylko na pełnię szczęścia, ale też na przekroc
46372 pic 11 06 015457 223 JEAN COHEN Figura Trop Nie-trop użytkowy wymyślny bliski (2) daleki (3)
pic 11 06 013458 56 ERAZM KUZMA Może to nawet zbyt dużo powiedziane: wybierze; Claude Levi-Strauss
pic 11 06 013530 58 ERAZM 1CU2MA szych od niej. Z Biblią wiążą się innego rodzaju trudności. Pierws
pic 11 06 013749 G8 ERAZM KUZMA Trzecia odmiana należy do najciekawszych i wiąże ona mit z symbolem
pic 11 06 015312 216 JEAN COHEN S jest Z A AvN Niezgodność zjawia się wtedy między jedną z presupoz
pic 11 06 015545 JEAN COHEN jeszcze dziś. Teoria figur gwałci dwie święte zasady rozpowszechnionej
pic 11 06 015732 24G TZYETAN TODOROY cji skojarzeń psychologicznych. Jak mówi Nietzsche: „kiedy kto
pic 11 06 011827 102 TEUN A. VAN DIJK DZIAŁANIE, OPIS DZIAŁANIA A NARRACJA 163 ne lub w n
pic 11 06 011856 166 TEUN A. VAN DIJK arracji, dzięki zastosowaniu teorii ogólniejszej, a mianowici

więcej podobnych podstron