pic 11 06 030705

pic 11 06 030705



:;o2 LEE BYRON JENNINGS

że mamy tu do czynienia z prawdziwie podwójnym aspektem — z podstawowym wzajemnym oddziaływaniem cech, a nie ich przypadkowym zestawieniem — świadczy fakt, że jeden i ten sam obiekt może wywoływać na przemian reakcje lęku i rozbawienia, zależnie od okoliczności. Prawdziwy strach, jaki odczuwamy, kiedy ściga nas zmora w koszmarnym śnie, zmienia się w rozbawienie, gdy postać tę przypominamy sobie na jawie. Zwierzątka i stwory fantastyczne widziane przez ofiarę delirium tremens w jej dręczących wizjach są niewyczerpanym źródłem żartów i dowcipów dla osób, które tego stanu nie przeżyły; reakcję lęku, jakiej oczekuje afrykański szaman w swym miejscowym środowisku, u widzów bardziej „cywilizowanych” zastępuje rozbawienie i wzgarda, a (jak zauważa Flógel) wilkołak, który przeraża dzieci, budzi śmiech dorosłych. Możemy zatem przyjąć, iż celem zniekształcania prowadzącego do groteski jest stworzenie obiektów jednocześnie przerażających i śmiesznych. Nurt demonicznego lęku i tendencja komiczna muszą posiadać jakiś punkt styczny głęboko w psychice, punkt, w którym oddziałują na siebie wzajemnie, tworząc specyficznie zniekształcone wyobrażenia. Występowanie groteski w snach, w sztuce i mitologii ludów prymitywnych i w wizjach obłąkanych potwierdza pierwotność jej źródła. Podłoże tego zjawiska musi z konieczności pozostać niejasne; biorąc jednak pod uwagę dręczący i nieprzyjemny charakter nurtu lęku oraz rolę, jaką w łagodzeniu elementów dręczących i nieprzyjemnych odgrywa tendencja komiczna, żartobliwa, uzasadnione wydaje się przypuszczenie, iż tak jak w przypadku odczuć odbiorcy działa tu mechanizm rozbrajający. W formowanie się obrazów wywołujących lęk włącza się od samego początku tendencja komiczna; powstały w ten sposób twór odzwierciedla to wzajemne oddziaływanie na siebie przeciwstawnych sił. Ucieleśnienie lęku jest równocześnie wytworem tendencji komicznej, zagrożenie ze strony postaci zostaje zrównoważone przez trywialność i śmieszność, a demon zmienia się w błazna lub głupca. Właściwie należałoby się zastanowić, czy w pierwotnym stanie człowieka wszelka ekspresja okropności nie przechodzi przez tę fazę rozbrajania, dzięki której równowaga i zdrowie psychiczne mogą być w pewnej mierze zachowane i chronione przed działaniem sił destrukcyjnych58.

Groteska reprezentuje więc jeden ze sposobów, w jakie humor przezwycięża niepokój i lęk; nie należy jednak mylić jej z szerszym rodzajem humoru, który wiąże się z postawami świadomymi i normami

58 Wbrew temu, co można by przypuszczać, groteskę niełatwo da sie wać świadomie, z wyraźną intencją, na gruncie czysto intelektualnym^ dome konstrukcje mogą się wprawdzie czasami pojawiać, zazwyczaj je rozpoznać, gdyż brak im życia, oryginalności i siły przekonywa i ponowne połączenie w nową całość elementów normalnej rzeczywis pewnego talentu i możemy przyjąć, że talent ten polega na zdolni ~ obrazów, mającej swe źródło w głębi psychiki.    /im


przyswojonymi i który można by określić jako pewną filozofię życia („grosser Humor” Hóffdinga). W grotesce mamy do czynienia z nieświadomym, instynktownym mechanizmem wyrażającym się w konkretnych obrazach. Powinniśmy również wystrzegać się określania jako „groteskowych” wszystkich tych przejawów komizmu, którym towarzyszy jakiś element dręczący, nieprzyjemny, np. ponurości, okrucieństwa czy makabry, ordynarności czy nieprzyzwoitości bądź tragizmu. Taki mieszany czy „załamujący się” humor często tworzy atmosferę sprzyjającą pojawieniu się groteski, sam w sobie nią jednak nie jest. Aby powstały obrazy wykazujące charakterystyczne dla groteski zniekształcenie, obie tendencje, poważna i komiczna, muszą się nałożyć na pierwotny element lęku i jego żartobliwy odpowiednik.

Ten podwójny aspekt grozy i śmieszności niejednokrotnie odnotowywano jako cechę groteski, na ogół jednak nie jako jej cechę główną, decydującą. Spotykamy się albo z podziałem groteski na dwa rodzaje, z których jeden bliższy jest temu, co przerażające (straszne), drugi zaś charakteryzuje się przewagą aspektu śmiesznego (żartobliwego), albo z bezpodstawnym uogólnieniem, w myśl którego każde połączenie pierwiastka nieprzyjemnego z komicznym uważa się za groteskowe59.

59 Do bardziej udanych ujęć groteski z tego punktu widzenia należą ujęcia J. Ruskina i W. Michela. Michel (Das Teuflische und Groteskę in der KunstMiinchen 1917, s. 76) uznaje groteskę za szczególny przypadek połączenia grozy z komizmem i ciągnie: „Im Grotesken verbindet sich das Grauen stets mit dem Gelachter, ja, es tritt selbst hinter diesem zuriick und wird bis zum bloss Selt-samen, Skurrilen oder Befremdlichen herabgemindert [W grotesce element rozpaczy łączy się ze śmiechem, chowa się za nim i popada w dziwaczność, błazeństwo lub osobliwość]”. Ma on na myśli zwłaszcza pełną rozpaczy ironię, z jaką człowiek spogląda na własne tragiczne ograniczenie i na dysharmonię świata. R u s k i n (The Stones oj Venice. New York 1884, rozdz. Grotesąue Renaissance) wyraża poglądy jeszcze bardziej zgodne z tymi, jakie przedstawia niniejsze studium. Pisze on: „Po pierwsze więc wydaje mi się, że groteska we wszystkich niemal przypadkach składa się z dwóch elementów, jednego śmiesznego, drugiego przerażającego; że — ponieważ zawsze któryś z tych elementów przeważa — dzieli się na groteskę żartobliwą [sportiue grotesąue] i groteskę okropną [terrible grotesąue]-, nieuzasadnione jednakże byłoby rozpatrywanie tych dwóch postaci groteski osobno, gdyż nie znamy właściwie przykładów, które by do pewnego stopnia nie łączyły obu elementów: niewiele jest form groteski tak całkowicie żartobliwych, by nie padał na nie cień żaden przerażenia, i niewiele tak przerażających, by wykluczały wszelką myśl o żarcie” (III, s. 126). Ruskin uważa dalej, że trudność odróżniania groteski żartobliwej od okropnej wynika z faktu, że '„umysł, w pewnych okresach podniecenia, igra z grozą i przywołuje obrazy, które w innym nastroju byłyby straszne, lecz którym chwilowo odbiera ich prawdziwą okropność wskutek znużenia bądź ironii” (ibidem, s. 140; podkreśl. Ruskina). V. Hugo w często cytowane edmowie do Cromwella nie usiłuje łączyć tych dwóch aspektów, jedynie groteskę jako deformację i okropność z jednej strony, a komizm .Jrugiej. Rola humoru bezsprzecznie sprawia nieco kłopotu Kay-wspomnieliśmy, Kayser zauważa, że groteska może służyć egzor-‘u demonicznego, nie wyjaśnia jednak, w jaki sposób to się-



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
pic 11 06 030519 28-1 LEE BYRON JENNINGS go terminu, zamiast ją wyjaśnić1 2. Wystarczy powiedzieć,
pic 11 06 030542 288 LEE BYRON JENNINGS kraczały poza wszystko, co znamy z potocznego doświadczenia
pic 11 06 030552 290    LEE BYRON JENNINGS zwykle przy definiowaniu kategorii estety
pic 11 06 030605 292 LEE BYRON JENNINGS teska” stosuje się najtrafniej i przy których budzi on najm
pic 11 06 030629 290 LEE BYRON JENNINGS dzi. To nie całkowicie bezkształtne kleksy uderzają nas jak
pic 11 06 030717 -304 LEE BYRON JENNINGS Interesujące jest to, że ta teoria rozbrajania demonicznoś
pic 11 06 030843 316 LEE BYRON JENNINGS humorystyczna wysuwa się na pierwszy plan, mamy jednak do c
pic 11 06 030741 308 LEE BYRON JENNINGS w większym stopniu na implikacjach psychologicznych. Jednak
20711 pic 11 06 030654 300 LEE BYRON JENNINGS jesteśmy bowiem świadomi, że choćby wydawały się one
66175 pic 11 06 030519 28-1 LEE BYRON JENNINGS go terminu, zamiast ją wyjaśnić1 2. Wystarczy powied
20039 pic 11 06 030542 288 LEE BYRON JENNINGS kraczały poza wszystko, co znamy z potocznego doświad
20039 pic 11 06 030542 288 LEE BYRON JENNINGS kraczały poza wszystko, co znamy z potocznego doświad

więcej podobnych podstron