Pod log1

Pod log1



Infrastruktura logistyczna

i struktury zapasów jest nadal przedmiotem szczególnej troski, nie tylko państw europejskich, ale firm na całym świecie. Zamrożenie środków obrotowych w zapasach, po stronie aktywów jest jednym z głównych powodów opracowania w teorii, a także praktyce firm takich rozwiązań, które umożliwiają przemieszczanie odpowiedzialności za ich poziom pomiędzy partnerami w łańcuchu dostaw. Lęk przed zatrzymaniem produkcji, obawa przed brakiem towarów w dystrybucji wywołana skokowym na nie popytem powoduje, iż mimo stosowania znanych metod sterowania tymi zapasami, mamy do czynienia często z niedoszacowaniem lub przeszacowaniem ich wielkości i struktury asortymentowej. Dzisiaj nie możemy patrzeć na bazy magazynowe, sposób sterowania poziomem zapasów, czy ich obsługą, inaczej, jak na element składowy działalności trans-portowo-magazynowej, łączącej źródła wydobycia surowców i odbiorcę produktu logistycznego. Co więcej w takich metodach obsługi logistycznej jak: flow -logistics, cross - docking, rola magazynowania jest ograniczona, co wynika z konieczności przemieszczania ładunków w transporcie, który w swych wyspecjalizowanych formach zastępuje magazyn. W ostatnich latach nastąpiła więc swoista dychotomia zjawiska magazynowania i obsługi zapasów. Zadania związane z koniecznością składowania zapasów w warunkach zgodnych z ich cechami fizykochemicznymi, a także ich wartością pozostają niezmienne i podlegają standaryzacji i unifikacji. Z kolei, na obsługę zapasów należy patrzeć dwojako, a mianowicie:

>    Opiekę nad zapasami, stosowną do ich cech fizycznych, w tym kształtu, wielkości, rodzaju jednostek ładunkowych,

>    Sterowaniem poziomu zapasów, z ekonomicznego punktu widzenia, celem minimalizowania zamrażanie środków obrotowych.

Rozpocznijmy nasze rozważania od przypomnienia, iż koszty magazynowania i obsługi zapasów stanowią do 25% kosztu logistycznego a ich poziom uwarunkowany jest przede wszystkim stopniem automatyzacji i mechanizacji obsługi zapasów w magazynach.

Zasadniczy podział magazynów wiąże się więc ze ściśle określonymi celami strategicznymi firmy, dotyczącymi wyboru pomiędzy obsługą zapasów realizowaną przez przedsiębiorstwo we własnym zakresie a outsourcingiem tych zadań. Dlatego wyróżniamy magazyny własne dzierżawione, wirtualne lub zlokalizowane w centrum logistycznym.

Magazyny wirtualne to takie jednostki organizacyjno- funkcjonalne, które za pomocą technik informatycznych, sterują wielkością i strukturą obrotów zapasami, w magazynach rozproszonych przestrzennie. Podstawą do realizacji tych zadań jest jedna baza danych, dostępna przez całą dobę.


44


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSCF7133 Infrastruktura logistyczna i struktury zapasów jest nadal przedmiotem szczególnej troski, n
Pod log1 Infrastruktura logistyczna Warunkiem koniecznym jednak, funkcjonowania centrum logistyczne
76673 Pod log2 Infrastruktura logistyczna Centrum Maturo jest czynne całą dobę podobnie jak inne ce
11969 Pod log2 (2) Infrastruktura logistyczna Centrum Mataro jest czynne całą dobę podobnie jak inn
Pod log3 Infrastruktura logistyczna zapasów, a także usprawnia proces dekompletacji i konsolidacji
42767 Pod log9 (2) Infrastruktura logistyczna Jako komplementarną do ABC, można uznać metodą XYZ. M
14355 Pod log5 Infrastruktura logistyczna Sterowanie poziomem zapasów ma na celu zapobieganie zamro

więcej podobnych podstron