Przechwytywanie w trybie pełnoekranowym 07 20093017 bmp

Przechwytywanie w trybie pełnoekranowym 07 20093017 bmp



W. PiiarcL W Ifpdo rwukt o fceinioiifcowuiiiii. Warszawa200*. ISBN 97*-*J 10501-14-6. © by WAiP 200*

Wstęp do nauki o komunikowaniu

zainteresowań i tematyki rozmów ludzi zgodnie z koncepcją porządku dziennego (Shaw, McCombs 1977).

Istotną słabością szeroko rozumianych nauk o komunikacji społecznej jest wieloznaczność używanych w nich podstawowych terminów. Oprócz przekazu (‘komunikat’ i ‘transmisja’), medium (the medium is the message), prasy (‘maszyna drukarska’, ‘ogół druków periodycznych’ i ‘ogół periodycznych mediów masowych’) wieloznacznością odznacza się termin informacja. W komunikologicznej, medio- czy prasoznawczej literaturze występuje jako synonim ‘wiadomości’, jako ‘rodzaj wypowiedzi dziennikarskich’ przeciwstawiany publicystyce (opiniom) i rozrywce, jako ‘proces informowania’, a w matematycznej teorii informacji jako ‘zmniejszający nieokreśloność sygnał przenoszony od nadawcy do odbiorcy, dający się zapisać w kodzie zerojedynkowym’. Przekazywana świadomie i celowo staje się informacja istotnym elementem aktu i procesu komunikacji. Ich udatność, czyli udatność przekazywania informacji między ludźmi, uwarunkowana jest jej rozumieniem przez odbiorcę.

Przeciwstawianie w opisach zawartości mediów informacji publicystyce i rozrywce dotyczy przede wszystkim oferty ze strony redakcji, a nie wykorzystania zawartości medium przez odbiorców. Odbiorcy bowiem traktują często informacje jako przekazy rozrywkowe, a przekazy rozrywkowe jako opinie (przekazy publicystyczne).

7. Pytania i zagadnienia kontrolne

■    Jakie relacje zachodzą między znaczeniem wyrazów: komunikowanie, komunikowanie się, komunikacja?

■    Kto gra rolę nadawcy informacji w życiu codziennym i w komunikowaniu masowym?

■    Kto gra rolę odbiorcy informacji w życiu codziennym i w komunikowaniu masowym?

■    Czy publiczność jakiejś gazety i jej audytorium jest dla wszystkich tym samym? Uzasadnij swoją odpowiedź.

■    Dlaczego przekaz można uznać za najważniejszy element procesu komunikacji i jednocześnie najważniejszy przedmiot badań tego procesu?

■    Jak się dzieli media według kryterium ich roli w procesie komunikacji?

■    Czym różnią się kody jedno- i dwuklasowe?

■    Jak przebiega modelowy akt komunikowania według Romana Jakobsona?

■    Wymień i skomentuj 5 faz recepcji, czyli odbioru mediów.

■    Podaj kilka przykładów badań nad dyfuzją informacji.

■    Za istotną słabość nauki o komunikowaniu uważa się wieloznaczność stosowanych w niej terminów. Podaj przykłady takiej niefortunnej wieloznaczności.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
22268 Przechwytywanie w trybie pełnoekranowym 07 20093143 bmp W. ftmck Wflfptlondukt i> fooiioi
Przechwytywanie w trybie pełnoekranowym 07 20093527 bmp W. Piur<k    miufcl o fo
59174 Przechwytywanie w trybie pełnoekranowym 07 20093542 bmp W. Pilarek WtifpdeiMuki o AwmmitimYT
21783 Przechwytywanie w trybie pełnoekranowym 07 20093217 bmp n. ruarc*    iwiiki i
80825 Przechwytywanie w trybie pełnoekranowym 07 20093502 bmp 1 W. Pilarek Wtlffihmiuki ■ Jtamimi
Przechwytywanie w trybie pełnoekranowym 07 20092922 bmp W. Plurek Je    o fonniHtto
Przechwytywanie w trybie pełnoekranowym 07 20093116 bmp W. Plurek W Ifp ilo miu&l o AomiMtfcem

więcej podobnych podstron