PRZEDMOWA2

PRZEDMOWA2



odniesieniu do historycznej świadomości literackiej, która tej twórczości towarzyszyła, tworzyła jej macierzysty kontekst, jak również stanowiła jej istotny komponent.

Z tego zapewne powodu w badaniach nad literaturą przełomu wieków utrzymuje się - niesłuszny, jak próbuję wykazać - pogląd

0    braku pogłębionej świadomości językowo-literackiej, jej marginal-ności i, w ogólności, nikłym znaczeniu jej intelektualnych walorów dla rozpoznania, opisania i zrozumienia wartości oraz specyfiki modernistycznej literatury. W tym względzie niniejsza praca - penetrująca w każdym z rozdziałów dziedzinę mentalności artystycznej w jej aspektach: językowym, literackim, a po części także estetycznym

1    światopoglądowym - gromadzi sporą, jak sądzę, liczbę dowodów, które prowadzić winny do wniosków skłaniających do odrzucenia owego od dawna zwalczanego, lecz ciągle uporczywie się utrzymującego stereotypu o dominującym jakoby w tym czasie kulcie „bezmyślnej”, bezrefleksyjnej, bezpośredniej artystycznej ekspresji.

Po trzecie, pojęcie języka funkcjonuje w tej pracy w pochodnym znaczeniu; polegającym na wyeksponowaniu „systemowego” - w tej mierze - charakteru przeobrażeń modernistycznej literatury jako odrębnej całości artystyczno-światopoglądowej, kształtującej swe specyficzne rysy (nurty, odmiany, elementy) w sieci wzajemnych powiązań wytworzonych w trybie systematycznej dyferencjacji i opozycji, a nie będących na przykład rezultatem logicznego wynikania, przyczynowo-skutkowej ewolucji, czy „organicznego” rozwoju urzeczywistniającego możliwości obecne potencjalnie od początku. W niniejszej pracy ten proces wyodrębniania przez odróżnianie śledzony jest w obrębie sześciu, w moim przekonaniu podstawowych, kategorii czy zespołów problemowych: modernizmu, języka, podmiotu, literatury, krytyki literackiej oraz teorii literatury.

Każdy z nich wszakże rozpatrywany jest w znaczeniu respektującym historyczną swoistość badanego przedmiotu. Tak więc modernizm charakteryzowany jest jako rozległa literacka formacja artys-tyczno-światopoglądowa, sięgająca od swych początków z końca XIX w. po fazę wyczerpania w latach sześćdziesiątych, a ukazana w ścisłym powiązaniu z procesami modernizacji społecznej, kulturalnej i cywilizacyjnej. Świadomość językowa analizowana jest przede wszystkim w aspekcie modernistycznego doświadczenia wyobcowania oraz prób jego przezwyciężenia dzięki sztuce literackiej inwencji. Koncepcje podmiotowości ukazane są w świetle rhodemistycznej antynomii odrodzenia indywidualizmu i kryzysu podmiotu. Modele literatury i krytyki literackiej z kolei opisano na przykładzie dwóch najważniejszych dla formacji modernistycznej i zresztą najoryginalniejszych indywidualnych odmian: genetycznego strukturalizmu (mant la lettre) Stanisława Brzozowskiego oraz immanentnej poetyki i krytyki literackiej Karola Irzykowskiego. Myśl teoretycznoliteracka wreszcie została ujęta zarówno w kontekście (wcześniej określonym) świadomości literackiej i koncepcji krytycznych, jak i w obrębie syntetycznie potraktowanej całości przemian nowoczesnej teorii jako autonomicznej naukowej dyscypliny. Oceniana z tego punktu widzenia, jest to zatem również praca z zakresu historii pojęć literaturoznawczych, funkcjonujących w badanym fragmencie dziejów literatury.

Rekonstrukcja znaczeń owego podstawowego korpusu pojęciowego, wraz z uzupełniającymi ją (w „Aneksie”) analizami przemian świadomości literacko-estetycznej oraz związków między myślą filozoficzną (zwłaszcza Fryderyka Nietzschego) a twórczością literacką, zapewniać może oczywiście tylko niezbędne, wstępne warunki umożliwiające dopiero podjęcie właściwych historycznoliterackich zadań: pełnego opisu literackiej formacji modernistycznej polskiej literatury. A ponieważ rzeczą zasadniczą w tym przedsięwzięciu wydawało się rozpoznanie jej cech przede wszystkim w granicznych fazach rozwoju, więc też i punkty ciężkości poniższych analiz przesunięte zostały na te pograniczne rejony. Głównym obiektem analizy jest tu przeto wstępna faza kształtowania się modernistycznej formacji literackiej około roku 1910 (co m.in. sprawiło, że na plan pierwszy wysunięta została twórczość czterech najważniejszych dla tej fazy pisarzy: Berenta, Leśmiana, Brzozowskiego oraz Irzykowskiego). O wiele bardziej syntetycznie potraktowano jej schyłek i fazę przejściową (w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych), czyli te procesy, zjawiska i przeświadczenia artystyczne, które znalazły się, przynajmniej w pewnej mierze, w obrębie już postmodernistycznej (w znaczeniu określonym w tej pracy) wrażliwości literackiej i świadomości estetycznej.

7


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
6. Zakładane efekty kształcenia Numer (Symbol) Efekty kształcenia dla przedmiotu Odniesienie do
Macierz efektów kształcenia dla modułu /przedmiotu w odniesieniu do metod weryfikacji zamierzonych e
Macierz efektów kształcenia dla modułu (przedmiotu) w odniesieniu do form
Efekty kształcenia Student, który zaliczył przedmiot Odniesienie do kierunkowych efektów

więcej podobnych podstron