SDC11077

SDC11077



■J

gotycka katedra, w której „zacytowano" z naukową ścisłością najpięk. niejsze formy i proporcje, miała być doskonałą syntezą architekttńyiS średniowiecza.


Współczesna zachodnia filozofia konserwacji, która narodziła I I wraz z ubiegłym stuleciem w Europie środkowej, była ostrą reakcją m I spustoszenia, jakich w substancji zabytkowej epok nowożytnych doko-« nał szalejący w XIX wieku puryzm. Jego potępienie przyszło tym I łatwiej, że „barbarzyńskie" narody Europy nasyciły się już odrestad- I rowanymi w duchu jedności stylowej katedrami i zamkami, neohisto- ryzm i eklektyzm ustępował secesji, a postępy metodyczne nauk I historycznych nakazywały szacunek dla materialnych dokumentówH przeszłości. Nakazem stało się zachowanie i konserwowanie substancja wszystkich nawarstwień historycznych dzieła sztuki i architektury. Za* i kazem objęto rekonstrukcję zniszczeń i uszkodzeń. O autentyzmie 1 j, dzieła sztuki i architektury decydował wyłącznie autentyzm materialnej substancji, a jej brak czynił z nich falsyfikat. Nowa filozofia konserwacji |    (

nakazywała konserwatorowi działającemu przy dziele sztuki lub ar- I    c

chi tektury postawę ascetyczną: podporządkowanie inwencji twórczej | c idei zachowania substancji i formy historycznej. Było to głęboko sprzeo* 1 l ne z całą dotychczasową, szczególnie XIX-wieczną praktyką restauracji j i mentalnością konserwatorów oraz ich wykształceniem zawodowym. I c Nastąpił rozziew między teorią i praktyką, budzący dyskusje i kontro- I jj wersje. Zapanowała hipokryzja. Wyznając nową filozofię działano ■ c w duchu starej, wyładowując na zabytkach energię twórczą. Zniszczę-■    1

nia pierwszej, a zwłaszcza drugiej wojny światowej postawiły obo- 1    \

wiązującą filozofię konserwacji w sytuacji kryzysowej i dały archi tek- I I tom-konserwa torom pole do twórczego popisu przy odbudowach. H ‘

Inną drogą potoczyły się dzieje nowoczesnej konserwacji dzieł sztuki. I Już w XIX wieku rozwój prywatnego i publicznego muzealnictwa 3 spowodował wyłonienie się wśród artystów — absolwentów szkół sztok I pięknych — ich grupy specjalizującej się w restauracji dzieł sztuki, która I niezbędne po temu umiejętności zdobywała na drodze praktyczny I w konserwatorskich pracowniach muzealnych. Dostrzeżono przy tym, 1 że uprawianie tej działalności wymaga nie tylko specjalnych predyspo- fl zycji, lecz również specjalnej, rozleglej wiedzy. Rozwój nauk ścisłych 3 (fizyko-chemicznych), biologicznych i technicznych, jaki nastąpił w uMe głym stuleciu, dawał do ręki konserwatorowi dzieł sztuki coraz to nowe j metody analityczne i diagnostyczne dzieł sztuki, a rozwój historii satuM fl wyposażał go w wiedzę o ich formie i treści — czyniąc restaurację cori^H bardziej opartą na nauce („unaukowioną") dyscypliną artystyczną. W ifl łowię ubiegłego stulecia dojrzała wreszcie myśl, że konserwacja driflH sztuki musi stanowić odrębną dziedzinę nauczania iii mh mu ImguJ

16


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Grzegorz Czapnik Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytet Łódzki STRATEGIE
Wstęp 9 przekształcono ją w Zakład Nauki o Cywilizacji. Katedra wydawała zeszyt naukowy „Cywilizacje
hpqscan0127 153 „Okno mistyczne” w gotyckiej katedrze —eckiem światłości. W mitologii greckiej uwięz
WANDA PINDLOWA Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu
> Gotycka Katedra Św. Jakuba Apostoła > Kamienica Loitzów > Ratusz > Brama
6 Radiologii Pediatrycznej Katedry Radiologii stopnia naukowego doktora habilitowanego nauk medyczny
W cieniu romańskich i gotyckich katedrUpowszechnienie stylu romańskiego /. upływem stuleci coraz wię
If>2 * Gotycki ratusz w Morągu Gotycka katedra w Raznamu
PrzekrĂłj gotyckiej katedry w Reims[1] Kwiaton Pinakiel Łuki przyporowe . Nawa główna Tryfori? - Prz
4.    imię i nazwisko promotora oraz nazwę Katedry, której jest pracownikiem
83814 SDC11019 jot- urobione są part. praes. act,: %o/q, G gotęfta itd.; pozostałe formy oparte są n

więcej podobnych podstron