skanuj0032 (35)

skanuj0032 (35)



ideologię, często przyczynia się do znacznego przekształcenia owej ideologii”58. Szkoda więc, że Autorka badań w większym stopniu nie uczyniła tłem swoich analiz rozważań na temat konstruktorów świadomości społeczeństwa postsocjalistycznego zawartych w ostatnim rozdziale pierwszej części książki. Wydaje się, że niedostateczne oraz mało przekonywujące było zredukowanie pytań skierowanych do respondentów do jednej (o edukację) z trzech sfer orientacji obywatelskiej, a następnie ekstrapolowanie z tak pozyskanego materiału na temat pozostałych dwóch sfer orientacji obywatelskiej (koncepcji jednostki i społeczeństwa oraz roli państwa w kontekście uprawnień jednostki). Mało zróżnicowane są też zaprezentowane w pracy koncepcje edukacji obywatelskiej. Ich redukcja do nauczania i uczenia się obywatelskości, nie została poparta wypowiedziami nauczycieli, które by je uwiarygodniły, a czytelnikowi dały szansę na indywidualną interpretację. Widzę w tym niebezpieczeństwo zawężenia dyskursu pedagogicznego i spychania go na margines w dyskursie społecznym. Zgłoszone uwagi nie obniżają wartości przeprowadzonych badań, powinny natomiast prowokować do lektury raportu z badań oraz dyskusji wokół tam podjętych wątków.

Problemy do dyskusji:

1.    Porównaj sylwetkę zawodową andragoga przed przełomem i po przełomie 1989 roku.

2.    Z jaki modelem i stylem pracy andragoga identyfikujesz się?

3.    Co świadczy o profesjonalizmie pracy andragogicznej?

4.    Na jakim etapie rozwoju profesjonalnego znajdujesz się?

5.    Jak oceniasz swoje kompetencje zawodowe? Które wymagają dalszego doskonalenia?

Literatura zalecana:

Garstka T., Opiekun nauczyciela - umiejętności psychologiczne, Wyd. CODN, Warszawa 2003.

Gaś Z., Doskonalący się nauczyciel, Wyd. UMSC, Lublin 2001.

Gerlach R., Nauczyciel w pozaszkolnych formach oświaty zawodowej w Polsce, Wydawnictwo WSP Bydgoszcz, Bydgoszcz 1997.

Horyń W., Maciejewski J. (red.), Nauczyciel - andragog na początku XXI wieku. (Materiały z konferencji), Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2004.

Horyń W., Maciejewski J. (red.), Nauczyciel - andragog u progu XXI wieku. (Materiały z konferencji), Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2002.

58 H. Gutek, Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003, s. 143.

Horyń W., Maciejewski J. (red.), Nauczyciel - andragog w społeczeństwie wiedzy. (Materiały z konferencji), Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2007.

Jurgiel A., Nauczyciele dorosłych w społeczeństwie obywatelskim, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2007.

Królikowski J., Opiekun nauczyciela - teoria, refleksja, praktyka, Wyd. CODN, Warszawa 2002.

Nizińska A., Między nauczaniem i uczeniem się. Edukacyjne światy andragogów - praktyków, Wyd. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2008. Solarczyk H., Andragodzy w Niemczech w systemie edukacji ustawicznej, Biblioteka Edukacji Dorosłych, t. 23, Wyd. Novum - Płock, . Toruń - Płock 2003.

Solarczyk H., Andragogika w Niemczech. Warunki rozwoju dyscypliny pedagogicznej, Toruń 2008

Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Wyd. CODN, Warszawa 1998.

Wesołowska E. A. (red.), Nauczyciele edukacji dorosłych. (Materiały z konferencji), Biblioteka Edukacji Dorosłych, 1.10, Wyd. Adam Marszałek, Warszawa -Toruń 1996.

75


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
lastscan8 kolonialne towarzyszące tym odkryciom przyczyniły się do znacznego wzmożenia kontaktów mię
Untitled97 klasycznej z keynesowską, co przyczyniło się do znacznego rozwoju te rii ekonomii po II w
WiZ6 KRZYSZTOF SZYMBORSKI chichot zza wielkiej wody«felietonMózg kupujący WOJNY często przyczyniają
59393 Podręcznik Zaręby0 na    Turystyka wodna: kajakowa i żeglarska, często przyczy
BadaniaMarketKaczmarczyk7 Jest to jednak tylko jeden z wielu błędów przyczyniających się do znaczne
25 (372) pyt Zastosowanie jakiego związku przyczynia się do znacznego poprawienia rozdzielczości tec
skanuj0085 (25) 6.6. Różnorodność podejmowania działań ochronnych, chociaż w niewielkim stopniu przy
11720 skanuj0006 22 1. PodziaJy aocjopolUycsne I konflikty rr Europie opozycja regionów farmerskich
174 Dział pokładowy PRACA że przyczynił się on w znacznej mierze do kolizji, zważywszy, żc przez
viii, ix Podziękowania Wiele osób w znacznym stopniu przyczyniło się do powstania i realizacji ninie
W znacznym stopniu swoimi wystąpieniami przyczynił się do wzrostu międzynarodowego znaczenia Polski

więcej podobnych podstron