P1010745 (2)

P1010745 (2)



112 5. Metody badań zachowań konsumenckich

sowy. Panel ciągły polega na systematycznym badaniu respondentów, natomiast okresowy przeprowadza się w zależności od potrzeb informacyjnych badacza Dzięki tej metodzie możliwe jest badanie zachowań konsumenckich oraz struktury konsumpcji w czasie. Panele dotyczą konkretnych działań podejmowanych prze, konsumentów, a mianowicie realizowanych zakupów. Dwoma podstawowymi celami paneli sąM:

-    zebranie szczegółowej informacji na temat zachowań konsumenckich i charakterystyk konsumentów,

-    uzyskanie informacji na temat dynamiki zachowania konsumenckiego w czasie.

W przypadku gdy respondenci odpowiadają stale na ten sam zbiór pytań, mówi się o panelu jednotematycznym. Jednak możliwe jest także prowadzenie panelu wielotematycznego (omnibusa), w którym udziela się odpowiedzi na różne zbiory pytań. Istotą takiego rozwiązania jest chęć poznania opinii na różnorodne tematy tej samej grupy ludzi, a nie porównywanie informacji w czasie.

Panel konsumencki umożliwia pomiar zachowań rynkowych konsumentów oraz określenie struktury konsumpcji. Istnieją dwie możliwości zbierania danych w konsumenckich panelach zakupów: audyt domowy oraz metoda dziennika12.

W przypadku audytu domowego w pewnych ustalonych odstępach czasu (na przy kład raz w tygodniu) członek panelu przyjmuje audytora w domu i pozwala mu sprawdzać zapasy domowe z jakiegokolwiek zakresu. Konsument wypełnia krótki kwestionariusz odnośnie do zakupów dokonywanych w ustalonym okresie. Oprócz tego gromadzi wszystkie opakowania z zakupionych i już zużyty ch produktów w specjalnym pojemniku, co umożliwia audytorowi sprawdzenie i ewentualne uzupełnienie kwestionariusza.

W drugiej metodzie respondenci są zobowiązani do prowadzenia specjalnie przygotowanego dziennika zakupów, w którym dokonują codziennych zapisów o rodzaju kupowanych produktów (marka, producent), ich ilości, charakterystyce (opis produktu i jego opakowania), cenie, czasie i miejscu zakupu oraz sposobie użycia lub konsumpcji. Uczestnik panelu jest zobowiązany do przesyłania danych raz na tydzień lub raz na miesiąc. Zapisywane w dzienniku dane mogą dotyczyć nie tylko zakupu towarów konsumpcyjnych, ale także opinii na temat oceny sytuacji ekonomicznej i poziomu życia gospodarstw domowych czy oceny środków i form reklamy, z którą respondent miał kontakt13. W raportach

11 J. Parfltt, Panel research, w: Consumer Market Research Hartdbook, s. 193-194.

11 Tamże, | 197-199.

13 W Polsce ciągły panel konsumencki prowadzi np. firma GfK — Polonia (Panel Gospodarce* Domowych - ConsumerScan). Badaniem objętych jest 5000 gospodarstw domowych, dobranych reprezentatywnie dla społeczeństwa polskiego, które co tydzień wysyłają informacje w postaci wypełnionych dzienników zakupów.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
P1010752 (2) 120 5. Metody badań zachowań konsumenckich 120 5. Metody badań zachowań konsumenckich (
P1010753 (2) 122 5. Metody badań zachowań konsumenckich -    problemy, których badani
P1010754 (2) 124 5. Metody badań zachowań konsumenckich je się do podanych propozycji i określa, w j
16046 P1010743 (2) 110 5. Metody badań zachowań konsumenckich W eksperymencie typu „przed i po” (bef
P1010736 (2) Rozdział 5^METODY BADAŃ ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH 5.1. Typologia badań - metody ilościowe
P1010739 (2) 106 5. Metody badań zachowań konsumenckich Cechy człowieka Tabela 5.2. Podsl Rodzaj
P1010741 (2) 108 5. Metody badań zachowań konsumenckich Tabela 5J. Przykłady skal rangowych Radzaj
P1010753 (2) 122 5. Metody badań zachowań konsumenckich -    problemy, których badani
P1010754 (2) 124 5. Metody badań zachowań konsumenckich je się do podanych propozycji i określa, w j
P1010758 (2) 132 5. Metody badań zachowań konsumenckich ści. Oczywiście podejście globalne jest tylk

więcej podobnych podstron