skanuj0239

skanuj0239



36_Rozdzia^^B

biorstwu identyfikację (ocenę) przyszłych szans i zagrożeń. System informac\^^| ny przedsiębiorstwa powinien dostarczać informację kierownikom na trze<H różnych poziomach odpowiedzialności decyzyjnej: kontroli operacyjnej, kontrcH kierowniczej (taktycznej) i zarządzania strategicznego. Przedstawia to schemM tycznie tabela 1.2.



Tabela 1.2. Potrzeby informacyjne w zależności od rodzaju decyzji

Cechy informacji

Kontrola operacyjna (pierwsza linia)

Kontrola kierownicza (szczebel naczelny i średni)

Zarządzanie strategiczne (szczebel naczelny)

Źródło

głównie wewnętrzne

-

głównie zewnętrzne

Zakres

ściśle określony wąski

◄-►

-

bardzo szeroki

Stopień agregacji

szczegółowy

zagregowany

Horyzont czasu

historyczny

-

przyszły

Aktualność

znaczna

◄-►

niewielka

Dokładność

duża

<-►

mała

Częstotliwość

bardzo duża

mała

wykorzystania

Źródło: G. Antony Gony, M.S. Scott Moron, A Framework for Management Information Systems.| “Sloan Management Review” 1971, no 1, podaję za: J. A.F. Stoner, Ch. Wankel, Kierowa-nie, PWE, Warszawa 1992, s. 479.


Tabela 1.2. przedstawia cechy informacji niezbędne dla kierownictwa różnych szczebli. W zarządzaniu strategicznym podstawowego znaczenia nabierają zewnętrzne źródła informacji (działania konkurencji, warunki ekonomiczne, osią-' gnięcia techniczne, tendencje, prognozy). Zbierane informacje powinny być gromadzone, zabezpieczane przed niepożądanym wypływem. Ramowy zakres koncepcji w postaci strategicznego podsystemu informacji przedstawia rysunek 1.2.

Każdy system zarządzania strategicznego informacją z natury rzeczy trzeba przystosować do modelu działania i jednocześnie powinien uwzględniać on jego podstawowe cele strategiczne, a więc wspomagać użytkowników indywidualnych i działy, które realizują procesy zarządzania52. Współczesne podmioty gospodarujące ścierają się z dwiema konkurującymi skłonnościami strukturalizacyjnymi oraz improwizacyjnymi53. Na poziomie operacyjnym zarządzania dominują ustrukturalizowane kanały przepływu informacji i do pewnego stopnia się sprawdzają, natomiast na poziomie taktycznym i strategicznym ich efektywność porządkująca dramatycznie spada54. Na tych ostatnich szczeblach należy preferować






52 Zob. W.T. Bielecki, Informatyzacja zarządzania, PWE, Warszawa 2000.

3 Por. A. Binsztok, K. Perechuda, Nowe funkcje informacji we współczesnych koncepcjach zarządzania, [w:] Informacja w zarządzaniu przedsiębiorstwem, red. naukowa R. Borowiecki, M. Kwieciński, Zakamycze, Kraków, 2003, s. 39.

54 Ibidem, 39.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0074 (36) Rozdział 3. ♦ Instrukcje sterujące i funkcje 87 można również zapisać jako: foreach(
skanuj0089 (36) Rozdział 3. ♦ Instrukcje sterujące i funkcje 101 odpowiednie konstrukcje języka, któ
skanuj0091 (36) Rozdział 4.Tablice i obiektyTablice Tablice to występujące w większości języków prog
skanuj0039 (85) Rozdział 2.2 biorstwa, ale w zamian dostarcza większej ilości informacji. Integrując
skanuj0037 2 36 Rozdział 2.Przeprowadzenie próby Celem ćwiczenia jest wyznaczenie umownej granicy pl
46865 skanuj0078 (36) Rozdział 7. ❖ Analiza matematyczna 93Ćwiczenie 7.5. — Oblicz całką jln xdx-1 1
skanuj0017 36 WIELOZNACZNOŚĆ TERMINU NAUKA dociekań jawi się tu w roli informatora, i patrząc na nie
skanuj0058 (45) Techniki automatycznej identyfikacji L Najbardziej rozpowszechnionymi technikami są
11738 skanuj0006 (87) 2. Koncepcja projektu celowego na tle podstaw teoretycznych Systemów Informacj

więcej podobnych podstron