SNV36450

SNV36450



Andreę miały ukazać to, co on sam wniósł do tvch    I

...    ...30    y iBni

i co pragnie z nich ocalić .

Nie tylko Johann Valentin Andrea odpowiedział na pojawie$J| się w druku pism Bractwa Różokrzyżowców. Reakcją na nie byłlawina około 200 publikacji, zarówno krytykujących ruch różo* krzyżowy głównie z pozycji teologii luterańskiej - jak i chwalą, cych przedstawione idee i akcentujących ich hermetyczną, gnostyttg ką proweniencję. Do tej rzeczowej, a przy tym niezwykle ostrej polemiki z treścią manifestów przyłączył się również Andrea#, wciąż jednak nie chciał porzucić swojej własnej idei bractwa. 1

W 1619 r. jako „J.V.A.” opublikował utopię Reipublicae ChrisĄ tianopolitanae Descriptio (Opis Rzeczypospolitej ChrystianopcĘM fańskiej). W treści zbliżona była do Miasta Słońca Tommaso CaroJ panelli (1568-1639), lecz nie powstała w wyniku naśladownjjH twa32. Andrea w Christianopolis kreślił z rozmachem oryginała* wizję idealnego społeczeństwa chrześcijan oraz, konsekwentniej chrześcijańską wizję bractwa filozofów, które temu społeczeństw* przewodzi. Nie przestawał też dyskretnie podpowiadać rozmiarów swojego udziału w wywołaniu sprawy różokrzyżowców. We wstfl* pie do Christianopolis mówił o trzech etapach, jakie prze by Ml Bractwo Różanego Krzyża, odkąd ukazało się światu w słowach swoich manifestów: najpierw rzuciło przynętę, obiecując rzeczy® niezwykłe, cudowne i wielkie, potem obudziło nadzieję na wielką reformę życia religijnego, społecznego i politycznego, na koniec* zaś ukazało naśladowanie Chrystusa jako drogę i sposób osiągnię-S


30    Por. tamże.

31    Uczynił to w najpierw w najgłośniejszym swoim dziele: Menippiu sive dialogorum sałyricum centuria, inanilum nostratium speculum (1617). a potem jeszcze w Turris Babel seu Iudiciorum de Fratemitate Rosae Crucis chaos oraz w Mythologia Christiana (obydwa wydane w 1619).

32    Por. Montgomery, dz. cyt., t. I. s. 49-50.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMG023 GW1NONA Co? — Zdaj to na mnie, sam idź do sokołów; Ty dobry w boja i na polowaniu: Ale gdy tr
jego własnym systemie znaczącym. („To, w miejsce czego stoi znak, nazywa się jego przedmiotem; to, c
Sponsorzy2701 55 ginalne, i przystając na to co on powiada, że w tych dziełach odbił się wiernie
1. Kolega Mikołajka, któremu lata kupuje wszystko to, co on chce. 2.    Najgorszy ucz
To, co ja sam zrobić miałem po ślubie mój brat przyrodni, koledzy mili, a ja tam spokój i ciszę
page0042 40 Któż więc jest ten co mi ^ przyniósł to co upolował i dał mi do jedzenia nimeś ty przysz
Wykład 7: Rozdział 11 Produkt- wszystko to, co można zaoferować nabywcom do konsumpcji, użytkownika
Zabawa z ekologiÄ 26 Narysuj pętlę, w której umieścisz wszystko to, co jest ci potrzebne do utrzyma
2 (2600) 10 Pojęcia i ich rozwój! potrzeby tej rozprawy, tak, aby wyróżnić w nich to, co mogły one w
a Zuzanna Adamska wartość materialna w miarę jak zaciera się jego dawność.8 To, co bowiem przyciąga
79759 P1080781 POJMOWANIE PRODUKTU TURYSTYCZNEGO j Za produkt uważa się wszystko to, co można zaofer

więcej podobnych podstron