Str057 (7)

Str057 (7)



5. PRZEKŁADNIE ZĘBATE 5.1. WIADOMOŚCI OGÓLNE

Przekładniami mechanicznymi nazywamy mechanizmy służące do przenoszenia energii, co zazwyczaj połączone jest ze zmianą prędkości i odpowiednią zmianą sił i momentów, czasem również ze zmianą charakteru ruchu.

Potrzeba wprowadzenia przekładni pomiędzy silnikiem a maszyną roboczą podyktowana jest wymaganiami funkcjonalnymi, konstrukcyjnymi lub gospodarczymi. Bezpośrednie powiązanie silnika z maszyną roboczą jest w wielu przypadkach utrudnione. O potrzebie wprowadzenia przekładni decydują często: wzgląd na rozwiązanie konstrukcyjne całości maszyny, bezpieczeństwo pracy, wygoda obsługi itd.

Zębata przekładnia mechaniczna składa się z dwóch lub więcej kół przenoszących energię w skutek ich zazębienia.

W przekładniach zębatych stosowanych w budowie maszyn najbardziej rozpowszechniony jest zarys ewolwentowy. Spełnia on podstawowe wymagania dotyczące ciągłości ruchu i stałości przełożenia.

Zarys ewolwentowy ma następujące zalety:

-    zęby kół można wykonać między innymi za pomocą noża zębatkowego z zębami o zarysach prostoliniowych, dających się łatwo i dokładnie wykonać;

-    za pomocą tego samego narzędzia można wykonać koła o różnych liczbach zębów, które następnie dają się kojarzyć w dowolne pary, bez względu na liczbę zębów w każdym kole;

-zęby mogą być wykonane metodą obwiedniową, zapewniającą nie tylko dużą wydajność, ale też dużą dokładność wykonania;

-    kierunek działania siły międzyzębnej nie ulega zmianie podczas pracy, pokrywa się bowiem z kierunkiem wspólnej stycznej do okręgów zasadniczych, co ma poważny wpływ na charakter pracy przekładni, gdyż odpada jeden z czynników wywołujących procesy drgania.

-    za pomocą tego samego narzędzia można wykonać zęby z przesunięciem, których zarys odpowiada innej części tej samej ewolwenty.

Główną wadą ewolwentowego zazębienia zewnętrznego są stosunkowo duże naciski jednostkowe między zębami, wynikające z tego, że zęby stykają się wypukłościami, co zmniejsza wypadkowy promień krzywizny. Na skutek tej wady w kołach ewolwentowych stosuje się materiały o podwyższonej wytrzymałości na naciski (naprężenia stykowe).

Podczas przenoszenia momentu obrotowego normalna siła w zazębieniu F„ wywołuje naprężenia stykowe 0 na powierzchni zęba i zginające 0F w jego przekroju. Naprężenia te nie są naprężeniami stałymi, lecz naprężeniami zmieniającymi się. Naprężenia zmienne są przyczyną zmęczeniowego zniszczenia zębów: pittin-gu na powierzchni roboczej zębów oraz złamania zębów.

Pitting jest podstawowym rodzajem zniszczenia powierzchni roboczych zębów przekładni zamkniętych. Warunkiem zapobiegania pittingu jest dotrzymanie warunku On <: 0hp, gdzie 0hp - dopuszczalne naprężenia stykowe. Warunkiem zapobiegania złamania zmęczeniowego zębów jest dotrzymanie warunku o> <: 0n>, gdzie 0FP -dopuszczalne naprężenia gnące.

Dla otwartych przekładni zębatych podstawowym rodzajem zniszczenia zębów jest zużycie ścierne. Dotychczas jeszcze nie zostały opracowane metody obliczeń na zużycie, ale jest wiadomo, że zużycie zależy w pierwszej kolejności od nacisków powierzchniowych. W związku z powyższym obliczanie przekładni otwartych przeprowadza się z warunku Oh^Ohp, skąd wyznacza średnicę zębnika i zakładając zx~\l określa wartość modułu m. Otrzymaną w taki sposób wartość m, przyjmując pod uwagę zużycie zęba zwiększa się o 50% i zaokrągla do wartości z szeregu znormalizowanego.

Podstawowe kinematyczne i geometryczne zależności Przekładnie walcowe:

-    moduł normalny, mm mn\

-    średnice okręgów kół zębatych, mm

-    tocznych    dw ](2)= mn z1(2)/cos/S;

-    wierzchołków zębów da i(2) = m„ (zl(2)/cosp + 2);

- stop zębów    d = m„ (z 1(2)/cos/? -2,5);

- zasadniczych    db i(2)= dwl(2) cos a;

-    odległość osi, mm aw = 0,5(dwl+dw2);

- przełożenie    u = nx/n2=dw2/dwi= z2/zx,

-    kąt pochylenia linii zęba, st. dla przekładni:

-    o zębach prostych p = 0°;

-    o zębach skośnych p = (8°...22°);

-    szerokość wieńca, mm:

- koła zębatego    ^2='^'m dw\= Tpbaaw\

-zębnika    bx = b2+ (3...5) mm;

- prędkość kół, m/s    ■^-■ndwxn\l(6Q\Qi)-Przekładnie stożkowe:

-moduł, mm:

-    w przekroju średnim m m;

-    w przekroju zewnętrznym mK;

-    kąty stożków podziałowych, st.

d,= arctg(l/u); <52=arc tg(u);

-    średnice okręgów kół zębatych, mm:

-    w przekroju średnim dm ,(2)= mmzH2);

-    podziałowych w przekroju zewnętrznym

de i(2) ~ mteZ\{2)',

-    wierzchołków zębów doc ](2)= dcul)+2 m,ć cos (5i(2);

-    stop zębów    dfeim -dc\(2)-2,4mle cosó1(2);

-    przełożenie

u = nx/n2=dm2/dml=z2/zl= tg<L= tglAh;

-    kąt pochylenia linii zęba, st. dla przekładni:

-    o zębach prostych p = 0°;

-    o zębach kołowych p - (25°, 30°, 35°, 40°);

-    prędkość kół, m/s -i?    ! /j i/(60 103)-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMG00057 5. PRZEKŁADNIE ZĘBATE 5.1. WIADOMOŚCI OGÓLNE = 1(2). 21(2). dfe i(2) — dei(2)— 2,4ni(e cos
str 052 10. POŁĄCZENIA SWORZNIOWE I ICH OBLICZANIE10.1. Wiadomości ogólne Połączeniem sworzniowym na
badanie1 14. NIEELEKTRYCZNE BADANIA LAMP ELEKTRONOWYCH 14.1. WIADOMOŚCI OGOLNE O BADANIACH MECHANIC
Wiadomości ogólne Jest to urządzenie elektryczne służące do przenoszenia energii elektrycznej
skanuj0326 12Przekładnie cierne12.1. Wiadomości ogólne Przekładniami ciernymi nazywa się przekładnie
22397 skanuj0337 13Przekładnie cięgnowe13.1. Wiadomości ogólne Przekładniami cięgnowymi nazywa się p
CCF20081203054 12Przekładnie cierne12.1.    Wiadomości ogólne Przekładniami ciernymi
CCF20081203060 Przekładnie cięgnowe13.1. Wiadomości ogólne Przekładniami cięgnowymi nazywa się prze
13366 skanuj0326 12Przekładnie cierne12.1. Wiadomości ogólne Przekładniami ciernymi nazywa się przek
IMGc31 (3) Rys. 1. Rodzaje przekładni mechanicznych: a - cicma, b - pasowa ,c - łańcuchowa, M d+g- p
DSCN0607 250 6. Przekładnie zębate stożkowe Kołem zębatym tworzącym przekładni stożkowej nazywamy wy
Rys. 1. Rodzaje przekładni mechanicznych: a) cierna, b) pasowa, c) łańcuchowa, d + g) przekładnie zę
24PRZEKŁADNIKI NAPIĘCIOWE 24.1. Wiadomości ogólne Przekładu i k napięciowy jest to aparat elektryczn

więcej podobnych podstron