img032 (65)

img032 (65)



Levi-Strauss

widzenia mitologii (orzeł stoi na szczycie hierarchii

ptaków).

(Mysi nieoswojona, s. 79-80)

Wszystko to niewątpliwie dalekie jest od naszego własnego sposobu myślenia. Ale czy jesteśmy tego pewni? Zauważmy np., że występujący u Hidatsa triadyczny schemat - niebo : ziemia : zaświaty :: orły : przynęta : człowiek-rosomak - ma identyczną strukturę, jak wywody na temat świateł sygnalizacji ulicznej (s. 36), od których to wszystko rozpocząłem!

Analiza Levi-Straussa jako całość pokazuje nam, że w myśleniu Indian Hidatsa praktyczne sprawy ekonomiczne, takie jak polowanie czy uprawianie roli, są nierozdzielnie powiązane z ich postawą wobec kosmologii, świętości, pożywienia, kobiet, życia i śmierci, co z pewnością diametralnie różni się od naszej współczesnej tendencji, w myśl której, by uchodzić za racjonalnego naukowca, należy zdecydowanie rozdzielać fakty i wartościowania. Nasze myślenie jest wytworem kultury wyalienowanej z natury, podczas gdy myślenie Hidatsa wywodzi się z kultury zintegrowanej z naturą.

Jeśli nawet jednak uznamy, że w naszych laboratoriach nie ma miejsca dla poetów, powinniśmy zdać sobie sprawę, że kładąc tak duży nacisk na obiektywny racjonalizm, zarówno zyskujemy, jak i tracimy. Doświadczenie poetyckie daje nam swoistą (estetyczną) satysfakcję. Myślenie Hidatsa miało pod tym względem swój odpowiednik w świecie antycznym. Świat podziemny, w którym Odyseusz spotyka się i rozmawia ze zmarłymi herosami, nie leży głębiej od dna glinianki, a świat, do którego co roku Persefona zostaje uprowadzona przez Hadesa, nie jest głębszy od rozoranej bruzdy; odpowiednio również niebo starożytnych leżało na wysokości szczytów dość niewielkich gór. Kiedy właściwość tę w XVIII wieku komentował Vico, budziła w nim ona raczej podziw niż wzgardę; dopiero arogancja materializmu z końca XIX wieku sprowadziła poezję myślenia pierwotnego do poziomu infantylnych przesądów.

Ale jeśli „kosmografia poetycka” Vica (Vico, s. 218) jest naturalnym atrybutem umysłu ludzkiego - a to wydaje się mówić nam Levi-Strauss - powinna ona ciągle tkwić gdzieś wśród ukrytych struktur naszej nieświadomości zbiorowej.

Być może nawet w epoce rakiet kosmicznych i bomb wodorowych Raj wcale nie jest bezpowrotnie utracony.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
img032 7 £evi-i>trauss widzenia mitologii (orzeł stoi na szczycie hierarchii ptaków). (Myśl nieo
img027 (65) I Levi-Strauss Wydaje się, że sam Levi-Strauss skłonny jest sądzić, że jeśli istnieją ja
img034 (65) Levi-Strauss La Geste d’Asdiwal, „Annuaire de FE. P. H. E.”, Paryż 1960. Analiza morfolo
img029 (65) 1 Levi-Strauss skomplikowanych niż te, które zakłada wykorzystywany w teoriach Jakobsona
img027 (65) I Levi-Strauss Wydaje się, że sam Levi-Strauss skłonny jest sądzić, że jeśli istnieją ja
35534 img027 (65) I Levi-Strauss Wydaje się, że sam Levi-Strauss skłonny jest sądzić, że jeśli istni
img110 (21) his name was Levi Strauss. It didn’t take him 64)    to realize that 65)
img110 (21) his name was Levi Strauss. It didn’t take him 64)    to realize that 65)
img110 (21) his name was Levi Strauss. It didn’t take him 64)    to realize that 65)
img004 (97) Levi-Strauss a problemem pochodnym, który można w przybliżę, niu wysłowić tak: czy to sa

więcej podobnych podstron