IMG79 (10)

IMG79 (10)



1^..yyl zastosowania AB$.l_jESP. Zasada działania, czujniki niezbędne do działania ESP Zasada działania ESP

Układ ESP (ang. Electronic Stability Programm) jak wskazuje nazwa stabilizuje samochód wpadający w poślizg, korygując tor jego jazdy. Zastosowane w nim układy elektroniczne rozpoznają poślizg boczny samochodu i poprzez możliwość przyhamowania dowolnego kola z osobna potrafią wy wołać moment przeciwstawiający się obrotowi samochodu lub korygujący jego tor jazdy. W razie potrzeby jednocześnie redukowany jest moment obrotowy silnika, w celu zmniejszenia siły napędowej na kołach osi napędzanej. ESP może zadziałać w każdych warunkach (jazda na wprost, pokonywanie zakrętu, hamowanie, przyśpieszanie, swobodne toczenie). Gdy tylko pojazd wykazuje tendencję do obrotu wokół osi środkowej lub poślizgu bocznego następuje interwencja układu.

W przypadku podsterowności (przednia oś samochodu ślizga się bardziej od tylnej) przyhamowanie tylnego wewnętrznego koła stabilizuje samochód na jego właściwym torze jazdy. Jeżeli w poślizg wpada tylna oś (nadsterowność) przyhamowywane jest koło przednie zewnętrzne. Niebezpieczne przyspieszenie wokół osi pionowej rozpoznawane jest przez bardzo czuły sensor prędkości obrotowej. Czas reakcji systemu wynosi zaledwie 20 ms (0,02 sekundy), dzięki czemu wszelki poślizg wykrywany jest znacznie wcześniej niż zrobiłby to nawet najbardziej wyćwiczony kierowca.

System ESP łączy w sobie zalety wielu układów: ABS, elektronicznej regulacji rozkładu siły hamowania między osiami, układu kontroli momentu obrotowego, systemu kontroli trakcji ASR oraz, wspomagającego pełne wykorzystanie hamulców w niebezpiecznych sytuacjach. "Mózgiem" systemu w wykonaniu firmy Bosch są dwa 16-bitowe, 56kB-we mikrokomputery przetwarzające dane z wszystkich czujników. Jeden procesor pełni funkcje kontrolną kontrolując prace drugiego. Dla porównania układ ABS wymaga zaledwie czwartej części mocy obliczeniowej wymaganej przez ESP.

Czujniki ESP ciągle monitorują następujące wartości:

prędkość obrotową każdego koła (przez czujniki ABS),

kąt skrętu kierownicy,

przyspieszenie poprzeczne samochodu,

ciśnienie płynu hamulcowego w przewodach,

prędkość obrotową wokół osi pionowej samochodu,

aktualną prędkość jazdy samochodu,

aktualny moment obrotowy, przekazywany na oś napędzaną,

aktualne przełożenie wybrane przez kierowcę lub przez komputer sterujący automatyczną skrzynią biegów.

W niektórych rozwiązaniach uwzględniane są dodatkowo takie parametry jak:

ciężar całkowity pojazdu (na podstawie układu regulującego twardość amortyzatorów),

ciśnienie w ogumieniu (czujniki na obręczy koła lub na podstawie różnic prędkości obrotowych sąsiednich kół),

różnice w wysokości lub rodzaju rzeźby bieżnika poszczególnych kół (porównanie prędkości obrotowej kół).

Oprogramowanie modułu sterującego bierze pod uwagę ok. 70 zmiennych, mających wpływ na sposób

zadziałania układu. Elektroniczny moduł sterujący oblicza na podstawie danych z powyższych czujników

teoretyczną prędkość żyroskopową (obrotową wokół osi pionowej), która odpowiada chwilowemu

zamierzonemu torowi jazdy i warunkom pizyczepności do powierzchni jezdni. Ta prędkość porównywana jest z

rzeczywistą prędkością żyroskopową, która mierzona jest za pomocą specjalnego czujnika umieszczonego

centralnie. Jeżeli występują różnice pomiędzy dwiema wielkościami, układ aktywnie wkracza do akcji hamując

odpowiednie kolo (kola) i regulując moment napędowy.

W przypadku samochodów z napędem na cztery koła przed konstruktorami układu ESP pojawiły się dodatkowe trudności. Ponieważ miarodajne informacje o chwilowej prędkości samochodu dostarczają koła nienapędzane potrzebna była zmiana sposobu zbierania danych o prędkości rzeczywistej samochodu. Dopiero zastosowanie oprogramowania, wyliczającego prędkość na podstawie zachowania wszystkich czterech kół przyniosła przełom, W marcu 1997 roku, prawie dwa lata po premierze ESP, pojawił się on po raz pierwszy w samochodzie z napędem na cztery kola.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMG79 (10) © ... : Ł- Tyj 2. j Mfei T UL EQ£§ i 4<h K • ftWł«(Ł I I
IMG79 (10) Podstawowe parametry kinematyczne młynów wibracyjnych I
IMG&79 10 RM Golden Rules - cd Ustalenie polityki wobec biur podroży musi być poprzedzone bardzo dob
65755 IMG 79 (10) 236 metod pomiarowych lub pomiarowo-<zacunkowych. określamy bie/jcy okrętowy pr
IMG63 (10) KetaminaJedyny dożylny dobn analeenk wśród    ^anesten ków Słu>> do
IMG98 (10) _Dl_ Ogólna definicja TOM TOM to kompleksowe podejście do zarzadzanła dysponowanym poten
IMG98 (10) _Dl_ Ogólna definicja TOM TOM to kompleksowe podejście do zarzadzanła dysponowanym poten
38212 IMG13 Choroba von Willebranda Niedobór cz. Von Willebranda (VIII:c) niezbędny do agregacji pł

więcej podobnych podstron