IMG52

IMG52




fffSwtóa ilrtóre—

nia w zachowaniu, jak moczenie nocne, ssanie ^ciuka, nieksztaU-ny charakter pisma, zaburzenia naczynio^tóo^u^o^e^^czeiyyie-nienie się i blednięcie), mówienie do siebie saitw^ó^a nawet zaparcia i biegunki, jeśli związane są z przeżywanymi przez dzie-. ci i młodzież trudnościami. Ten ostatni rejestr przejawów nieprzystosowania społecznego sugeruje, iż trudności wychowawcze „często splatają się (...) w zawiły sposób z objawami zaburzeń układu nerwowego" (Spkmek H., 1956,8. 235).

Inni natomiast uczeni ograniczają się do wymóeniama kilku łub kilkunastu objawów nieprzystosowania społecznego. Tek np. A. Lang wymienia następujące przejawy niepożądanego społecznie zachowania dzieci i młodzieży {zgodnie z opiniami rodziców f w tej sprawie): nieposłuszeństwo, wybuchy gniewu, wstydliwość (brak kontaktu), ssanie palców, moczenie nocne, nadmierna lę-kliwoóó, przemądrzałość, niechęć do kładzenia się spać wieczorem, płaczłiwoóć i marudzenie (Przełącznikową M. i Susułow-ska, 1974, s. 233). R. Allendy do podstawowych trudności wychowawczych zalicza: lenistwo, złośliwość, skłonność do kradzieży, upór, nieśmiałość, lękliwość, ucieczki, brak skromności i opanowania (Han-Ilgtewfcz N., 1961, a. li). P. Moor najbardziej typowe przejawy nieprzystosowania społecznego upatruje w kłamstwach i kradzieżach oraz różnych cechach neuropatycznych, psychiatrycznych i aocjopatycznych (Han-Ilgiewicz N., 1961 s. 14). Podobnie stanowisko w sprawie symptomów trudności wychowawczych zajmowali także inni uczeni (por. Cummkigs J. 1964; liaberly A*. 1964).

Na szczególną uwagę zasługuje rejestr dwunastu objawów (danger skgnals) nieprzystosowania społecznego w ujęciu M. Cha-sana (1963). Zalicza do nich: 1) nagłe zaniżenie poziomu otiąg-ikłgż sAntoyd) uczniów; 2) niepokój i niezdolność koncentracji; 3) nfcaprowokowaną agresję; 4) drażtłwbść (nerwowość I dąsy, posępny nastrój), S) czyny aspołeczne, w tym SKsegółnle pewta* nająee się tanadiiaże; i) natrętne zwracanie na debit uwagi nauczyciel*, 7) defekty mowy; 3) natarczywe marom* na jawie; 9) mzmm&fot- nastrojów fod euforii do depresji); 10) de-aiameżć t brak koordynacji. 11) tndnoia w pozyddwaaiii i pa-gigMM przyjaciół; 13) priaeidwą wrażliwość aa krytyką (prae-wreaatswwsie).


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMG$33 (2) nia w zachowaniu, jak moczenie nocne, ssanie kciuka, niekształtny charakter pisma, zaburz
IMG52 3. *. matem - śaśJe biorąc, rościł si&fe zbyt wygórowane gretansfe nawet jak na AngBą — w
IMG?52 (2) Egi.nrl I C - ... To się, kuma, należy po prostu.........
IMG? Odwraca się je co dwie minuty, uważając, żeby ich nie przebić. Muszą zachować jak najwięcej sok
10705 IMG52 34 Flaubert analizuje Flauberta. Lektura „Szkoły uęzą&?}. Każde zachowanie każdej z
IMG52 organiczny, w istniejące otoczenie, jak gdyby działało tu kry. Kiedy coś czytam, opowiadam, p
IMG61 ingKzne zachowani** jak samobójstwo* uzalt/nienie od alkohol* i narkotyków, przestępczość czy
IMG33 resize 176 Dla małych argumentów Jm(x) zachowuje jak xmdla

więcej podobnych podstron