IMG85 (7)

IMG85 (7)



ŁipWMKluacA-foKystAK Dysktajó w Polsce

h ‘fckturowe .okienko*, to wycięty w tekturce prostokącik, dostosowany (bikikoici druku, o dufoki wystarczającej na odsłonięcie nawet złożonych węratów. „Okienko" kładzie się na zapisanej kartce i przesuwając, odkrywa «ę kolejne fragmenty wyrazu. Sprzyja to koncentracji uwagi oraz porządkuje ptsmneli obrazową, eliminuje wrażenie chaosu, jakie dzieci odczuwają w początkowym etapie nauczania czytania (u dzieci dyslektycznych to wrażenie Utrzymuje się dłużej).

Warunkiem •usłyszenia" i zrozumienia wyrazu jest tempo. Dopóki jest zbyt wolne (np. przy głoskowaniu) poszczególne dźwięki nie nabierają znaczenia i pozostają niezrozumiałe. Melodyjna recytacja czytanego tekstu wspomaga płynność czytania (Rodiwicy, 2001).

•• Konkluzja: jeżeli są to zadania korekcyjno-kompensacyjne i są skuteczne dla dzieci dyslektycznych, a w ten sposób uczono obecnych czterdziestolatków, którzy nie mają trudności z pisaniem i czytaniem, należy wrócić do sprawdzonych sposobów.

Diagnoza, terapia... a może lepiej zapobiegać?

Pod koniec lat pięćdziesiątych XX w. j. S. Bruner (1978) postulował, że to szkoła powinna być przystosowana do dziecka a nie dziecko do szkoły. Tymczasem do tej pory większą uwagę przykłada się do tego, czy dziecko osiągnęło dojrzałość szkolną, a nie do tego, czy nasz system edukacyjny jest wystarczająco przygotowany na przyjęcie uczniów. Wiedza psychologiczna wskazuje, że dojrzałość szkolna nie jest czymś .na co trzeba czekać”, ale czymś, co można i powinno się kształcić. Potwierdzeniem tego jest wysoka efektywność ,Metody Dobrego Startu* propagowanej przez Martę Bogdanowicz (1999).

Osiąganie sukcesów w polski m systemie edukacyjnym stanowi bardzo trudne zadanie dla współczesnego siedmiolatka. Zadania stawiane przed dzieckiem Wymagają od niego ponadprzeciętnej inteligencji, dojrzałości percepcji wzrokowej i słuchowej, sprawnej motoryki * dużej i małej, integracji percepcyjno--motorycznej oraz dojrzałości emocjonalno-społecznej.

Tymczasem współczesne dzieci mają zupełnie inne doświadczenia życiowe i umiejętności niż mieli ich rodzice, kiedy przekraczali próg szkolny. Z jednej strony telewizja, wideo, specjalne wydawnictwa, możliwość podróżowania, wreszcie komputer i Internet przyczyniają się do posiadania znacznej, różnorodnej wiedzy o święcie, co często idzie w parze z bogactwem słownictwa. Pamiętać jednak należy, że nie wszystkie dzieci mogą korzystać z tych dobrodziejstw cywilizacji. Z drugiej strony nauczyciele, pedagodzy i psychologowie zwracają uwagę na małą dojrzałość emocjonal no-s połeczną dzieci, nieum iejętność współpracy i radzenia sobie z trudnościami. Obniża się także sprawność motorycz-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMG85 [1600x1200] Proces wtryskiwania tworzywpolimerowych
IMG85 Substancje /apobic^ainec /mianom chemicznym (i h‘miwu(lrtiliu /r htiiimm proccns utlenianiu s
Img85 (2) ł *ł» ■ni&liwośź k
IMG85 Skurcz mięśni gładkich ■    w porównaniu z mięśniem poprzecznie prążkowan
IMG 85 są często wyrajem frustracji i rezygnacji at strony nauczycieli i wyeho* ffiawców iyci’. dzie
IMG 85 11 i i c J m K m c j I 8
IMG85 12 Jadwiga Zttcharsku pochodzenie wskazywano (a nawet wypominano) skamandrytom wielokrotnie.
IMG85 Strefę niebezpieczną, w której istnieje zagrożenie spadania z wysokości przedmiotów: * o
IMG85 Geny supresorowe (najważniejszy gen p53 — strażnik genomu) odpowiadają za hamowanie
IMG85 126 M. Lobockl. W trosce o wychowanie w szkole oraz bywa pod jego urokiem. I rzec i natomiast
IMG!85 Obliczenie pala powiefłohni prze Urój u F .- F* *Ib- b» 2a • b‘2(«i hl. b♦1(1,5p
IMG 85 Rogowacenie słonecznekeratosis actinica Ogniska rumieniowo-złuszczające się z cechami nadmier
IMG#85 Rząd Spirochaetales Rodzina Leptospiraceae i Rodzaj Leptospira (Gatunek Leptospira
IMG$85 laatępującym fragmencie programu: #include <cmath>
IMG 85 Odpowiedź ta charakteryzuje się: dużym zniszczeniem tkanek spowodowanym prawie wyłącznie 
IMG 85 W* - *»-    >tv<V-tóra tAJcH-tó Axę ^    - *^Ofa«fc^ro V*

więcej podobnych podstron