IMG81 (2)

IMG81 (2)



Wchodzenie w role pozwala wniknąć do świata drugiego człowieka, zrozumieć jego intencje, znaczenia, wartości, przeżycia. Może to stać się ważnym doświadczeniem dla zmiany zachowania: przekonali, stereotypów. Często nasze zachowania są nieprzyjemne, lekceważące, okrutne. Reagujemy tak odruchowo, bezmyślnie, bo tak jest — skądinąd, najłatwiej. Nie zastanawia nas jakie spustoszenie emocjonalne, urazy, lęk i ból możemy wywołać słowem lub gestem.

Spróbuj odegrać (chociażby w myślach) rolę dziecka, na którego wrzeszczy matka, silnie nim potrząsając lub odpychając go od siebie — za to, że pobrudzi) ubranko (malując farbami dla niej obrazek).

Spróbuj odegrać (chociażby w myślach) rolę ucznia, który otrzymuje pracę klasową, z komentarzem ,praca beznadziejna, popraw styl i naucz się wreszcie ortografii!"


Naukowcy badający zachowania społeczne alarmują: większość czynów agresywych i patologicznych (agresja werbalna, wyśmiewanie, brutalność, tyranizowanie, bicie, zabójstwa) dokonuje się w sytuacjach zniesienia zdolności do widzenia ofiary jako osoby! Obiekt ataku staje się przedmiotem! Zanika odpowiedzialność za konsekwencje swego zachowania. Często też daje o sobie znać dwójnia moralna np. swego dziecka nie uderzę, ale ten obcy (czytaj: nie mój) jest taki trudny do zniesienia, potrzebuje tęgiego lania. Żołnierze są zaś trenowani do widzenia wroga (człowieka!) jako martwej tarczy strzelniczej. (Inaczej mogliby przecież ewentualnie przeżywać wątpliwości moralne).

W języku wojny „neutralizuje się problem”, czyli zabija ludzi. Eufemizmy niwelują odpowiedzialność moralną.

Mamy tendencję do traktowania ludzi jak oddalone obiekty, automaty spełniające określone polecenia i zadania, numery w dziennikach, karty w kartotekach... z dystansem, anonimowo, przyznając tylko sobie prawo do posiadania uczuć i otrzymywania zrozumienia. Bardzo to niebezpieczna perspektywa!

Narzędziem rozumienia innego człowieka jest empatia, być może jest to najważniejsza dyspozycja człowieka, która powinna być natychmiast uruchamiana, gdy tylko mamy ochotę strzelić — fizycznie lub symbolicznie.

4.11. DRAMA

Świat doświadczamy nie tyle intelektem, co zwłaszcza poprzez nasze emocje!

„Odpowiedź na wiele prostych pytań może przyjąć jedną z dwu form: albo informacji, albo bezpośredniego doświadczenia. Pierwszy typ odpowiedzi należy do kategorii kształcenia akademickiego, drugi właściwy jest dramie. Niech to będzie na przykład pytanie: Kto to jest niewidomy? Odpowiedzią może być: osoba niewidoma to taka osoba, która nie może widzieć. Alternatywna odpowiedź: Zamknij oczy i nie otwierając ich przez cały czas, spróbuj znaleźć wyjście z tego pokoju. Pierwsza odpowiedź zawiera zwięzłą informację. Intelekt jest być może usatysfakcjonowany. Natomiast druga odpowiedź dostarcza bezpośredniego doświadczenia, przekraczającego zakres zwykłej informacji, wzbogacającego wyobraźnię i prawdopodobnie poruszającego serce i duszę, tak samo, jak umysł. Taka jest w dużym uproszczeniu funkcja dramy.

Tak rozpoczyna swą książkę Brian Way, twórca systemu wychowania dzieci i młodzieży opartego na dramie, która polega na improwizacji angażującej ruch i gest, mowę, myśli i emocje. Rola pedagoga ogranicza się do inspirowania treści improwizacji oraz dyskretnej i życzliwej pomocy w budowaniu przez uczniów poczucia własnej odrębności, wiary w siebie i harmonii współistnienia z otoczeniem”. (B.Way, 1995).

Zatem przestrzeń psychoterapii, zagadnień wychowawczych, psychoedukacji, edukacji etycznej i moralnej jest pierwszym obszarem zastosowania dramy. Jakkolwiek drama jako metoda pedagogiczna, może (i jest) wykorzystywana dla realizacji tematów z nieomal wszystkich przedmiotów szkolnych (języku polskim i językach obcych, historii, geografii...).

Istotą dramy jest konflikt (wymyślony, wzięty z wielkiej sztuki, literatury, obrazów). Dla ćwiczeń wybierane są na ogół dość typowe (archetypowe) konflikty człowiecze. Drama umożliwia przeżycie określonych problemów, poszukiwanie własnych rozwiązań i dokonywanie wyborów. Umożliwia także ewentualną korektę zachowania (powrót, powtórkę — co jak wiadomo w życiu się raczej nie zdarza!). Ale też umożliwia zmianę inteipretacji oceny określonej przeżytej kiedyś sytuacji, zmianę doświadczenia, co ma ogromne znaczenie życiowe!

W wyniku działań dramowych obserwuje się znaczne przyspieszenie dojrzewania dzieci — w aspekcie emocjonalnym, intelektualnym i społecznym. Dla nauczyciela najważniejszymi warunkami niezbędnymi dla korzystania z tej metody jest: znajomość celów i zasad pracy oraz autentyczne zainteresowanie dziećmi i ich światem. Bardzo niebezpieczna dla przebiegu dramy jest skłonność do pouczania lub krytykowania (ironicznego komentowania) przeżyć uczniów.

123


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMG81 (5) I Temperatura ^wnując temperaturę w Szczecinku do średniej wieloletniej zauważyć można ze
IMG 30 (6) Istotną rolę ma tu do spełnienia nauczyciel, który badając /rozumienie trcicl i ich konse
IMG?81 Wymaganiawodne okopowe bulwiaste ziemniak - do fazy zawiązywania się bulw - małe, od f. wiąza
IMG81 (5) I Temperatura ^wnując temperaturę w Szczecinku do średniej wieloletniej zauważyć można ze
tn IMG81 Znieczulenie przewodowe zębów Znieczulą się kfh zębodolowy dolny w okolicy jego wejśc
IMG81 (5) I Temperatura ^wnując temperaturę w Szczecinku do średniej wieloletniej zauważyć można ze
10Dlaczego człowiek należy do Świata przyrody? Człowiek jest częścią przyrody żywej i podlega jej
na. Zawsze pazurami do świata! W każdym człowieku zbliżał się do niej silniejszy od niej - wróg! I t
37347 skanowanie0015 (81) Kulturowy zwrot teorii 69 do marksizmu) zauważał z kolei James H. Kavanagh
skanuj0007 ośrodków aktywności pozwala objaśnić odpt tedzialność moralną człowieka i wszelką jego ak
skanuj0007 ośrodków aktywności pozwala objaśnić odpe mdzialność moralną człowieka i wszelką jego akt
IMG!26 (10) sytuacji. pozwala raocay. ■one do intcrMiająci w pnahagiwawiw się cym fcgolnic częs
IMG81 (14) Nastrzykiwarki Do nastrzykiwania mięsa mieszanką peklującą Ręczne - głowice 1 lub 3 igło

więcej podobnych podstron