IMG38 (2)

IMG38 (2)



poetyckich figuracji rzeczywistości do neotycznego jej zro2u mienia. Ujmując to w kategoriach teorii dyskursu, jeżeli uznl my Freudowskie rozumienie mechanizmów pracy marzenia sennego za psychologiczny odpowiednik miejsca tropów w ję. zyku oraz wzorców transformacji w myśleniu konceptualnym otrzymamy możliwość połączenia elementów mimetycznych z diegetycznymi w każdym przedstawianiu rzeczywistości, zarówno we śnie, jak i na jawie.

Wykazałem, w jaki sposób Marks antycypował odkrycie tych wzorców transformacji w swej analizie form wartości w Kapitale, oraz pokazałem, w jaki sposób te tropiczne struktury posłużyły mu do wyróżnienia kolejnych etapów wdia-chronicznych procesie, takim jak przedstawione w 18 bru-maire’a Ludwika Bonaparte wydarzenia we Francji z lat 1848-1851.26 Ten ostatni aspekt teorii tropów— tj. ich funkcji jako znaków kolejnych faz ewolucji świadomości — można by przedstawić bardziej konkretnie, gdy zastosuje się je do dzieła historyka posługującego się nieco bardziej „empirycznymi” metodami niż te, z których korzystał Marks, lub przynajmniej do takiego [dzieła], które jest z istoty bardziej związane z „konkretną rzeczywistością historyczną” niz z „metodologią”. Mam tutaj na myśli dzieło E. P Thompsona The Making of Łhe English Working Class, książkę przed badaczy o różnych orientacjach ideologicznych cenioną za swą doskonałość w odniesieniu do szczegółów faktograficznych, ogólną przejrzystość planu oraz otwarte odrzucenie metodologii i abstrakcyjnej teorii. Dzieło Thompsona dotyczy w takim samym stopniu rozwoju świadomości klasowej w określonym czasie, jak i wydarzeń, jednostek i instytucji, poprzez które rozwój ten manifestuje się w konkretnych formach. Jako taka, książka ta staje się kolejnym miejscem testu albo na wszechobecność modelu tropologicznego zastosowanego dla fabularyzacji etapów rozwoju świadomoścfl

Haydcn Whitc,Melahistory, as. 320-327.

(w tym wypadku grupowej), albo (jeżeli przyjmiemy, ze Thompson odkrył te kategorie, a nie narzucił je) staje się testem moralności tych kategorii jako typów świadomości, przez które w określonym czasie przechodzą grupy, począwszy od naiwnego po ironiczny etap swego rozwoju.

Na początku Thompson jasno definiuje swoje rozumienie kategorii klasy; nie jest ona dla niego rzeczą ani jednostką, ale raczej „relacją”. Powiada, że „klasa pojawia się gdy niektórzy ludzie (...) odczuwają i artykułują tożsamość własnych interesów, zarówno między sobą, jak i w odniesieniu do innych ludzi, których interesy są różne (i zwykle przeciwstawne) od ich własnych”27. Formułuje następnie taką uwagę: „Możemy dostrzec pewną logikę w reakcjach podobnych grup zawodowych poddanych podobnym doświadczeniom, nie możemy jednak przewidzieć żadnego prawa.” Fazy, na które Thompson dzieli w swojej książce ewolucję świadomości klasy robotniczej, są wystarczająco przewidy-walne, jednak nie w odniesieniu do okresu, w którym się one kształtują, ale w odniesieniu do treści danych etapów (traktowanych jako struktury świadomości) i do specyficznej sekwencji ich pojawiania się. Nie jest zaskoczeniem, że takie określenie faz i ich struktur jest zbliżone do propozycji Marksa, wyłożonych zarówno w jego studiach nad rodzajami świadomości objaśniającymi relacje pomiędzy towarami, jak iw zamieszczonej w dodatku do Manifestu komunistycznego analizie faz, przez które miałaby przejść świadomość socjalistyczna.28 Nie uważam, że należy traktować Thompsona mniej poważnie tylko dlatego, że narzucił on p e w i e n wzorzec na badany przedmiot, nie można bowiem wyobrazić sobie, aby mógł uczynić coś innego. W rzeczywistości, zarówno ta książ-

tego wydania.


« £. p. Thompson, The Making ofthe English ttkrAing Ctmss. New York: Vuu«-gc Pros, 1963, ss. 9-10. Dalsze cytaty i numery w nawiasach odnoszą się do

C » Karol Marks, Fryderyk Engels, Manifest komunistyczny (be* nazwiska tłu-mnezah Warszawa: Książka i Wiedza. 1983, ss. 89-101.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMG38 (12) Obserwacja rzeczywistości ostatnich lat *    Odbiór i jakość robót i usłu
42150 IMG 38 (5) inmrurrr BiałeckiPrzedszkole - wstęp do kariery edukacyjnej?Wprowadzenie Poglądy oa
18005 IMG$82 Stosunek prędkości rzeczywistej do teoretycznej nazywa się współczynnikiem prędkości y
87444 IMG?38 PB-OPP / RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ     -iwo Prokuratora Gefteraine^r171
IMG?38 PB-OPP / RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ     -iwo Prokuratora Gefteraine^r17157 P.0
IMG?38 Egz. nr 1 A - Inaczej by musiała by mnie donosić matka......... C - ... To ja bym chciał zapr
IMG?38 (2) Egz. nrl A - Inaczej by musiała by mnie donosić matka......... C - ... To Ja bym chciał z
skanuj0010 6 Ponieważ takie zachowanie należy do prawidłowości jej rozwoju, ojciec powinien to 
IMG38 DO OBOWIĄZKÓW PROJEKTANTA NALEŻY: c d. sprawowanie nadzoru autorskiego na żądanie inwestora l
IMG38 Wiązania metaliczne c.d. jonowym a atomowym Wiązanie metaliczne prowadzi do dobrego prze

więcej podobnych podstron