IMG61 (2)

IMG61 (2)



raz pierwszy w tym znaczeniu u Am 5, 2. Wprawdzie w przekładzie BT idea „powstania” ze śmierci jest mniej uchwytna, kontekst wskazuje, iż wyrażenie riafal można jedynie rozumieć w pełni o śmierci na polu bitwy, a konsekwentnie qum musi oznaczać „powstanie ze śmierci”. Naturalnie teksty te (podobnie jak inne z okresu dawniejszego) maia znaczenie zbiorowe i mówią o zmartwychwstaniu w sensie przenośnym (por. Oz 6, 1 - 2; 13, 14 przytoczone w 1 Kor 15, 55). Ważne jest jednak to, że taka myśl istnieje w literaturze prorockiej. Najdobitniej wyraził tę myśl Ezechiel 37, mówiąc o przywróceniu do życia przez Jahwe przebywającego w niewoli narodu, a więc znajdującego się niejako w stanie śmierci. Monumentalna wizja kości powracających do życia pod wpływem natchnionych słów proroka podkreśla nie tylko wszechmoc Bożą, ale zakłada możliwość odwrócenia procesu śmierci. Choć w ocenie proroka chodzi o proces zbiorowy i sposób mówienia obrazowy, wizja otworzyła drogę do refleksji nad zmartwychwstaniem w ogólności, jak na to wskazuje historia dalszej interpretacji tego tekstu41. Na uwagę zasługuje to, że właściwym czynnikiem ożywiającym kości jest nie pierwiastek życiodajny, nefes, lecz duch (ruąh), który przenika te kości niby wiatr. Trudno rozstrzygnąć, czy chodzi o czynnik antropologiczny czy też o charyzmatyczny dar Boży (tak rozumiał „ducha” jahwista). Jeszcze dalej idzie Apokalipsa Izajasza, która mówi nie tylko o przezwyciężeniu i zniszczeniu śmierci (Iz 25,8), ale o zmartwychwstaniu zmarłych: „Ożyją twoi umarli, zmartwychwstaną ich trupy, obudzą się i krzykną z radości spoczywający w prochu, bo rosa Twoja jest rosą światłości, a ziemia wyda cienie zmarłych” (Iz 26, 19). Trudno powiedzieć, czy i w jakim stopniu dokonało się w tym tekście przejście od obrazowego sposobu mówienia (odrodzenie narodu ku nowemu życiu) do zmartwychwstania indywidualnego. W każdym razie u Dn 12, 2, w okresie rozkwitu apokaliptyki proces ten jest już faktem dokonanym. Księga ta oczekuje powszechnego zmartwychwstania, z tym że los sprawiedliwych i przewrotnych będzie diametralnie różny. Jeśli w innych księgach (por. 2 Mch 7,9-14; 7,36; 12,43; 14, 37 - 46) jest mowa jedynie o zmartwychwstaniu sprawiedliwych, to przede wszystkim dlatego, że autorów i czytelników o wiele bardziej interesował ich los niż los przewrotnych. Nadal jednak nie można ustalić, w jakim sensie wpłynęły na rozwój nauki

0    zmartwychwstaniu nowe koncepcje antropologiczne.

W apokaliptycznej literaturze między testamentowej wzmianki o zmartwychwstaniu indywidualnym, rozumianym w sensie właściwym, stają się coraz to częstsze; wiele tekstów zakłada odnośną wiarę jako oczywistą dla czytelników (por. np. 1 Hen 90, 29). Jednocześnie pogłębieniu ulega spekulacja antropologiczna: „dusze” zmarłych lub ich „duchy” istnieją w podziemnej krainie i pozostaną tam aż do sądu ostatecznego (por.

1    Hen 9, 3. 10; 22, 3 - 4). Następuje też oddzielenie „dusz” lub „duchów” sprawiedliwych od grzeszników, zupełnie nieznane kanonicznym tekstom ST. 1 Hen 22, 9 - 13 zna trzy lub cztery oddzielne takie miejsca; najcięższym grzesznikom odmawia się możliwości zmartwychwstania, jakkolwiek zdania innych ksiąg są tu podzielone. Wydaje się jednak, że istniejące po śmierci „dusze” („duchy”) według 1 Hen posiadają pewne cechy cielesne, które ulegną — przynajmniej u sprawiedliwych — sublimacji (por. 1 Hen 10,17 i 25,4). Zmartwychwstanie będzie jednak miało zasadniczo wymiary życia doczesnego, o wiele intensywniejszego niż przedtem. Dzisiejszy tekst Testamentów XII Patriarchów zna

*1 Por. W. Zimmerli Ezechiel 2. Neukirchen 1969 s. 898-900.

23


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
img091 Władysław G rab sk i Expose z 30 czerwca 1920 r. Staję przed Panami po raz pierwszy w tym now
18864 IMG?61 CiąM pierwsza. Definicje t rozróżnienia min Wortkunst i rosyjski słowiesnost’ mają prze
img091 Władysław G rab sk i Expose z 30 czerwca 1920 r. Staję przed Panami po raz pierwszy w tym now
img091 Władysław G rab sk i Expose z 30 czerwca 1920 r. Staję przed Panami po raz pierwszy w tym now
Po raz pierwszy Rossen i Miller (1973) i Harper (1978) przedstawili podział ekstruderów ze względu&n
IMG?53 (2) Egz. nr 111(0 ^ ten głupi gaz to nie wie tego, że ten jest państwowy i miesza się. A poza
PTDC0081 168 przyznanie się, po raz pierwszy, do świadomości rodzaju reakcji ludzi, na jakie może je
strona0043 (3) i VI •” wykimiły, ie u uczniów na tym poziomic nic wyatarcza sama werbalna analiza tc
historia PE3 Rok 1956 był z pewnością bogaty w wiele niezwykłych wydarzeń. W tym roku po raz pierws
img084 (17) 82,4 wia w ruch. Raz, jako cel, iw tym znaczeniu powiada się że cel wprawia w ruch przyc

więcej podobnych podstron