IMG"22 (6)

IMG"22 (6)



Rozdział 11

Szkoła jako system społeczno-kulturowy w perspektywie interakcjonizmu symbolicznego

Jak wspomniano w poprzednim rozdziale, w oparciu o założenia współczesnej socjologii zbudować można przynajmniej dwa alternatywne modele szkoły rozumianej jako instytucja społeczna. Pierwszy, wraz zc szczegółowym opisem jego elementów i analizą ich oddziaływania na osobowość uczniów, zaprezentowany został w poprzednim rozdziale.

W bieżącym przyjrzymy się modelowi szkoły zbudowanemu w oparciu o założenia symbolicznego interakcjonizmu. W jego obrębie podkreśla się przede wszystkim kontakty i związki między ludźmi budującymi poprzez akty wzajemnej komunikacji pewną mikrostrukturę społeczną. Jest ona znacznie bardziej elastyczna i podatna na zmiany niż opisana w ramach poprzednio skonstruowanego modelu. Interakcje bowiem, składające się na rzeczywistość społeczną, są zc swej natury zmienne, trudno wyznaczyć jakiś z góry określony kierunek ich oddziaływania, a znaczenia, jakie niosą z sobą, wielokrotnie podlegają zmianom, są negocjowane, wynikają z kontekstu społecznego, mają charakter wzajemny i procesualny1**. Aby przybliżyć, co założenia te

J.L. Mc Cali. Simmims. Dynamika interakcji (muynoftt w bibliotece tociolcgicsnej Ul.).

211


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
strona0017 22 Rozdział i. Prostytucja jako zjawisko społeczne [..,] oskarżoną kobietę prowadzono do
IMG!85 (6) Rozdział 8Młodzież jako kategoria społeczna. Socjalizacja w grupach rówieśniczych W poniż
statycznym, a zatem ulegała stopniowym zmianom, by zaniknąć jako zwarty system społeczno-kulturowy.
statycznym, a zatem ulegała stopniowym zmianom, by zaniknąć jako zwarty system społeczno-kulturowy.
DSC?48 Rozdział 4RELIGIA JAKO SYSTEM KULTUROWY Każda próba mówienia, jeśli nie mówi się przy tym żad
ScannedImage 22 Rozdział ICzas Snu Światopogląd społeczności tradycyjnej różni od zachodniego myślen
IMG22 (6) 4 - Podgląd obrazów i faksów systemu WindowsSystem utrzymania sprawności maszyn Systefny
27032008(002) Organizacja jako system społeczno-techniczny w ujęciu K. Bolesty-Kukułki o postawy •
73010 IMG?22 (2) t)himt*9 rćOsfą jako przesyłka polecona nr..................... ItMMM owesKw. kadry
Szkoła systemowa •    Koncepcja systemów społeczno-kulturowych Parnsonsa, cybernetyka

więcej podobnych podstron