IMG168 (4)

IMG168 (4)



w jedną opowieść. Zresztą rozwój akcji, który zanalizujemy niżej, stwarzając nową sekwencję, stanowi dalszy ciąg tej samej bajki. W związku z tym w dalszych rozważaniach będziemy musieli odpowiedzieć na pytanie: w jaki sposób można określić, ile bajek zawiera każdy analizowany tekst?

VIIIbis. Bracia kradną zdobycz Iwana i zrzucają bohatera do przepaści. Szkodzenie już oznaczyliśmy symbolem A. Jeśli bracia porywają narzeczoną, oznaczamy to jako A1; jeśli kradnie się środek magiczny — używamy symbolu A2; jeśli kradzieży towarzyszy zabójstwo A*u. Formy związane ze zrzucaniem do przepaści oznaczamy: *Al, *A2, *Ąą itd.

X—XIbit Bohater znów wyrusza na poszukiwania (C t ; patrz X—XI). Tutaj element ten nieraz opuszcza się. Iwan nie może sobie znaleźć miejsca, płacze i, zdawałoby się, nie myśli już o powrocie. Element B (wysłanie) w tych wypadkach również zostaje opuszczony — nie ma po co wysyłać Iwana, ponieważ właśnie jemu porwano narzeczoną.

XIIbU Bohater zostaje ponownie poddany próbom, w następstwie czego otrzymuje środek magiczny (#; patrz XII).

Xmbil Bohater znów reaguje na czynności przyszłego donatora (F; patrz XIII).

XIVbU W ręce bohatera trafia nowy środek magiczny (Z; patrz XIV).

XVbto Bohater jest przeniesiony albo przy wieziony w miejsce, gdzie znajduje się przed-

miot jego poszukiwań (R; patrz XV). W tym wypadku bohatera przenosi się do domu.

Od tego momentu mamy do czynienia z nowym rozwojem opowieści, bajka dostarcza już nowych funkcji.

XXIII.    Nie rozpoznany przez nikogo bohater przybywa do domu lub do innego kraju. Określenie: nie rozpoznane przybycie (Hey3HaHHoe npHÓbiTHe), symbol: X.

Można tu odnotować dwa przypadki:

1.    Przybycie do domu. Bohater zatrzymuje się U rzemieślnika: złotnika, krawca, szewca, staje się jego uczniem.

2.    Przybycie do innego króla, u którego bohater staje się nadwornym kucharzem albo koniuszym. Nieraz trzeba oznaczać tym symbolem również zwyczajne przybycie.

XXIV.    Uzurpator wysuwa nieuzasadnione roszczenia. Określenie:    nieuzasadnione

roszczenia (HeoóocHOBaHHbie npHTH3aHHH), symbol: 0.

Jeśli bohater przybywa do domu, roszczenia są wysuwane przez braci. Jeśli natomiast służy w innym królestwie, roszczenia wysuwa generał, woziwoda lub inni. Bracia podają się za zdobywców, generał — za poskromiciela smoka. Obie te formy możemy uznać za szczególne grupy.

XXV.    Bohater otrzymuje trudne zadanie. Określenie: trudne zadanie {TpyflHaa 3a-fla^a), symbol: 3.

Jest to jeden z najbardziej ulubionych ele-

115


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
I Wyjąć jedną kasetę dla każdego dysku, który chcemy odtwarzać rys. 86 i umieścić w niej CD rys
I Wyjąć jedną kasetę dla każdego dysku, który chcemy odtwarzać rys. 86 i umieścić w niej CD rys
78 Byd. Biul. Wet. 6(4), I996r. Ryc. 1. Rozwój akcji unasieniania krów w latach 1951-1995 Rok Licz
ZACHEUSZ Jezus opowiedział przypowieść o pewnym królu, który udawał się w daleką podróż. Przed
rozwój, punkt kulminacyjny, rozwiązanie; rola konfliktu dramatycznego w rozwoju akcji; źródła
Scenariusze lekcjiLekcja 1*Temat: Pinokio - opowieść o przygodach drewnianego pajaca, który został
DSC00232 __ wystąpienie progów w rozwoju przedsiębiorstwa, który to rozwój nig-dy nie następuje po l
Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie termin realizacji praw do objęcia akcji, który jest z góry
MITYGRECKIE N a t h a n I • I HAWTHORNE Opowieści akademia rozwoju wyobraźni % buka czyta Krzysztof
O TALENTACH Pan Jezus opowiedział przypowieść o bogatym człowieku, który wyjeżdżając w daleką podróż
img008 rytmu rozwoju psychoruchowego, który cechowało opóźnienie rozwoju niektórych funkcji przy pra
Można mówić o rozwoju i postępie na rynkach finansowych. Jedną z konsekwencji takiego rozwoju jest t

więcej podobnych podstron