IMG197 (2)

IMG197 (2)



pilnuj braciszka, nie oddalaj się od domu» *.

Starsi odeszli8, a córka zapomniała o tym, co jej nakazywano4; usadziła braciszka na trawie pod oknem, a sama pobiegła na ulicę i w zabawie zapomniała o całym święcie1.

Nadleciały gęsi-łabę-dzie, porwały chłopca, uniosły na swoich skrzydłach 6.

Przyszła dziewczynka, patrzy — a braciszka nie ma *.

Krzyknęła, biegała tu i tam. Wołała, zalewając się łzami, biadoliła, że dostanie się jej od ojca i matki, ale braciszek nie odezwał się8.

Wybiegła w czyste pole śmignęły w oddali gęsi-łabędzie i znikły za ciemnym lasem. Gęsi-ła-będzie od dawna już cieszyły się złą sławą, wiele szkód wyrządzały i wykradały małe dzieci. Dziewczynka domyśliła się, że to one porwały jej braciszka i rzuciła się za nimi w pogoń18.

Biegła, biegła, aż nagle widzi — stoi piec11.

3.    Odejście starszych (e1).

4.    Motywacja naruszenia zakazu (Mot).

5.    Naruszenie zakazu

m.

6.    Wyrządzenie szkody przez porwanie (A1).

7.    Rudyment (ekwiwalent) powiadomienia o nieszczęściu (B*).

8.    Uszczegółowienie. Rudyment potrojenia.

9. Wyjście z domu w celu poszukiwań (C f).

10.    W bajce nie występuje osoba wysyłająca, która powiadomiłaby o nieszczęściu, rolę tę z pewnym opóźnieniem powierza więc porywaczowi, który — ukazując się na chwilę oznajmia o charakterze nieszczęścia (element wiążący — §).

11.    Pojawienie się prota-gonisty poddającego

\

«Piecu, piecu, powiedz mi, dokąd poleciały gęsi?»

«— Zjedz mojego pierożka żytniego — to ci powiem»12.

«— Jeszcze czego! U mojego ojca nawet pszennych się nie jada».

Następuje spotkanie z jabłonią i rzeką. Padają podobne propozycje i podobne wyniosłe odpowiedzi u.

Dziewczynka długo musiałaby biegać po polach i przemierzać lasy, gdyby na szczęście nie spotkała jeża18.

Chciała go kopnąćM, ale zlękła się, że się po-kłuje17, pyta więc:

«Jeżyku, jeżyku, czy nie widziałeś, dokąd gęsi poleciały?»18

«0, są tam!» — wskazał jeż18.

Pobiegła — widzi, stoi

bohatera próbie (kanoniczna forma tego pojawienia się — spotkany przypadkowo) [71, 73] i.

12.    Dialog z postacią doświadczającą bohatera — bardzo skrócony — i próba [76, 78b].

13.    Wyniosła odpowiedź = = negatywna reakcja bohatera (nie wytrzymana próba I^neg).

14.    Potrojenie. Motywy JS,1— i'ineg powtarzają się jeszcze dwukrotnie. Trzy razy kolejno bohater nie zostaje nagrodzony (Złneg).

15.    Pojawienie się wdzięcznego pomocnika.

16.    Bezradność pomocnika bez prośby o litość (d7).

17.    Ulitowanie się (T7).

18.    Dialog (element wiążący — §).

19.    Wdzięczny jeż wskazuje drogę (Z9 = R4).

20.    Miejsce zamieszkania

1

Cyfry w kwadratowych nawiasach odpowiadają numeracji bajek podanej w tabeli w załączniku I (s. 209—217).


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK (12) Pamiętaj!Nie oddalaj się od domu z obcym dorosłym! 5J3 www.prospero.sta
NIE ODDALAJ SIĘ OD SWOICH OPIEKUNÓW!

więcej podobnych podstron