IMGA20 (2)

IMGA20 (2)



{gaśnie nie wprowadzające płaszczyzny moralnej] w których nie ma przeciwstawienia postaci dobrych i złych, służą zupełnie innemu celowi) I tak, opowieści

0    kocie w butach, który dzięki przebiegłości zapewnia bohaterowi sukces, czy o Jacku, który kradnie skarb olbrzymowi, wpływają na rozwój dziecka nie przez zachęcanie do wyboru między dobrem a złem, ale przez to, że [przekazują dziecku nadzieję, iż nawet najsłabszym może się w życiu udać.iOstatecznie, na co przydać się może komuś postanowienie, że będzie dobry, jeśli czuje się on kimś tak marnym, że obawia się, iż nigdy do niczego nie dojdzie? Baśnie tego rodzaju nie dotyczą wyborów moralnych, ale mają na względzie przekonywanie dziecka, że może osiągnąć powodzenie. To także bardzo istotny problem egzystencjalny: czy stawić czoła życiu z przekonaniem, że zdoła się pokonać życiowe trudności — czy też oczekiwać, że poniesie się klęskę.

Głębokie konflikty wewnętrzne wywodzące się z naszych popędów pierwotnych i gwałtownych uczuc są całkowicie nieobecne w większości współczesnej literatury dziecięcej i w ten sposób dziecko jest w tej dziedzinie całkowicie pozbawione pomocy. Tymczasem miewa ono rozpaczliwe poczucie, że jest samotne i opuszczone oraz często doświadcza śmiertelnego lęku. Na ogół nie umie wyrazić swoich uczuć w słowach albo może je wyrazić tylko pośrednio: poprzez lęk przed ciemnością, przed jakimś zwierzęciem, poprzez niepokój, jaki budzi w nim własne ciało. Ponieważ spostrzeganie takich doznań u dziecka budzi złe samopoczucie rodziców, starają się oni ich nie dostrzegać lub pomniejszają lęki wypowiadane, sprowadzając je do wymiarów własnego niepokoju i sądząc, że tym samym uśmierzają lęki dziecka.

(Baśń, przeciwnie, traktuje owe egzystencjalne lęki

1    dylematy całkowicie poważnie i zawiera bezpośrednie odniąsienia do nich: do potrzeby, aby być kochanym i lęku, że się jest uważanym za kogoś pozbawionego

wartości; do miłości życia i lęku przed śmiemy Co więcej, baśń ofiarowuje rozwiązania tego rodzaju, że są one dziecku dostępne na jego poziomie rozumień® Wnosi na przykład problem ludzkiego pragnienia, aby żyć wiecznie, wprowadzając takie zakończenie: „I jeśli nie umarnTto żyją do dziś.” Inne zakończenie baśniowe: „I żyli odtąd długo i szczęśliwie” — ani na chwilą nie wprowadza dziecka w błąd, że można żyć bez końca. Wskazuje jednak, że istnieje coś, co może złagodzić ból wywoływany krótkością naszego życia na ziemi: przynosząca prawdziwe satysfakcje więź z drugim człowiekiem. Baśń powiada, że jeśli uda nam się więź taką stworzyć, osiągamy najgłębsze poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego, jakie możliwe jest dla człowieka oraz maksymalną trwałość więzi, i że jest to jedyna rzecz, która może rozproszyć lęk przed śmiercią. "Baśń powiada, że w prawdziwie dojrzałej miłości spełnia się to, co jest źródłem tęsknoty za życiem wiecznym. Taki jest sens końcowej formuły wielu baśni: „A potem jeszcze długo w szczęściu żyli.”

Osoby mało obeznane z baśniami przypisują podobnym zakończeniom nierealistyczny charakter życzeniowy, nie dostrzegając wcale, jak doniosły przekaz kierują one do dziecka. Baśnie te mówią mu, że nawiązanie prawdziwej więzi międzyosobowej wyzwala z dręczącego lęku przed odłączeniem (który stanowi osnowę fabuły wielu baśni, ale zawsze w zakończeniu zostaje rozproszony). Baśnie te powiadają nadto, że — wbrew temu, co dziecko sądzi i czego pragnie — nie wyzwoli się ono z tego lęku, jeśli będzie się wiecznie trzymało matki. Jeśli będzie usiłowało uwolnić się od lęku przed odłączeniem i od lęku przed śmiercią czepiając się kurczowo rodziców, spotka je los Jasia i Małgosi, w okrutny sposób zmuszonych do opuszczenia domu.

Jedynie wkraczając w świat bohater baśniowy (dziec-ko) może odnaleźć siebie; jedynie wkraczając w świat oraz odnajdując siebie może on spotkać mną istot^ud^ ką, z którą będzie mógł żyć długo i


szczęśliwie, to jest

51


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0008 (241) Baśnie nie wprowadzające płaszczyzny inoraliil w których nie ma przeciwstawienia po
IMG 28 Bezpośrednio po operacji stasuje się, jeżeli nie ma przeciwwskazań, pozycję połsiedzącą lub s
Jeżdze motorowerem Komar1 4) Po zatrzymaniu się motoroweru należy sprawdzić czy przy sil- J niku ni
Relacja gier i poszukiwań Poszukiwania - nie ma przeciwnika. •    Rozwiązanie jest
81479 IMG 35 nie przyjętych w socjologii religii metod badawczych nie ma przecież przyczynić się do
CCF20090212010 Rozdział 2 DZIEDZICTWO BIOLOGICZNE I KULTUROWE Nie ma przecież nic dziwnego w tym, ż
31183 Obraz27 (2) Przeciwwskazania Nie ma przeciwwskazań do badania manualnego Przeciwwskazania bezw
Wprowadzenie Systemy operacyjne Nie ma precyzyjnego określenia, które składniki wchodzą w skład syst

więcej podobnych podstron