IMGC68 (4)

IMGC68 (4)



56 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji

8. Zorganizowanie urozmaiconych ćwiczeń w posługiwaniu się daną umiejętnością, uświadamiających uczniom możliwość jej zastosowania w różnych sytuacjach. Wiąże się to z przestrzeganiem zasady operatywności wiedzy.

Inny wyrazisty bieg takiej lekcji (syntaksę) przedstawia w swojej pracy R. I. Arends63 nazywając taką lekcję nauczaniem bezpośrednim. Model ten składa się z pięciu następujących kolejno część:

1.    Podanie celów i wywołanie nastawienia;

2.    Pokaz umiejętności lub opanowanie wiedzy stanowiących przedmiot lekcji;

3.    Ćwiczenia pod kierunkiem nauczyciela;

4.    Sprawdzanie osiągnięć i na tej podstawie dostarczenie uczniom informacji zwrotnej;

5.    Wyznaczenie samodzielnych ćwiczeń.

Autor podkreśla, że cele tego typu lekcji muszą być starannie opracowane a zoperacjonalizowane w postaci zadań, tak aby umiejętność złożone można było podzielić na sensowne część i tak ich nauczać.

Nauczyćel musi wykazać się biegłością w umiejętnościach, które demonstruje podczas lekcji, umieć uzasadnić uczniom potrzebę ich opanowania oraz zorganizować odpowiednie warunki do ćwiczeń i przekazywania informacji zwrotnej.

Zadając ćwiczenia, nauczyciel musi pamiętać, szczególnie w pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym, o następujących zasadach64:

—    ćwiczenia powinny być krótkie i sensowne,

■— ćwiczenia powinny trwać aż do przeuczenia,

—    oba rodzaje ćwiczeń — zmasowane i rozłożone w czasie — powinny być wykorzystywane stosownie do swoich właściwość.

Żeby mieć pewność, że uczniowie opanowują umiejętność, trzeba kontrolować, czy uczą się ze zrozumieniem i zadbać

M Arends R. I., Uczymy się nauczać, op. dt., s. 315.

M Arends R. I., Uczymy się nauczać, op. dt., s- 324.

_


_


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMGC68 (4) 56 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji 8. Zorganizowanie urozmaiconych ćwic
skanuj0028 (134) 56 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji 8. Zorganizowanie urozmaiconyc
15787 skanuj0028 (134) 56 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji 8. Zorganizowanie urozma
IMGC66 (2) 54 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji — zorganizowanie zajęć praktyczno-wy
68576 skanuj0027 (145) 54 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji —    zorg
IMGC57 (2) Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji 45 Prawidłowo zorganizowany proces kszt
skanuj0023 (166) 46 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji rozwiązując zadania, których n
skanuj0024 (157) 48 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji Dodatkowego znaczenia i większ
skanuj0026 (153) 52 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji —    stworzenie
skanuj0022 (179) 44 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji —    informacyj
skanuj0024 (157) 48 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji Dodatkowego znaczenia i większ

więcej podobnych podstron