IMGC75 (3)

IMGC75 (3)



64 Metody nauczania i wychowania

fakt, że uwzględniają one w swoim przebiegu właściwości procesu poznawania ludzkiego odkryte przez psychologię poznawczą, a zwłaszcza zdobycze współczesnego funkcjonalizmu. Zgodnie z koncepcją funkcjonalną, człowiek jest istotą aktywną, wykonującą różnorodne czynności zewnętrzne (praktyczne) i myślowe po to, aby osiągnąć planowane cele68. Czyli człowiek uczy się dzięki informacjom płynącym ze środowiska oraz informacjom zakodowanym uprzednio w pamięci. Oczywiście informacje te są jedynie materiałem, który jest przez człowieka przetwarzany w procesie myślenia, planowania działań, rozwiązywania problemów, kształtowania postaw. A zatem człowiek jest zorganizowaną jednostką, aktywnie uczestniczącą w konstruowaniu poznawanej rzeczywistości. Funkcjonalne ujmowanie procesu nauczania-uczenia się stwarza też odpowiednią perspektywę patrzenia na stosunki nauczyciel—uczeń. Model nauczyciela podającego wiedzę, a więc stosującego metody podające i transmisyjne „zastępuje nauczycielorganizator sytuacji zadaniowych, w których uczeń pod jego kierunkiem, ale względnie samodzielnie rozwiązuje zadania poznawczeposzukuje i dorabia się wiedzy i umiejętności, a jednocześnie rozwija całą swoją osobowość

Stąd to ogromne znaczenie metod poszukujących, aktywizujących, problemowych, zadaniowych, a więc takich, powtórzmy to raz jeszcze, które umożliwiają uczniom samodzielne poszukiwanie wiedzy w toku ich własnej, wielostronnej aktywności, wywołanej sytuacją zadaniową lub problemową.

W toku uczenia się przez odkrywanie występują różne rodzaje aktywności uczniów, co A. Jurkowski nazywa stopniem uczestnictwa w lekcji69. Najczęściej wyróżnia się cztery podstawowe rodzaje aktywności, które współdecydują o efektywności uczenia się:

—    aktywność percepcyjną,

—    aktywność percepcyjno-motoryczną,

0-4’ aktywność umysłową,

—    aktywność emocjonalno-motywacyjną.

Kozieledd J., Rozwiązywanie problemów. Warszawa 1969. w Jurkowski A., Rozwój umysłowy i aktywność poznawcza uczniów. Warszawa 1986, s. 121.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMGC75 (3) 64 Metody nauczania i wychowania fakt, że uwzględniają one w swoim przebiegu właściwości
skanuj0032 (131) 64 Metody nauczania i wychowania fakt, że uwzględniają one w swoim przebiegu właści
60882 skanuj0032 (131) 64 Metody nauczania i wychowania fakt, że uwzględniają one w swoim przebiegu
skanuj0033 (128) 66 Metody nauczania i wychowania delikatne naprowadzenie na inną drogę i wskazanie,
IMGC76 (3) Metody nauczania i wychowania 65 Łączne występowanie wymienionych rodzajów aktywności pow
IMGC77 (2) 66 Metody nauczania i wychowania delikatne naprowadzenie na inną drogę i wskazanie, że ni
IMGC74 (3) Metody nauczania i wychowania 63 Wydaje się, że koncepcja wielostronnego nauczania-uczeni
55798 skanuj0033 (128) 66 Metody nauczania i wychowania delikatne naprowadzenie na inną drogę i wska
IMGC77 (2) 66 Metody nauczania i wychowania delikatne naprowadzenie na inną drogę i wskazanie, że ni
skanuj0030 (111) 60 Metody nauczania i wychowania nia przez uczniów. W pierwszym przypadku głównym n
skanuj0031 (103) 62 Metody nauczania i wychowania Bardziej zaawansowanym teoretycznie, a jednocześni
skanuj0035 (114) 70 Metody nauczania i wychowania Powtarzając za R. Więckowskim — jeżeli nauczyciel

więcej podobnych podstron