IMGC76 (3)

IMGC76 (3)



Metody nauczania i wychowania 65

Łączne występowanie wymienionych rodzajów aktywności powoduje, że dziecko poznaje świat i siebie w sposób wielostronny. Dzieje się tak podczas rozwiązywania problemów, co może być czynnikiem integrującym różne elementy wielostronnego procesu dydaktyczno-wychowawczego nie tylko w klasach I-III, ale także w przedszkolu. Problem praktyczny budzi ciekawość dziecka, jego działanie łączy się z samodzielnym odkrywaniem nowej wiedzy i z uczuciem zadowolenia w przypadku pomyślnego rozwiązania70.

Rozwiązywanie problemów przez dziecko w klasach I-III ma inny charakter niż uczenie się w klasach wyższych. Proces ten stymuluje autonomiczne myślenie i reakcje dziecka na wiele czynników tkwiących w jego otoczeniu. Ma tu miejsce nie tylko indukcyjny, ale i dedukcyjny tok myślenia, dochodzenie do rozwiązań poprzez próby i błędy. Uzyskana wiedza, zdobyte umiejętności mogą być w różnych konfiguracjach.

Podstawowym zadaniem nauczyciela, który jako kreator procesu kształcenia decyduje się na zastosowanie strategii rozwiązywania problemów, jest stworzenie odpowiednich ku temu sytuacji dydaktycznych. Powinien je nie tylko planować i aranżować zgodnie z programem nauczania, lecz także umieć wykorzystywać w celach dydaktycznych zjawiska i zdarzenia dostrzeżone lub wywołane przez same dzieci jako wynik codziennego żyda w grupie, jak i zjawiska „bombardujące" je niejako z zewnątrz (np. burza, deszcz, warkot przelatującego samolotu, szczekanie psa itp.). Gdy taka sytuacja dydaktyczna już zaistnieje, rolą nauczydela jest doprowadzenie dzied do postawienia związanego z nią problemu, a następnie zachęcenie ich do podjęda samodzielnych prób rozwiązania go, do spontanicznych poszukiwań różnych sposobów rozwiązań, pobudzanie aktyw-nośd badawczej, prostowanie omyłek, wreszde wspólna z dziećmi ocena ich dokonań. Gdy próby działań dziedęcych idą we właśdwym kierunku, zadaniem nauczydela winno być utwierdzenie dzied w słuszności ich poczynań, gdy jest odwrotnie —

Galant )., Dostrzeganie i rozwiązywanie problemów w klasach początkowych. Warszawa


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0030 (111) 60 Metody nauczania i wychowania nia przez uczniów. W pierwszym przypadku głównym n
skanuj0031 (103) 62 Metody nauczania i wychowania Bardziej zaawansowanym teoretycznie, a jednocześni
skanuj0032 (131) 64 Metody nauczania i wychowania fakt, że uwzględniają one w swoim przebiegu właści
skanuj0033 (128) 66 Metody nauczania i wychowania delikatne naprowadzenie na inną drogę i wskazanie,
skanuj0035 (114) 70 Metody nauczania i wychowania Powtarzając za R. Więckowskim — jeżeli nauczyciel
skanuj0036 (113) 72 Metody nauczania i wychowania Tak by dziś należało chyba rozumieć proces wychowa
skanuj0037 (110) 74 Metody nauczania i wychowania (można zapytać, czy wszystko można głosować); w pr
skanuj0030 (111) 60 Metody nauczania i wychowania nia przez uczniów. W pierwszym przypadku głównym n
skanuj0034 (116) 68 Metody nauczania i wychowania uczniów. W klasach I-III będzie chodziło o kształt
skanuj0036 (113) 72 Metody nauczania i wychowania Tak by dziś należało chyba rozumieć proces wychowa
Zadanie nr 5 Moduł V. Metodyka nauczania i wychowania upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim - 70 g
IMGC70 (4) 4. Metody nauczania i wychowania Metody kształcenia stanowią szczególnie ważny element pr
IMGC71 (4) 60 Metody nauczania i wychowania nia przez uczniów. W pierwszym przypadku głównym nośniki
IMGC72 (3) Metody nauczania i wychowania 61 2. W. Zaczyński metody odnosi do rodzajów percepcji wied

więcej podobnych podstron