IMGC91 (3)

IMGC91 (3)



Zasady nauczania 79

Zasada ta warunkuje jakość edukacji dziecka. Przykładowo: w matematyce wykorzystywanie wielu rodzajów materiałów strukturalnych pociąga za sobą występowanie powyższej zasady, ale nie tylko, gdyż jednocześnie występuje upoglądowienie wzmacniające przyswojenie sobie materiału.

Zasada pogłądowości akcentuje wielozmysłowy kontakt ucznia z poznawaną rzeczywistością, umożliwiający polisensoryczne poznawanie.

Miał rację J. H. Pestalozzi, gdy podkreślał, że dziecko chłonie przedmiot wszystkimi zmysłami.

Źródłem wiedzy jest doświadczenie i przekaz. Łączenie informacji z tych źródeł może przebiegać różnie:

—    uczeń poznaje określony materiał przedmiotowo bez uzyskiwania informacji, nauczyciel wspomaga go tylko słowem,

—    uczeń poznaje materiał przedmiotowo, nauczyciel pomaga odkryć nowe, nie zauważone informacje,

—- nauczyciel przekazuje informacje, uczeń przez bezpośredni kontakt szuka ich potwierdzenia albo zanegowania,

—    nauczyciel stymuluje wieloraki kontakt z rzeczywistością, a potem pomaga uczniom porządkować wiadomości, albo sam je porządkuje.

Jest to ogromnie ważna norma postępowania wobec dziecka w klasach I-III. „Dziecko tyle zna świata, ile ma go pod powiekami", „dziecko poznaje świat rękami", to stwierdzenia oddające wiernie to, jak uczy się dziecko w tym okresie rozwojowym.

Zasada przystępności musi uwzględnić zjawisko stosunku odbiorcy do opanowywanego materiału, determinowane indywidualnym przygotowaniem, zasobem doświadczenia w dziedzinie, do której należy poznawany materiał.

Stąd zalecane postępowanie nauczyciela:

—    uczyć najpierw tego, co bliskie a potem dalekie,

•przechodzić z uczniem od łatwego do trudniejszego,

—    od znanego do nie znanego.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMGC88 (3) Zasady nauczania 77 —    zasada zespołowośd, —    zasada
157 (2) II. Podstawowe zasady prawa wyborczego D. Zasada tajności głosowania 151.    
Obraz4 Czujniki położenia (drogi i kąta) Zasady pomiaru 15 Także i ta zasada pomiaru może być dosto
43548 skanuj0039 (103) 78 Zasady nauczania —    zasada trwałości wiedzy, —  &nbs
ZASADY NAUCZANIA 7 zasad kształcenia: zasada świadomej aktywności uczniów zasada poglądowości&n
Tragedia ta oparta jest na wzorcach antycznych, toteż warto przypomnieć zasady takiej tragedii: Zasa
formułuje art. 31 ust. 3. Zasada ta ma także konsekwencje dla zasady godności, dla której pozostawie
4. zasady społecznej gospodarki rynkowej Zasada ta wyrażona jest w art. 20 konstytucji, który stanow
Zasady nauczania 1)    Zasada poglądowości -    Przechodź od tego co
Zasady wykonywania nasypów: Nasypy powinny być wykonywane z gruntów jednorodnych, jednakże zasada ta
Zasady, które powinien stosować pedagog badający środowisko wychowawcze: S Zasada wspólnoty warunków
UNTITL50 Rozszyfrować rysek Powyższe warunki spełniają zatem zasadę optymalnego zatrzymania Markowa-

więcej podobnych podstron