IMGD60 (2)

IMGD60 (2)



Edukacja alternatywna 149

się potrzebom dziecka, z drugiej zaś strony pozwalać mu te potrzeby realizować swobodnie i bez przeszkódr-Dziecko rozwija^, się na podstawie samumotywacji i może się rozwijać tylko w~atmo-^ sferze wolności i swobody. W ten tylko sposób może uniezależnić —Się od-dorosłychi rozwijać własną autonomię. Zasada swobody odnosi się do wyboru przedmiotu, miejsca i czasu pracy. Umoż-"liwia-te planowanie włnnnyrh czynności, ponoszenie odpowie-^dziakiośei za pracę wykonaną, przemyślenie swoich czynności, Zastanowienie się nad ich konsekwencjami dla siebie i innych, sprawdzenie siebie, odkrycie swoich umiejętności i słabostek.

Kwintesencją jej teorii pedagogicznej jest stwierdzenie dziecka „pomóż mi zrobić to samemu'7. M. Montessori zawsze podkreślała, że dziecko od pierwszych chwil swego życia musi wykonywać ogromną pracę, którą określiła jako „długą i ciężką pracę rozwoju", co ma doprowadzić do stania się dojrzałym człowiekiem. Oznaką rozwoju jest spontaniczna aktywność człowieka, dzięki której możliwe jest osiągnięcie duchowej wolności. Dlatego zrozumiałe jest, że wspieranie aktywności lub jej tłumienie ma daleko idące skutki dla rozwoju dziecięcej duchowości i wolności. Istota ludzka obdarzona spontaniczną aktywnością, jako „sprawca własnych działań", dąży do pełnej wolności. Należy więc jej przygotować odpowiednie „duchowe pożywienie" i dać wolność spontanicznej działalności człowieka142.

Otoczenie cechuje porządek. Wszystko w klasie ma swoje stałe miejsce. Dzieci małe są wrażliwe na ład i chcą go wokół siebie utrzymać. Porządek ukryty jest w każdym materiale dydaktycznym. Odnajdując go dziecko odkrywa sposób wykonania zadania. Porządek uczy zaufania do otoczenia i współpracy z nim.

Pomieszczenia szkolne winny być, według niej, tak zorganizowane, by zachęcały, prowokowały do swobodnego działania, eksperymentowania, a materiał do działania tam zgromadzony ma być „kluczem do świata".

Klasa szkolna jest wyposażona w takie materiały i sprzęty, aby umożliwiała poznanie i opanowanie rzeczywistości. Znaj-

142 Montessori M , Uber die Bildung..., op. clt., s. 94-95.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMGD61 (3) 150 Edukacja alternatywna dują się w niej umywalki, lodówki, kuchenki, naczynia, przybory
IMGD67 (3) 156 Edukacja alternatywna —    uczenie się z wyobraźni, a nie tylko doświa
42889 skanuj0078 (26) 156 Edukacja alternatyw u< —    uczenie się z wyobraźni, a n
53677 skanuj0075 (28) 150 Edukacja alternatywa dują się w niej umywalki, lodówki, kuchenki, naczynia
VI. 10. KAZIMIERZ I (ż. JADWIGA). 295 się zaprzeczyć x); z drugiej zaś strony jasną jest rzeczą, że.
VI. 10. KAZIMIERZ I (ż. JADWIGA). 295 się zaprzeczyć x); z drugiej zaś strony jasną jest rzeczą, że.
083 (6) znaczenia tych różniących się aspektem form czasownikowych. Z drugiej zaś strony, jak widać
52 z drugiej zas strony spotyka się błędne zapatrywanie, jakobv sgraffito musiało się równać wrażeni
IMG85 (14) XXVIII PÓŁ6RODKOWCY** KMJGRACYJNI ryskiego, z drugiej zaś strony oburzało się na jawnie
34723 lastscan6 Geografia polityczna z jednej strony zajmuje się procesami przyrodniczymi., z drugie

więcej podobnych podstron