IMGF31 (2)

IMGF31 (2)



39

„źródłem tego poznania nie jest ani świat zmysłowy, ani sama myśl -źródło jego jest w Bogu, który te prawdy ukazuje duszy drogą bezpośredniego jej oświecenia. Bóg więc jest wewnętrznym nauczycielem człowieka-jedynym nauczycielem prawdziwym”21.

Sam Augustyn uzasadnia, że pewne rzeczy możemy poznawać „bez pomocy znaków”, nie na podstawie słów, „lecz własnego wewnętrznego widzenia””'.

Mistyk prawdopodobnie widzi jeszcze więcej, a mianowicie to, o czym pisał I. Loyola w „Ćwiczeniach duchowych”, jak Bóg mieszka i „pracuje” we „wszystkich rzeczach stworzonych””".

K. Jaspers twierdził, że wyższa rzeczywistość jest dostępna przez szyfr. „Bezwarunkowe rozstrzyga o tym, na czym ostatecznie wspiera się życie człowieka, o tym, czy ma ono jakąś wagę, czy też jest niczym. Bezwarunkowe pozostaje w ukryciu i tylko w przypadkach granicznych niemą decyzją wpływa na bieg życia. Nie można go wprost udowodnić, chociaż to ono podtrzymuje życie w egzystencji, i choć może je rozjaśniać w nieskończoność.

Tak jak drzewo, gdy rośnie wysoko, sięga korzeniami głęboko w glebę, tak i ludzie, chcąc w pełni być ludźmi, muszą głęboko zakorzenić się w Bezwarunkowym” .

Owo rozjaśnienie egzystencji i zakorzenienie się w Bezwarunkowym to główny cel edukacji, także główny cel edukacji literackiej. To Bóg jest najlepszym przewodnikiem życia i twórczości.

4. Czy przewodnictwo Boga jest możliwe we współczesnym świecie i współczesnej edukacji?

Czy przewodnictwo Boga może uznać współczesny „oświecony” pedagog, czy wiara ludzi wykształconych jest w ogóle możliwa? Stawiając to pytanie w kontekście analizy Bultmannowskiej redukcji

21    Ada Borkowska, Teoria iluminacji, [w:] Św. Augustyn. Dialogi filozoficzne, Kraków 1999. s. 878.

22    Św. Augustyn. Dialogi filozoficzne, o/), cii., s. 470.

2"' 1. Loyola, Pisma wybrane, Kraków 1968, s. 151. Por. także niezwykłą książkę A. Szyszko-Bohusza Świadomość światła, Świdnica 2000.

4 K. Jaspers, Wprowadzenie do filozofii, Wrocław 1998. s. 38.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Ustawa o dostępie do informacji publicznej w orzecznictwie fine u.d.i.p. wniosek. Adresat tego wnios
ma im Pięcioksiąg Samarytański Wierność tego tekstu nie jest 100%, zawiera bowiem około 6000
page0161 ROZMOWA KKATYLA Z SOKRATESEM. 55 czac za pomocą słów 1), nawet tego, co nie jest lub co ty
scandjvutmp12101 Wycinanie. 267 żeń dawniejszych. Przejście do tego, powtarzam, nie jest trudne. Py
xyz Jak to dobrze, że dyrektorem tego muzeum nie jest Korwin-Mikke.
SDC13463 u tego styl nie jest jakimś rodzajem „procesu" tworzenia tekstów językowych. Teoria st
CCF20090831059 94 Wstęp Gdybyśmy zaś uważali, że poznanie nie jest narzędziem naszej.......działaln
Obraz (9)(2) państwem potrafi niejeden i bez przygotowania, jeżeii ma do tego ochotę, nie jest tępy
((Oo2+(Ooi)/2. Jednak amplituda a tego ruchu nie jest stała lecz powoli się zmienia
Interpretacja metafory wynika z tego, że nie jest elementem bezinteresownym, zawsze czemuś służy. W
S1050093 Fakty - zależne tak dalece od teoni, że składowa empiryczna poznania nie jest uznawana
S5008451 60 dzika (ryc. 2/10) z Luncani. Jest to klasyczny zabytek celtycki — żaden okaz tego rodzaj
OPIS 06 Wykonanie Wykonanie tego modelu nie jest trudne, wymaga jednak dużo dokładności, uwagi i - n
Magazyn64701 39 AFRYKA — AGIO Dziś A. nie jest już kontynentem nieznanym. Zaledwie kilkadziesiąt
CCF2013101412 I znowu wracam do tego samego: nie jest moją intencją stwarzanie wrażenia, że jeden s

więcej podobnych podstron