IMGT11

IMGT11



10

przeze mnie twierdzeń, poglądów i przekonań oraz samodzielne poszukiwanie dodatkowej wiedzy. Pod względem formalnym tekst ten nie spełnia jednak wymagań stawianych podręcznikom akademickim, ponieważ nie zawiera wiedzy pewnej i prawd powszechnie uznawanych. Raczej zachęca do przezwyciężania różnego rodzaju dogmatów i fundamentalizmów poznawczych, prowokuje do myślowego eksperymentowania racjami przy zachowaniu etycznych zasad mowy (zasad komunikacji służącej porozumiewaniu się) w dyskursie z samym sobą i innymi ludźmi.

„(...) niezależnie od nastawienia ipoglądów

na temat zachodzących w życiu codziennym przeobrażeń

znajdujemy się w okresie przełomu kulturowego,

a w nim niewątpliwie wzrasta rola pedagogiki i refleksji nad nią”

(T. Miczka)

WSTĘP

Jesteśmy z tej części świata, której mieszkańcom przytrafiło się doświadczenie nazwane wspólnym dogmatem pedagogicznym. Faktograficzny opis owego doświadczenia i jego skutków stanowi treść bardzo wielu prac, wśród których znajdują się również i moje teksty. Doświadczenie to jest swoistym filtrem, przez który Polacy dzisiaj widzą i interpretują problemy edukacji, niezależnie od tego, na ile są tego świadomi i niezależnie od tego, z jaką determinacją działają na rzecz ukrycia, zafałszowania i zapomnienia tego faktu bądź też jego ujawnienia i zrozumienia.

Patrząc więc na aktualnie realizowaną polską reformę oświaty, której aspekt strukturalny wedle prawa zaczął obowiązywać od 1 września 1999 roku, można powiedzieć, że ten jednorazowy akt prawny ma uruchomić cały proces zmian edukacyjnych, tworząc ramy dla pluralizmu edukacyjnego w szeroko pojmowanej praktyce edukacyjnej, a szczególnie w tej formie organizacyjnej, którą nazywa się systemem oświaty.

Decentralizacja w systemie oświaty oraz powiązany z tym procesem pluralizm edukacyjny mają swoich gorących zwolenników, ale również swoich wrogów, uruchamiających zróżnicowane mechanizmy oporu, w tym także gry mimetyczne i strategie zakłócające społeczny dyskurs o edukacji. Ważnym zadaniem pedagogiki w tak zdefiniowanej sytuacji społecznej wydaje się więc tworzenie tekstów, w których strony społecznych sporów o edukację znajdą przesłanki weryfikujące (potwierdzające lub fałsyfikujące) ich sądy, przekonania, opinie, uzasadnienia dyrektyw i projektów zmiany.

Należy podkreślić, że osiągnięciem ładu politycznego konstruowanego po roku 1989 jest już jednak powszechne uznanie wielości podmiotów edukacji oraz co najmniej deklaratywne uznanie podmiotowości osoby. Do najważniejszych podmiotów edukacji zalicza się: rodzinę (rodziców i ich dzieci), szkołę (nauczycieli i innych pracowników), administrację oświatową (reprezentującą interes państwa), samorządy lokalne (różnych szczebli), polityków (reprezentujących interesy różnych opcji politycznych i partii). Wielość zbiorowych i zorganizowanych podmiotów


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Od Autorki Zaproponowany przeze mnie zestaw wierszy oraz ćwiczeń może być wykorzystywany przede wszy
11 Wstęp umożliwiają Czytelnikowi samodzielną weryfikację przedstawionych przeze mnie poglądów i
DSCN6574 (2) Nic spośród zebranych przeze mnie materiałów nie wspiera Boorstinowskiego twierdzenia,
img117 (4) du na płeć, rasę, język, religię, poglądy polityczne oraz pozycję osobistą i spo- Przytoc
img138 138 10. Metody ciągowe iP4: produkcje generujące D: (1), (2), (3), (4), (6), (7), (8) oraz(15

więcej podobnych podstron