IMGi44

IMGi44



U dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym może wystąpić zespół lęku uogólnionego, który charakteryzuje się ciągłym fizjologicznym wzbudzeniem, spowodowanym stale przeżywanym niepokojem, jednak bez pierwotnych zespołów objawowych w postaci fobii, napadów paniki, obsesji czy czynności natrętnych. W rozpoznaniu kładzie się nacisk na stopień napięcia mięśni, wrażliwość i nadmierne wzbudzenie autonomicznego układu nerwowego98.

Zespół uogólnionego lęku wiąże się z nadmiernym i nierealistycznym lękiem, który występuje minimum 6 miesięcy przez większość dni, jest odczuwany jako trudny do opanowania i wiąże się z występowaniem symptomów fizycznych np. niepokój, drażliwość, brak koncentracji uwagi, napięcie mięśniowe, problemy ze snem99.

Kolejnym rodzajem lęku u dzieci jest fobia szkolna lub przedszkolna, która polega na unikaniu szkoły, przedszkola, a przyczyna tkwi w rozłące z rodzicami lub bliskimi. Wiele dzieci cierpiących na tego typu fobię dobrze funkcjonuje w szkole czy przedszkolu, mimo że doświadczają silnego strachu.

Fobie szkolne stanowią jedne z najczęstszych i najbardziej problematycznych lęków dziecięcych, są powodem niepokojów dzieci i rodziców. Gdy w okresie dzieciństwa występują tego typu fobie, wówczas w okresie dorastania i dorosłości pojawiają się różnorodne trudności w pracy, samorealizacji100.

Charakterystyczne objawy lęków dziecięcych Objawy somatyczne to suchość jamy ustnej, nadmierne ślinienie się. biegunki, przyspieszenie oddechu, akcji serca, zaczerwienienie lub blednięcie. rozszerzenie źrenic, wzmożona lub obniżona aktywność.

98    R. Meyer, Psychopatologia, GWP, Gdańsk 2003. s. 315—319.

99    P. Kendiill, Zaburzenia okresu dzieciitstwa i adoiescencji, GWP. Gdańsk 2004, s. 99-104.

100    M.E.P. Scligman. E.F. Walker. D.L. Rosenhan. Psychopatologia, Zysk i Spółka. Poznań 2003, s. 333-339.

102


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSC67 ® Rzadko objawowa, częste zakażanie, występuje u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkoln
img023 Część 3 TWÓRCZA AKTYWNOŚĆ DZIECI W EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ I WCZESNOSZKOLNEJ - PERSP
img226 Kształtowanie postaw akceptacji i tolerancji oraz niwelowanie lęków u dzieci w wieku prz
Współpraca ze środowiskiem od 1975 Wspomaganie rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym - współpraca z
Brzezińska, A. (1987). Gotowość dzieci w wieku przedszkolnym do czytania i pisania. Poznań: Wydawnic
28 Współczesna książka dla najmłodszych - dzieło integralne w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,
Scan080220080251 9 Żywienie dzieci w wieku przedszkolnym 4-5 posiłków dziennie •    
IMGg96 (2) 2. WSPIERANIE ROZWOJU DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM 109 Schweinhart i Weikart przeprowadzi
Formy pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym wyzwalające aktywność twórczą i swobod
Edukacja formalna obejmuje dzieci w wieku przedszkolnym, młodzież szkolną, studentów, nauczycieli i
21155 skanuj0011 II. PERCEPCJA WZROKOWA 1. OBJAWY ZABURZEŃ PERCEPCJI WZROKOWEJ U dzieci w wieku prze

więcej podobnych podstron