IMGp36 (2)

IMGp36 (2)



1)    Wprowadzenie dziecka w zagadnienie rodziny (omówienie roli i znaczenia rodziny, ukazanie współczesnej rodziny: przejawiającej zarówno zachowania pozytywne, jak i negatywne, przedstawienie obrazu matki, ojca, dziadków i rodzeństwa). Poprzez omawiane treści nawiązujemy kontakt z dzieckiem, które może swobodnie wypowiadać własne spostrzeżenia. Często odwołujemy się również do przeżyć własnych z okresu dzieciństwa.

2)    Przygotowanie warsztatu do rysowania (odpowiednie miejsce i przestrzeń przy stoliku, kartka papieru rysunkowego oraz kredki 12-kolorowe). Dziecko wykonuje kilka rysunków związanych z rodziną, zawsze powinno otrzymać taką samą kartkę papieru i te same kredki. Niedopuszczalne jest używanie długopisu, pióra, gumki czy linijki.

3)    Polecenie w formie prośby, aby dziecko czy grupa dzieci narysowała rodzinę w formie: Narysuj rodzinę, jaką chcesz, Wyobraź sobie jakąś rodzinę i narysuj ją, Jak współczesna czy Twoja rodzina spędza wolny czas?, Z kim z Twojej rodziny chciałbyś wyjechać na wakacje?, Z kim chciałbyś wyjechać w kosmos? itp. Tematyka prac może być różnorodna i zależy od tego, jakie informacje nas interesują. Ponadto w analizie rysunku nie można opierać się tylko i wyłącznie na jednym obrazie tematycznym rodziny. Widok rysunków pozwala na wnikliwe zdiagnozowa-nie rodziny. Na stawiane pytania dzieci dotyczące rysunku nie udziela się konkretnej odpowiedzi, nie sugerujemy, nie udzielamy odpowiedzi, nie ingerujemy w treści rysunku, a wręcz przeciwnie, poleca się, aby dziecko rysowało, tak jak chce i akceptuje się każdy sposób rysowania. Należy również stworzyć miłą atmosferę, właściwy nastrój w celu pozyskania zaufania badanego dziecka.

4)    Podczas rysowania dokonuje się obserwacji ukrytej, zwracając uwagę na kolejność rysowania, staranność, czas poświęcony rysowanej postaci oraz wykorzystywaną kolorystykę - dyskretnie rejest rując spostrzeżenia.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSC06910 Rozdział ni Typologia postaw rodzicielskich 1. Wprowadzenie do zagadnienia Dom rodzinny jes
Zagadnienia egzaminacyjne — Wprowadzenie do wiedzy o rodzinie Zmiany cywilizacyjne powodujące zmiany
skanuj0004 HISTORIA PIELĘGNOWANIA CHOREGO DZIECKA 7. Problemy w rodzinie 8. Inne 9. Rozpoznanie
skanuj0006 HISTORIA PIELĘGNOWANIA CHOREGO DZIECKA D. DANE UZUPEŁNIAJĄCE: (1. Dziecko w środowisku ro
IMG?84 Kim ma być nauczyciel?Halina Winnicka Łowicz Wzrost roli i znaczenia oświaty w życiu narodu w
imh489 54 ! ,wii Wideł Z kolei wysoki poziom spolee/.nej kompetencji dziecka podnosi jakość pełnieni
Symbole i oznaczenia Od Wydawcy Recenzje Wprowadzenie CZĘŚĆ I: ZAGADNIENIA TECHNICZNE
JAK TO ZROBIĆ MAM 5 LAT (21) □danie wprowadza dziecko w świat relacji przestrzen-^ch i uczy różnic
JAK TO ZROBIĆ MAM 5 LAT (21) □danie wprowadza dziecko w świat relacji przestrzen-/ch i uczy różnic
skanuj0004 HISTORIA PIELĘGNOWANIA CHOREGO DZIECKA 7. Problemy w rodzinie 8. Inne 9. Rozpoznanie

więcej podobnych podstron