IMGv12

IMGv12



52

2.3. Metody badania percepcji wzrokowej i orientacji przestrzennej

Poziom rozwoju percepcji wzrokowej pozwalają określić takie metody jak: Obserwacja dziecka podczas codziennych czynności, spełniania poleceń, oglądania obrazków, podczas zabaw konstrukcyjnych i dydaktycznych, których celem jest reprodukowanie gotowych wzorów oraz podczas przepisywania tekstów, uzupełniania brakującymi literami, czytania, rysowania itp. (patrz tabela objawów).

Nauczyciel na podstawie oceny błędów, sposobu pracy i trudności dziecka może wykryć symptomy wskazujące na istnienie opóźnienia rozwoju percepcji wzrokowej i wzrokowo-przestrzennej.

Wywiad z rodzicami jest kolejnym źródłem informacji. Dostarcza on wiadomości o zabawach dziecka w domu, jego rysunkach, układankach, pamięci wzrokowej (czy pamięta drogę do sklepu, szkoły itp.), orientacji w schemacie własnego ciała i przestrzeni.

Analiza wytworów, głównie rysunków wykonanych według gotowych wzorów jest kolejną metodą, która dostarcza bardzo cennych danych.

Próby eksperymentalne (np. odwzorowywanie figur geometrycznych H. Spionek 1970,1973) pozwalają ocenić rozwój percepcji wzrokowej i koordynację wzrokowo-ru-chową. Podany zestaw figur geometrycznych (Rys. 15.) pozwala określić poziom analizy i syntezy wzrokową mieszczący się w granicach wieku 4-7;6 rozwoju tej funkcji. Dla ustalenia dalszych etapów rozwoju analizy i syntezy wzrokowej stosuje się próby bardziej złożone.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Optyczne Metody Badania Środowiska - warsztaty.Orientacyjny plan zajęć w semestrze zimowym
IMGv10 50 Tabela 2. Zaburzenia percepcji wzrokowej i orientacji przestrzennej Umiejętności, w któr
Zaburzenia Percepcji sluchowej 2 50 Tabela 2. Zaburzenia percepcji wzrokowej i orientacji przestrzen
skrypt082 84 Rys. 4.30. Metody badania dielektryków w swobodnej przestrzeni: a) metoda przep czania,
JAK TO ZROBIĆ MAM 5 LAT (18) Rozwiązując to zadanie, dziecko ćwiczy pamięć wzrokową, orientację pr
JAK TO ZROBIĆ MAM 5 LAT (18) Rozwiązując to zadanie, dziecko ćwiczy pamięć wzrokową, orientację pr
koordynacja wzrokowo ruchowa2 ARKUSZ DO BADANIA PERCEPCJI SŁUCHOWEJ 1. Przeczytaj: a i u d b t m
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych2 ĆWICZENIA ORIENTACJI PRZESTRZENNEJ Trudności w orienta
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych3 3. Ćwiczenia orientacji w przestrzeni a)   &
TEST 7 bmp Test 7.KLOCKI Test przeznaczony do zdolności wzrokowo -przestrzennych, wymagający orienta
55716 IMGu74 (2) 151.3. Metody badania poziomu percepcji słuchowej Do oceny poziomu rozwoju percepcj
orientacja1 3. WSKAZANIA METODYCZNE3.1. ORIENTACJA W PRZESTRZENI Żyjemy w przestrzeni i dlatego orie
ZEWODNIK METODYCZNY ZE SCENARIUSZAMI ZAJĘĆ 6. ĆWICZENIA ROZWIJAJĄCE ORIENTACJĘ PRZESTRZENNĄ,
Usprawnianie f cji percepcyjno motorycznych1 Wykonując różne zadania dziecko: -    k

więcej podobnych podstron