IMGv40

IMGv40



____ Itokach celów, które z powodu kalectwa .prowadzą do niepo-

K-iśptbsnia, nie sprzyja wszechstronnemu rozwojowi osobowości, unie-P|M|RŃmjąc realizację potrzeby samourzeczywisfcnienia.

Rozważając zatem rewalidacyjne cele postępowania surdowycho-I a*nczego, wymienimy następujące szczegółowe cele.

1. W zakresie usprawnienia surdowyohowawczego dotyczą one:

—    rozwoju wrażliwości i pozytywnych nastawień uczuciowych do przyrody ożywionej i nieożywionej,

—    rozwoju wrażliwości i pozytywnych nastawień uczuciowych do siebie samego i innych ludzi.

2. W zakresie kompensac ji \surdo wychoWa wc z e j odnoszą się one głównie do:

— kształtowania postaw związanych z akceptacją siebie jako osoby | uszkodzonym słuchem; innych niesłyszących; osób z innymi odchyleniami od normy; słyszącego społeczeństwa.

Zes:awieiie celów rewalidacyjnych E surdopedagogice

Ksztonpłcnie wiado-    Kształtowanie    Poprawianie Węd-    Korygowanie


mośa i uieyehuśo językowych (ogólnych i przettaotowych)


postaw zwiq2a-    nych bądź nieade-

nych z akcepta-_ kwatnych do rze-

qą siebie    ** czywistośei wia-

• innych ludzi,    domości, umiejęt-

postaw moralno-    ności, nawyków


bądź nieade-    niewłaściwych

nych do rze-    postaw zwtąza-

istości wia-    nych ze stosunki, umiejęt-    kiem do siebie

i, nawyków    i innych ludzi,


-v-

Kompensacja surdopedogogiczna


postaw moralńo-spotecznych #



postaw moralno-społecznych

Atitiocio rewalidacyjna

Rezultat realizacji celów surdody-daktycznych, surdowychowawczych i ogólnych pedagogiki


Korektura surdopedogogiczna


V

Rozwijanie wrażliwości i pozytywnych uczuć moralno-społecznych


Rozwijane wrażliwości percepcyjnej aoyskne-nichoMj i umysłowej


V


Usprawnienie surdopedogogiczne


3. W zakresie korektury surdowychowawczej owe cde polegają w istocie na:

mfam tBamitniu niewłaściwych postaw względem sielbie jako osoby 9 Mkodaonym duchem, względem innych ludzi niesłyszących i innych I widękm ludzi dyszących,


— modyfikowaniu postaw morakio-społecznych.

Zarówno w procesie nauczania, jak i wychowania — cede surdoTewalidacyjne powinny być osiągane jednocześni* winHH lami ogólnowychowawczyimd.

Oczekiwaną konsekwencją postępowania surdorewalidi^pl^^^l afiliacja rewalidacyjna, której wyrazem jest osobowość zreWwwj lidowana, tzn. zdolna do rozwoju i samorozwoju. Afiliacja rtmrtU^' dacyjna integruje zatem rewalidacyjne cefte wychowarwcze i dykkbdH ne oraz osiągane wraz z nimi cele ogólnowychowawcze — w jeden wspólny cel, jakim jest osobowość zrewalidowana.


1 B Surdopedagoglka


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
20434 P1520791 wapnia. W związku z tym wszystkie czynniki, które wzmagają osteogenezę prowadzą do ob
P1520791 wapnia. W związku z tym wszystkie czynniki, które wzmagają osteogenezę prowadzą do obniżeni
s11 (11) hamulców musiało być bardzo ostrożne — także przy kołowaniu, które z powodu ograniczonej wi
5 W dalszej analizie uwzględniono maszyny robocze z napędem spalinowym, które powodują emisje substa
14.Hydrosfory Negatywne oddziaływania człowieka mogą prowadzić do: KATASTROFY EKOLOGICZNEJ -nie jest
skanuj0029 historii, tej wielości podejmowanych prób, które miały prowadzić do nadania nowego sensu
skanuj0029 historii, tej wielości podejmowanych prób, które miały prowadzić do nadania nowego sensu
page0168 164 ziemi. W skorupie ziemi muszą w takim razie powstawać napięcia, które prowadzą do tworz
Slajd1 2 •    Dobrane zabiegi cieplne, które prowadzą do poprawy własności stali
prowadzą do wniosku, że ruch jednostajny nie wymaga działania żadnej siły, oraz że działanie siły po
IMAG0705 Fluorofory (przez analogię do chromoforów) - fragmenty cząsteczki, które powodują tluoresce
ROZWOJ
IMGi69 (2) i deficytów. Mieści się w działaniach nauczyciela, które prowadzą do rozpoznawania charak

więcej podobnych podstron