Inga Iwasiów Gender dla średniozaawansowanych4

Inga Iwasiów Gender dla średniozaawansowanych4



teksty powstały obok akademickiego planu zajęć, z okazji specjalnych, jak „dzień uczelni" albo zaproszenie na któryś z Szacownych Uniwersytetów. Inne? nie miały debiutu przed studentami, zostały dokomponowanc przy moim biurku. Dotyczy to, paradoksalnie, wtrętów półprywatnych, quasi-biograficznyc.h, których nie robiłam „na żywo". Decyduję się na ich wprowadzenie, mimo (dlatego) że rozbijają akademicka powagę. Wykłady zaplanowane jako książką tracą wiele ze spontaniczności; trzeba im spontaniczność dobudować. Wykłady gender studies nie różnią się od innych: wymagają przerywników. Dlatego wprowadziłam w' piśmie więcej takich, których nie? było w mowie, rezygnując z tych faktycznie wypowidzianych, czytelnych tylke> w konkretnej, dydaktycznej sytuacji. Feministyczne memienie (okazuje się w tym znów podobne do nowej dydaktyki uniwersyteckiej) ejbliguje także eie> rozbijania gatunków, a więc te>, co gdzie indziej poze)staloby na marginesie, ja wprewadzam w tekst główny i jestem w tym działaniu śmielsza, gely nie mam skonkretyzowanego audytorium.

Idealny według mnie wykład łączy wiedzę z doświadczeniem; literaturę z życiem. Wychoełzi poza akademickość i szuka kontakm ze słuchaczem/czylelnikicm. Pe>zwala „enletchnąć" mięelzy terminologią a nawiązaniem do te?go, co zna student, daje? mu też e>rien-taerję w tym, co się aktualnie wydaje, a do czego najczęściej z powodów ekonomicznych (brak śrr>elkówf na zakupy w prywatnych kiesze-niaeii i biblieuekach) nie de>ciera.

Chcę wytłumaczyć się z jednej jeszcze cechy tego tekstu. Pracę akademicką i krytyczną traktuję jake> dopełniające się zaelania. Starałam się pokazać, jak obie te rede wspeiłistnieją, także? ellatego, iż dopasewanie? literaturoznawczego instrumentarium do zabaw mniej herme?tycznych interesuje dziś studenta i każde?go, kto szuka wiedzy, unikając sytuacji stawiających go w roli nie?śiniałege> ucznia. Słuchae^/czyteinik „chce zrozumieć" i potrze?huje rozpoznawal-nege> kontekstu. Te> ełla niege> opuszczam bibliotekę i miejsce przy biurku, zanurzam się w kulturę masową, czytam nowe powieśei, myślę o społeczeństwie; jemu udzielam rad w sprawie kultury i życ ia. Dydaktyka uniwersytecka musi sprostać wyzwaniom czasu, tym bardziej książka, jeśli ma znaleźć czytelnika. Mówiący profesor przyciąga snidenta groźbą niezaliczonego wykładu, nieuzyskanych punktów. Za książkę trzeba dobrowolnie zapłacić.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Inga Iwasiów Gender dla średniozaawansowanych4 tylko ująć w karby pozujące do zdjęć dziewczyny. T
Inga Iwasiów Gender dla średniozaawansowanych8 jako tajemnicę rozsadzającą od środka teksty kobie
61355 Inga Iwasiów Gender dla średniozaawansowanych5 historię literatury na przedemancypacyjną i
Inga Iwasiów Gender dla średniozaawansowanych5 historię literatury na przedemancypacyjną i poeman
61355 Inga Iwasiów Gender dla średniozaawansowanych5 historię literatury na przedemancypacyjną i
Inga Iwasiów Gender dla średniozaawansowanych1 Patronat medialny: Patronat medialny:PRZEKRÓJ Po R
Inga Iwasiów Gender dla średniozaawansowanych2 Cechą gatunkową wykładu jest wielostylowość, polil

więcej podobnych podstron