instalacje136

instalacje136



5. UWAGI O OBLICZANIU SILNIKÓW SKOKOWYCH 152



Rys. 5.9. Krzywe optymalnych wartości wymiarów konstrukcyjnych reluktancyjnego

silnika skokowego (wg [101]): a) /, = f    b) moment obrotowy w funkcji

długości pakietu rdzenia wirnika; c) indukcyjność uzwojenia w funkcji długości zwężenia

Zmienność fy w funkcji stosunku rJS pokazano na rys. 5.9a, z którego można odczytać, że największą wartość otrzymuje się przy tJS = 12 oraz bjTż — 0,27. Krzywą uzyskano eksperymentalnie.

4Z> /ropt ^ 4D bz Oznaczenia są zgodne z rys. 5.7.


(5.17)


Optymalną wartość długości pakietu wirnika lr odczytuje się z krzywej na rys. 5.9b, uzyskanej również eksperymentalnie. Z wykresu widać, że przy zwiększaniu długości pakietu moment obrotowy początkowo wzrasta, a następnie maleje. Największa wartość momentu obrotowego występuje w lr < 20 nim. Do określania optymalnej długości pakietu rdzenia wirnika zaproponowano w pracy [101] wzór d2    „ d2 t*

Długość Ij zwężenia rdzenia wirnika (rys. 5.7) optymalizuje się ze względu na jej wpływ na indukcyjność uzwojenia. Indukcyjność uzwojenia ma minimum przy optymalnej wartości lj (rys. 5.9c).

Doświadczalnie stwierdzono [101], że korzystny jest taki dobór średnic, by zachodziła przybliżona równość d x D. Obawy, że tak duża wartość d mogłaby spowodować nadmierne rozproszenie strumienia, nie potwierdziły się w trakcie badań.

Zaleca się, by za najmniejszą liczbę pasm potrzebnych do zapewnienia bipolarnego sterowania reluktancyjnego silnika skokowego uważać 3. Liczba pasm wzbudzanych w danym czasie oraz sekwencja, według której są one załączane i wyłączane, określa położenie równowagi wirnika oraz kąt skoku. Wobec tego sekwencja przełączania pasm musi być brana pod uwagę przy obliczeniach i w związku z tym wprowadza się współczynnik sekwencji przełączania Ksw.

Przy projektowaniu reluktancyjnych silników skokowych bardzo istotna jest wartość szczeliny powietrznej, ponieważ im mniejsza jest szczelina powietrzna, tym większy moment obrotowy może być osiągany w silniku o danych wymiarach geometrycznych i tym mniejsza jest indukcyjność uzwojenia. Jednakże wartość szczeliny powietrznej zależy od możliwości technologicznych, jakości zastosowanych łożysk itp. Szczelina powietrzna o wartości I-^-0,5 mm nie jest trudna do uzyskania. Natomiast uzyskanie szczeliny o wartości 0,1 mm wymaga znacznej precyzji wykonawstwa.

Charakterystyki materiału magnetycznego mają wpływ na konstrukcję, biorąc pod uwagę, że średnica pakietu wirnika D jest związana z indukcją magnetyczną nasycenia Bs zależnością

2


(5.18)

(Znak a we wzorze (5.18) oznacza prostą proporcjonalność). Dzięki temu materiał o indukcji nasycenia Bs ^ 2,1 T daje 51% zysku pod względem objętości wirnika w porównaniu z materiałem o Bs 1,5 T. Zatem zastosowanie materiału magnetycznego o dobrych właściwościach zapewnia zmniejszenie strat silnika i indukeyjności jego uzwojeń.

Po przeprowadzeniu optymalizacji można przystąpić do obliczania silnika z zastosowaniem komputera, posługując się procedurą krok po kroku. Opisywana metoda jest przydatna do projektowania reluktan-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
instalacje134 5. UWAGI O OBLICZANIU SILNIKÓW SKOKOWYCH 148 Rys. 5.5. Szkic konstrukcyjny silnika sko
instalacje138 5. UWAGI O OBLICZANIU SILNIKÓW SKOKOWYCH 156 Rys. 5.11. Szkic wymiarowy pięciopasmoweg
21963 instalacje131 5. UWAGI O OBLICZANIU SILNIKÓW SKOKOWYCH 144 5. UWAGI O OBLICZANIU SILNIKÓW SKOK
26158 instalacje135 5. UWAGI O OBLICZANIU SILNIKÓW SKOKOWYCH 150 5. UWAGI O OBLICZANIU SILNIKÓW SKOK
instalacje132 5. UWAGI O OBLICZANIU SILNIKÓW SKOKOWYCH 146 Niektóre obliczenia przeprowadzono przy z
instalacje137 1>
22165 instalacje137 1>
22165 instalacje137 1>
instalacje137 1>
instalacje072 2. KONSTRUKCJA l WŁAŚCIWOŚCI SILNIKÓW SKOKOWYCH 28 Rys. 2.5. Rozkład momentu statyczne
instalacje094 X STEROWANIE SILNIKÓW SKOKOWYCH 70 Rys. 3.2. Komutacja symetryczna silnika skokowego:

więcej podobnych podstron