Instruction (4)

Instruction (4)



Polski samochód pancerny Wz. 34

skala 1:35

Historia:

W1928r. wprowadzono do uzbrojenia Wojska Polskiego półgąsienicowe samochody pancerne wz. 28. Kupiono od Francji ponad 100 podwozi Citroen-Kegresse P.10. Zmontowano z nich 90 samochodów pancernych, a także 30 samochodów ciężarowych i odkrytych samochodów sztabowych. Pod koniec 1933r. podjęto decyzję przebudowy samochodów wz. 28 na pojazdy kotowe. Pierwszy z przebudowanych samochodów odbył jazdy próbne już w pierwszej połowie 1934r., do końca tego roku przebudowano jeszcze 11 kolejnych pojazdów, które wprowadzono do służby jako samochód pancerny wz. 34.

Dane techniczne samochodu pancernego wz. 34: ciężar - 2100-2200 kg;

uzbrojenie -1 km 7,92 mm Hotchkiss wz.25z zapasem 2000 naboi; długość-362 cm; szerokość-191 cm; wysokość-222 cm;

prędkość maks. (na drodze) - 55 km/godz.

Opis budowy:

Model jest dość prosty w sklejaniu, ale warto poświęcić nieco czasu na staranne wycięcie części z arkuszy i ich dokładne uformowanie. Ze względu na podziałkę 1:35, w jakiej model jest opracowany nie posiada on szkieletu. Jednakże niektóre części wymagają usztywnienia lub pogrubienia. Na arkuszach przyjęto następujące oznaczenia:

***-część podklejamy tekturągruboścl 1 mm ** - część podklejamy tekturągrubości 0,5 mm

' - część podklejamy kartonem pozyskanym z niezadrukowanych części arkuszy lub poprzez zagięcie i sklejenie z narysowanym polem.

Prawe i lewe wykonanie części wyróżniono literami P i L przy oznaczeniu.

Kadłub

Budowę modelu zaczynamy od sklejenia kadłuba. Składa się on z części 1L, 1P, 1a, 1b oraz podłogi 1n. Zwróćmy uwagę na odpowiednie uformowanie części 1 b. Jest to nie tylko część poszycia kadłuba, ale również wręga usztywniająca (Rys. 7).

Do kadłuba przyklejamy elementy wyposażenia wg Rysi. Będą to: skrzynka narzędziowa (2, 2a, 2b); żaluzje 1 i. wzierniki 1 h; okienka 1 f i 1g; kątowniki wzmacniające 1o; przedni wziernik chłodnicy 1e oraz wszystkie drobne elementy jak zawiasy 15; 16; 17 i klamki 1 j; 1k.

Można też przykleić przednia płytę pancerną 1e (kleimy na styk do przedniej krawędzi kadłuba). Trzeba też przykleić dolne płyty 11 i 1m. Pozostaje jeszcze zaczep łopaty 25a oraz reflektor (Rys. 3) i właściwie kadłub jest gotowy.

Rama podwozia

Choć na Rys. 4 i 5 rama przedstawiona jest jako osobny element to jednak lepiej nabudowywać ją na podłodze 1n. Zaczynamy od podklejenia 1mm tekturą podłużnie ramy 5 P i L. Po wycięciu naklejamy na nie od spodu paski 5a P i L, a następnie przyklejamy do części 1 n w oznaczonych miejscach. Następnie wklejamy poprzeczki 5b, 5c i 5e. Do ramy przyklejamy e-lementy mocowania zawieszenia wg Rys. 4 czyli wsporniki 9, 9a, 9b i 10, 10a oraz prowadnice przedniej osi 6a.

Resory 13-13d. 13e, 13f oraz 14-14e wykonujemy z poszczególnych podwójnie złożonych pasków i formujemy ich krzywiznę dokładnie wg Rys. 5 (przykładając wykonane elementy do rzutu bocznego). Tylne resory wklejamy do uprzednio przygotowanych wsporników.

Do części 1n przyklejamy jeszcze silnik 20 i elementy transmisji 19. 18f, 18g,18h, 181.

Wykonujemy też most tylny 18,18a-e. Wał napędowy należy wykonać we własnym zakresie z 1,5 mm drutu (wg Rys. 5). Również od spodu kadłuba przyklejamy tłumik (21,21 a). Rurę wydechową wykonujemy z drutu grubości 1 mm wg Rys. 5.

Wykonujemy teraz oś przednią 6 wraz z piastami kół 6b-d. Do osi przyklejamy resory przednie w sposób pokazany na Rys. 4 i całość wklejamy w prowadnice 6a, zaś resory przyklejamy do ramy w oznaczonych miejscach.

Do tylnej części ramy mocujemy płytę 4 pod kątem takim jak pokazano na Rys 1.

Błotniki sklejamy z części 7 i 8 P i L. Mocowane są one do kadłuba za pomocą wsporników 7a i 7b (błotniki tylne) oraz 8a - c (błotniki przednie). Sposób ukształtowania wsporników 8b i 8c pokazany jest na arkuszu o-bok rysunków tych elementów. Krzywiznę błotników formujemy posługując się rzutem bocznym na Rys. 1.

Koła wykonujemy wg Rys 6. Sąone dość pracochłonne, ale po starannym sklejeniu wyglądają bardzo dobrze. Z części 12,12a i 12b kleimy pierścień, do którego przyklejamy uprzednio ze sobą sklejone zewnętrzne elementy z części 12c, 12d,12e. Do środka wklejamy odpowiednio wyoblone felgi (12g, 12h,12i). Uwaga: w częściach 12g dla kół przednich wycinamy otwory i wyoblamy je w drugą stronę niż pozostałe. Pokazuje to rzut z góry na Rys. 5. W felgach kół tylnych wykonujemy otwory na oś tylnego mostu. Koła wklejamy na oś 18 i do piast kół przednich. Przyklejamy też koło zapasowe.

Wieża to element 3, podstawa 3e, okienka 3b oraz hełm 3c, 3d. Wykonujemy też jarzmo karabinu (3f-h). Przy montowaniu hełmu musimy jego pokrywę umieścić na wspornikach, tak jak to widać na Rys. 1. Te drobne elementy wykonujemy we własnym zakresie. Podobnie karabin maszynowy należy wykonać samodzielnie posługując się Rys. 1.

Do wieży wklejamy jeszcze pierścień 3i. który umożliwi nam jej osadzenie w kadłubie (Rys 7) i obrót.

Pozostaje jeszcze wykonać kilof 23 I łopatę 25. Drzewce wykonujemy samodzielnie i mocujemy do kadłuba za pomocą pasków 24.

Gotowy model można wyretuszować odpowiednimi kolorami o-raz polakierować lakierem bezbarwnym.

Życzymy udanej zabawy!



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
r (5) Samochód pancerny Peugeot 1918skala 1:35 Historia: Produkcję samochodów pancernych marki Peuge
49257 okladka4 (6) zl 30. WIDOK WNĘTRZA SAMOCHODU PANCERNEGO WZ. 29: 1 korba rozruchowa, 2 przedni z
okladka4a (4) zl 30. WIDOK WNĘTRZA SAMOCHODU PANCERNEGO WZ. 29: 1 korba rozruchowa, 2 — przedni zacz
Cover (80) Samochód pancerny Wz. 34 - model 1:35 Miesięcznik modelarzy kartonowych Polski samochód p
TBiU 084 Samochód pancerny wz 29 B*o WITOLD JELEŃ. RAJMUND SZUBAŃSKISamochód pancerny wz. 29 4 % WYD
Cover (59) Samochód pancerny W z. 34 - model 1:35 Miesięcznik modelarzy kartonowych (cena zawiera IN

więcej podobnych podstron