KI8

KI8



stawać godzinę lub dłużej w kolejkach. Sprawę pogarszało jeszcze to, że w restauracjach tych nie podawano ani wina, ani piwa. Było tfak dlatego, że jadłodajnie w amerykańskich parkach Disneya są uważane za restauracje „rodzinne”, w których nie sprzedaje się napojów alkoholowych. Ale co to ma do rzeczy, skoro europejskie przyzwyczajenia i oczekiwania były całkiem odmienne! Pod koniec 1993 roku Euro Disney zanotował straty sięgające miliarda dolarów, czyli ogromnej kwoty, nawet jak na tak dużą firmę. Kierownictwo spółki zareagowało na to mianując Europejczyka na stanowisko dyrektora ds. organizacyjnych, który dokonał zmian. Jedną z modyfikacji był ważny dodatek do menu: zwiedzający mogą teraz pociągać piwko lub sączyć winko w parku, który się obecnie nazywa Disneyland Paris i ma całkiem spore konto w banku.

Dla ludzi z Disney’a fiasko w Europie było tylko chwilową przerwą w olśniewajądym naśmie sukcesów marketingowych w różnych kulturach. Ale nawet tej\ wpadki można by było uniknąć, gdyby dyrektorzy spółki przesftuĄowałi „europejską historię” firmy McDonald^, innej supergwiazdy marketingu w skali światowej.

Marketing „Big Maca”

Złote łuki już od paru dziesiątek lat są rozpięte ponad przepaściami dzielącymi kultury. Recepta firmy McDonakfs, z niewielkimi tylko modyfikacjami, zdaje się być skuteczna jak świat długi i szeroki. Miałem okazję być świadkiem jednej z takich modyfikacji, kiedy McDonakfs otwierał swoją pierwszą restaurację w Dżakarcie na początku lat dziewięćdziesiątych. Rzuciwszy okiem na menu nowej restauracji, byłem zdziwiony, a następnie poruszony, że nie było w nim nigdzie słowa „hamburger”; „Big Mac” — owszem, różne „burgery” — także, ale żadnego „hamburgera”.

Potem jednak dotarło do mnie, w czym rzecz. Otóż w kraju o największej liczbie muzułmanów na świecie jakiekolwiek odniesienie do ham [szynki] mogłoby być wręcz obraźliwe dla części konsumentów. Prawdopodobnie tylko nieliczni mieszkańcy Dżakarty wiedzą bowiem, że słowo „hamburger” wywodzi się w rzeczywistości od nazwy niemieckiego miasta Hamburg i że tak nazwany produkt zawiera wyłącznie wołowinę, nie zaś wieprzowinę.

Kiedy złote luki zaczęły się wznosić ponad Indiami, słowo „hamburger” także było nieobecne, ale tym razem z dwóch powodów. Po pierwsze dlatego, że zarówno muzułmanie, jak i hinduiści powstrzymują się od jedzenia wieprzowiny, ale również dlatego, że czczą krowy i w żadnym wypadku nie tolerowaliby wołowiny w jadłospisie. Zamiast tego mają „burgery” z kurczaka i baraniny.

McDonald^ stanowi wzorzec marketingu w skali światowej, ponieważ zapewnia klientom z gruntu identyczne doświadczenie kulinarne wszędzie, gdziekolwiek pojawią się złote łuki. Zwraca też jednak dużą uwagę na lokalne gusty i oczekiwania. Oto parę przykładów:

•    W Singapurze kiełbaska „McMuffin”, serwowana w porze śniadaniowej, jest zrobiona z pikantnego mielonego mięsa drobiowego, a nie wieprzowego. Mniej więcej 15 procent mieszkańców tego państwa stanowią bowiem muzułmanie.

•    W Singapurze oferuje się również „Kiasuburgera”, gigantycznych rozmiarów sandwicz, którego nazwa pochodzi od słowa oznaczającego w języku hokkien „obawiać się na czymś stracić”. „Kiasuburger” został pomyślany tak, a nie inaczej, żeby singapurskie łakomczuchy były pewne, iż nie wyjdą z restauracji głodne.

•    W Japonii złote łuki wyrastają nie na deptakach handlowych w osiedlach podmiejskich, tak jak to jest w Stanach Zjednoczonych, lecz zdobią restauracyjki przy dworcach kolejowych oraz stacjach metra i obsługują w większości klientów, którzy wolą dania na wynos.

•    Jako odpowiedź na obserwowaną ostatnio tendencję do powrotu do tradycyjnych japońskich upodobań, w jadłospisie obok „Big Maca” pojawia się tu często „Teriyakiburger”. Łagodne curry, różne dania z ryżu też są czasami włączane do menu w dążeniu do pokonania poważnych miejscowych konkurentów, takich jak Mosburger.

•    W Moskwie trzeba uczyć pracowników restauracji miłego uśmiechania się do klientów, tak jak to jest w innych restauracjach firmy, bo Rosjanie nie są przyzwyczajeni do uśmiechania się do obcych.

•    Ostatnio McDonakfs otworzył swoją pierwszą koszerną restaurację w Izraelu, w pobliżu Teł Awiwu, a jego restauracja w Mekce w Arabii Saudyjskiej podaje tylko wołowinę halal, czyli pochodzącą z uboju dokonanego zgodnie z regułami prawa islamskiego.

119


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
KI8 stawać godzinę lub dłużej w kolejkach. Sprawę pogarszało jeszcze to, że w restauracjach tych ni
86984 KI8 Kultura świata biznesu. Łatwość porozumienia się po angielsku to nie jedyna przyczyna, dl
52107 KI8 Niektóre zakazy dotyczące jedzenia i picia są rzeczywiście poważne, tak że naprawdę nie w
klstidwa113 218 l. MOSZYŃSKI: KULTUI LUDOWA SLC lub ich częściami, poprostu odwieczn}^. Nic to,
społeczeństwa jest również to, że resocjalizacja się nie udaje52. To zawsze sam więzień resocjalizuj
WA308?7 II5947 NAUKA O LUDACH125 I 109 bez pomocy rodzicom lub piastunów, udaje się nakoniec nauczy
Zdaję sobie sprawę, że to, co napisałem powyżej, nie wyczerpuje ani nie systematyzuje przyczyn zacho
na mieszanki sojowe lub hydrolizat zwykle rozwiązuje problem mimo to, że owe mieszanki nawet bardzie
KI8 gest wai, to znaczy złożyć obie dłonie jak do modlitwy w przybliżeniu na wysokości brody i lekk
KI 8 Negocjatorzy meksykańscy Język interesów. Biegła znajomość hiszpańskiego to duży handicap przy

więcej podobnych podstron