Jan Wladyslaw趙id4

Jan Wladyslaw趙id4



W tych swoich pogl膮dach na rol臋 szko艂y Dawid by艂 konsekwentnym zwolennikiem pogl膮d贸w socjaldemokracji polskiej, wed艂ug kt贸rych celem zasadniczym by艂o zburzenie ustroju spo艂ecznego, hamuj膮cego wolno艣膰 i post臋p. Jednocze艣nie, co nie bez s艂uszno艣ci podkre艣la Z. Denel贸wna13, mo偶na te pogl膮dy Dawida wyt艂umaczy膰 cz臋艣ciowo i tym, 偶e 贸wczesne szkolnictwo w Polsce, pozostaj膮c w r臋kach zaborcy i maj膮c na wzgl臋dzie g艂贸wnie cele wynaradawiaj膮ce, spotyka艂o si臋 z og贸ln膮 niech臋ci膮 spo艂ecze艅stwa polskiego.

Pogl膮dy Dawida na tre艣膰 nauczania szkolnego s膮 do dzi艣 r贸wnie aktualne, jak dalekie od pe艂nej realizacji. Stroni膮c od wszelkiego ekstremizmu, usi艂uje w nich Dawid zespoli膰 to, co by艂o s艂uszne w r贸偶nych kierunkach wykszta艂cenia og贸lnego, jak encyklopedyzm, utylitaryzm lub formalizm dydaktyczny, oraz przeciwstawi膰 si臋 temu, co by艂o w nich przesadne i niebezpieczne.

Je艣li chodzi o problem doboru wiedzy dla potrzeb nauczania szkolnego, Dawid kategorycznie przeciwstawia艂 si臋 przeci膮偶aniu uczni贸w wiedz膮 o charakterze encyklopedycznym, lecz jednocze艣nie tak samo zdecydowanie broni艂 zasady systematyczno艣ci w doborze wiedzy. Uznaj膮c za podstaw臋 wykszta艂cenia opanowanie wiadomo艣ci i technicznych 艣rodk贸w, wsp贸lnych najwi臋kszej liczbie praktycznych i teoretycznych zada艅 偶yciowych, do g艂贸wnych przedmiot贸w zapewniaj膮cych opanowanie tych 艣rodk贸w zalicza艂 j臋zyk ojczysty, j臋zyki obce i matematyk臋. Wiadomo艣ciom z dziedziny przyrody, historii lub techniki przyznawa艂 znaczenie mniej zasadnicze, a to ze wzgl臋du na ich ustawiczn膮 zmienno艣膰, przede wszystkim pod wp艂ywem post臋pu w dziedzinie nauki i techniki.

Nawet najlepiej u艂o偶ony program stwarza niebezpiecze艅stwo dezintegracji tre艣ci dydaktycznych, dlatego Dawid z du偶膮 si艂膮 podkre艣la艂 znaczenie systematyczno艣ci w nauczaniu. Oto jego wypowied藕 na ten temat: 鈥濶auka ka偶da, jakkolwiek niedoskona艂a, przedstawia zawsze pewn膮 ca艂o艣膰, s y s t e m a t fakt贸w i prawd z sob膮 powi膮zanych, i jakkolwiek by艣my j膮 upraszczali i do potrzeb szko艂y przykrawali, zawsze jednak zmierza膰 musimy do tego, a偶eby w umy艣le ucznia utworzy膰 systematyczn膮 ca艂o艣膰鈥14.

Jednak偶e te zwi膮zki w obr臋bie jednego przedmiotu nie zapobiegaj膮 niebezpiecze艅stwu dezintegracji. Obok nich r贸wnie wa偶n膮 rol臋 spe艂niaj膮 zwi膮zki mi臋dzy przedmiotami. Rozumia艂 to dobrze Dawid, pisz膮c w Nauce o rzeczach co nast臋puje: 鈥濪膮偶eniem wsp贸艂czesnej dydaktyki jest za pomoc膮 tak zwanej koncentracji mi臋dzy przedmiotami, r贸偶nymi nawet z natury, jak: historia, geografia, literatura, zwi膮zki ustanawia膰 tak, i偶by w umy艣le wychowa艅ca wytworzy膰 wiedz臋 jednolit膮; czy偶 wbrew temu rozrywa膰 b臋dziemy i te naturalne zwi膮zki, jakie istniej膮 w obr臋bie nauk pojedynczych, roz-cz艂onkowuj膮c je na odr臋bne przedmioty szkolne? Tym mniej zaleci膰 si臋 to mo偶e, i偶 w organizmie ka偶dej nauki jedne fakty i prawdy wyja艣niaj膮 i u艂atwiaj膮 zrozumienie drugich, prawdy nowe wyprowadzaj膮 si臋 z dawniejszych, fakty podstawowe i elementarne s艂u偶膮 do zrozumienia nast臋pnych 鈥 zawsze jednak w przypuszczeniu, i偶 zwi膮zek jednych z drugimi do艣膰 jest widoczny i bezpo艣redni. A to niemo偶liwe b臋dzie, gdy fakty i poj臋cia podstawowe 鈥 wyrwane b臋d膮c z ca艂okszta艂tu, kt贸ry maj膮 podtrzymywa膰 i rozja艣nia膰 鈥 udzielone /ostan膮 w przedmiocie odr臋bnym na rok lub dwa lata przedtem"15.

Stanowisko to jest s艂uszne, cho膰 sam termin 鈥瀔oncentracja鈥 budzi zastrze偶enia. Herbarty艣ci u偶ywali go w innym znaczeniu. M贸wili oni o koncentracji jako o ze艣rodkowaniu nauki szkolnej dooko艂a pewnego materia艂u lub przedmiotu, kt贸ry mia艂 spe艂nia膰 rol臋 przewodni膮. Dla Zillera na przyk艂ad tym przedmiotem by艂a 鈥 ze wzgl臋du na moralno--religijny cel nauki szkolnej 鈥 historia Starego i Nowego Testamentu. Dawid u偶ywa艂 s艂owa 鈥瀔oncentracja鈥 w znaczeniu korelacji. Termin 鈥瀔orelacja鈥 nie by艂 znany w czasie, gdy Dawid pisa艂 Nauk臋 o rzeczach. Zastosowa艂 go p贸藕niej J. Dewey, a za nim P. Barth, rozumiej膮c przez korelacj臋 wsp贸艂zale偶no艣膰 przedmiot贸w nauczania, polegaj膮c膮 na tym, 偶e uzupe艂niaj膮 si臋 nawzajem lub nasuwaj膮 sposobno艣膰 do po偶ytecznych zestawie艅, por贸wna艅, zastosowa艅 i 膰wicze艅16.

Przeciwstawiaj膮c si臋 encyklopedyzmowi w zakresie doboru wiedzy, jednocze艣nie mocno akcentowa艂 Dawid znaczenie praktycznego przygotowania uczni贸w do czekaj膮cych ich zada艅 偶yciowych. To praktyczne przygotowanie mia艂o by膰 powi膮zane nieroz艂膮cznie z teoretycznym, w艂a艣ciwe bowiem przysposobienie do 偶ycia mog膮, zdaniem Dawida, zapewni膰 te wiadomo艣ci i techniczne 艣rodki, kt贸re s膮 鈥瀢sp贸lne najwi臋kszej liczbie teoretycznych i praktycznych zada艅 偶yciowych鈥17. Poniewa偶 w sk艂ad tych zada艅 wchodzi praca wytw贸rcza, Dawid uwa偶a艂 prac臋 r臋czn膮 za jeden z wa偶nych element贸w wykszta艂cenia og贸lnego. Jednak偶e zdecydowanie przeciwstawia艂 si臋 idei oparcia ca艂ego nauczania na pracy produkcyjnej, by艂 bowiem przeciwnikiem utylitaryzmu dydaktycznego.

3 鈥 Wizerunki s艂awnych... 33


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Dr Hubert Kaczmarczyk* Streszczenie: Artyku艂 omawia pogl膮dy przedstawicieli Szko艂y Austriackiej na r
skanuj0096 (12) 196 AKSJOLOGIA ETYCZNA czych r贸偶nic dziel膮cych tych dwu filozof贸w ich pogl膮d na wart
IMGg91 (4) li mm zda z tych warstw pe艂ni odpowiedni膮 rol臋. *    Wewn臋trzna warstwa ze
61038 JAN PAWE艁 II PIELGRZYMKI DO POLSKI 11 stowarzysze艅 i wypowiadania swoich pogl膮d贸w, wreszcie o
konspekt (3) o tym, co dobre i z艂e, i na tej drodze osi膮gn膮膰 cnot臋. Nie zapisywa艂 swoich pogl膮d贸w, z
Ewolucja pogl膮d贸w na rol臋 marketingu w
Ewolucja pogl膮d贸w na rol臋 marketingu w przedsi臋biorstwie (cd.) I
Ewolucja pogl膮d贸w na rol臋 marketingu w przedsi臋biorstwie (cd.) Produkcja
Ewolucja pogl膮d贸w na rol臋 marketingu w przedsi臋biorstwie (cd.) Dlaczego wzrasta zainteresowanie
Ewolucja pogl膮d贸w na rol臋 marketingu w przedsi臋biorstwie (cd.) Marketing pomaga firmie: >
pokonania tych barier. Firmy na swoich 艂atwych do nawigacji stronach internetowych powinny publikowa
DSCF1114 OBRA* *VDA ci rol臋 zasadnicz膮 i to ber w膮tpieniu by艂o wyrazem pogl膮d贸w poety na rol臋 呕yd贸w
JAN PAWE艁 II PIELGRZYMKI DO POLSKI 11 stowarzysze艅 i wypowiadania swoich pogl膮d贸w, wreszcie o prawi
odpowiada za swoich funkcjonariuszy na zasadzie ryzyka za zawinione dzia艂anie tych os贸b, czyli zawin

wi臋cej podobnych podstron