lovejoy

lovejoy



»fl*{

OfW


to


>W ftj* Pr°Ce

“ »^k


Pl^ę 1 Wy

0\v

sk

I_,***%

f!' ^

-Aidet w dni ■


ych *c

ykł;,d

**%/«

i?

liter


*5?


systemy Atoli filozofii k myślę, ławet jej sekwen-


- szybko ykladają tie ideą, wojen-ania na >iąc naj-ozoficz-najistot-izystkim mkretny


rraturze. j cretnych i lajskryt- I zasu na I i rozróż- I rciąż na I

acającc-


V ars/**3


W*tęp:studia z historii idei

go w wielu kontekstach, można najlepiej wyświetlić filozoficzne tło literatury.

Po trzecie, wspólnie z tym, co określa się mianem studiów porównawczych literatury, historia idei jest wyrazem protestu przeciwko skutkom, które często są rezultatem konwencjonalnych podziałów badań literackich i innych badań historycznych według narodowości lub języków. Istnieją dobre i oczywiste racje, dla których historia instytucji i ruchów politycznych, skoro musi w pewien sposób rozpadać się na mniejsze działy, powinna wprowadzić podział wedle granic między narodami, jednakże nawet te gałęzie badań historycznych zyskały ostatnio na ścisłości i wydajności dzięki intensywniejszej realizacji potrzeby badań wydarzeń, tendencji czy polityki w jednym kraju — badań, które prowadzić trzeba w celu zrozumienia prawdziwych przyczyn wielu wydarzeń, tendencji, polityki w innym kraju. Wcale jednak nie wydaje się tak oczywiste to, że w badaniach historii literatury, nie mówiąc o historii filozofii, gdzie praktyka ta została generalnie zarzucona, tworzenie wydziałów wedle języków jest najlepszym sposobem uznania konieczności specjalizacji. Istniejący schemat podziału jest częściowo historycznym przypadkiem, czymś, co przetrwało z czasów, gdy profesorowie literatury obcej byli w większości przede wszystkim nauczycielami języków^Skoro tylko historyczne badania literatury pojmowane są jako gruntowne prześledzenie procesu przyczynowo-skutkowego — nawet w tak względnie banalnym przypadku jak występowanie tych samych opowieści — to niewątpliwie muszą pomijać granice narodowe i językowe, nic nie jest bowiem bardziej pewne niż to, że większość badanych podziałów zachodziła ponad tymi podziała-mijA jeśli funkcja nauczyciela lub kształcenie zaawansowanych studentów mają być determinowane dopasowaniem pewnych umysłów do pewnych przedmiotów albo pewnych typów myśli, to co najmniej problematyczne jest, czy zamiast profesorów literatury angielskiej, francuskiej czy niemieckiej nie powinniśmy mieć profesorów renesansu, późnego średniowiecza, oświecenia, okresu romantycznego itp. Albowiem na ogół bez wątpienia więcej mieli ze sobą wspólnego — jeśli chodzi o fundamentalne idee, gusty i charakter moralny - typowy wykształcony Anglik i Francuz czy Włoch z końca XVI wieku niż Anglik tego okresu i Anglik lat trzydziestych XVIII, XIX lub XX wieku — tak jak faktycznie więcej wspólnego mają ze sobą przeciętny Amerykanin i Anglik


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
lovejoy »fl*{ OfW to >W ftj* Pr°Ce “ »^k Pl^ę 1 Wy 0v sk I_,***% f! ^ -Aidet w du ni
74370 PTC002 2/Vt>A.N£ X. ( prą’ikii-j-fl Li.Z). i>to^uiyC Ayouim^Cę.
rys068 tfn(*) = flo + ^l(^- ^o) + ^2    ^o)2 +- + fl*ł-lC;t-:to)“ł"1 + + (x-*(,)
12178117v927073651648409536672 n(1) I I ------- w srefie przfaneiaci Montuj 5* to***1*^ «»ta*  
12178117v927073651648409536672 n I I ------- w srefie przfaneiaci Montuj 5* to***1*^ «»ta*  &n
557211D4704482218477S028434 n ■Pr~ • i lhJ
IMG 1403184808 u .Joo P ii 0^6 L £ O oC A Uub -    ixI ćf/ x3c b £ 4 5g r /to 5I£
IMG 1504300713 MBZInterpretational possibilitiesof shear mechanism model (according to Dzidowski)SH
IMGF80 a f§
ksiadz marek5 30 (sc. V. w. 5—6). Jak z tego wynika, przyszła Polska to dziecię rodź? ce się w męcz
EGZ ZAD2 )~ ^    to    / ^ HV(K)~ JU-5-ła-a =■ %• 7-5-3= ^ ♦« Uj
kompozyty zbrojone włóknami Jest to najważniejszy rodzaj kompozytów. ■s element nośny - włókna w
1351629628254323868399y31592518778936095 n 75 75 ^^aoa o* 21 S° to" “    <

więcej podobnych podstron