metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym strona4 115

metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym strona4 115



3.    Uczestnicy proszeni su o przypomnienie sobie zespołu lub grupy (rodzinnej, koleżeńskiej, sportowej, roboczej), w której im było dobrze. Na kartkach każdy uczestnik wypisuje po pięć wartości ważnych dla istnienia tego zespołu. W dwóch podgrupach uczestnicy porządkują wartość, dzieląc je na wybrane przez .siebie kategorie. Następnie zostają one zapisane na tablicy. Każdy z. uczestników głosuje na wybrane przez siebie kategorie, mając do dyspozycji trzy głosy do podzielenia. Głosy zaznacza kropkami na tablicy piz>' określonych kategoriach. Prowadzący odczytuje nazwy zwycięskich kategorii.

4.    Uczestnicy w parach omawiają wartości, widoczne w zachowaniu członków ich własnych grup.


ĆWICZENIE 6

MOJA HOLA W GRUPIE

ŹRÓDŁO

Opracowanie własne (na podstawie Belhiii. 1993: Kożusznik, IV94; liski. Witkowski, 2000)

CELE

•    Orientacja uczestników co do własnych preilyspoz.ycji. jeśli chodzi o pełnienie ról grupowych.

•    uświadomienie uczestnikom, że budowanie zespołu polega na doborze odpowiednich ról.

•    refleksja nad tym, że nic warto odgrywać tul sobie obcych.

CZAS

30 minut.

MATERIAŁY

•    Załącznik A kwestionariusz ..Moja rola w grupie".

•    Prezentacja multimedialna nr 02 p.t. „Role grupowe".

FORMA

Kwestionariusz, dyskusja grupowa, piezenlacja.

przebiec;

1.    Uczestnicy wypełniają kwestionariusz oraz obliczają jego wyniki.

2.    Prowadzący, posługując się prezentacją, wyjaśnia krótko teorię M. Belhina. który proponuje strategię podejmowania zadań na podstawie preferowanych ról grupowych, zaznaczając, że zarówno nazwy, jak i charakterystyki ról mają charakter metaforyczny i jedynie w przybliżeniu opisują rzeczywistość. Niemniej jednak oparte sa na obserwacjach autentycznych zespołów. Zawsze istnieje możliwość rozwinięcia w sobie nowych umiejętności i cech typowych dla roli dotychczas nic pełnionej.

Ćwiczenie może stanowić podstawę do refleksji i samodoskonalenia sic a nawet do „budowania" zespołu.

3.    Uczestnicy w dyskusji grupowej zastanawiają się nad tym problemem w odniesieniu do własnego zespołu samopomocowego. Ważne jest. żeby prowadzący zwrócił uwagę na znaczenie "dopełniania się” ról. Każda rola jest ważna i potrzebna.

115


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym strona2 143 2.    Prowadzący dzieli gr
20989 metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym strona2 163 Punkty Część 1 Sądzę, żc osobiście
30834 metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym strona? 95 4. Zmiana poglądów. Rzadko kiedy, jeś
80000 metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym strona0 161 ZAŁĄCZNIK A - Ć\ ICZEMK 6 R. Meredi
metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym stronaH 49 lego jesi wzrost przyjaznych i serdecznych
metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym stronad 65 oraz przedstawienie opinii uczestników, jes
metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym strona? 99 i społecznym rozwoju. Uczestnicy nie budują

więcej podobnych podstron