Między autorem1

Między autorem1



Najbliższy, jak sądzę, właściwego ustawienia problemu był Sławiński, gdy „podmiot czynności twórczych” łączył, jako byt funkcjonalny, z autorem. Tylko czy potrzebnie kategorię tę wyodrębnił? Każdy człowiek spełnia wiele funkcji, nie musi to jednak prowadzić do jego rozpadu na poszczególne byty funkcjonalne. Jest to ten sam człowiek, za każdym razem ujmowany w innym aspekcie. Sławiński miesza tu, jak się wydaje, kategorie ontologiczne i metodologiczne. Autor biograficzny to twórca w relacji do dzieła literackiego interpretowanego w sposób psychologiczno-biograficz-ny. „Podmiot czynności twórczych” to ten sam twórca w tej samej relacji — tak jak ją rozumieją (z większym o wiele dystansem!) nowsze badania literackie.

Zakwestionowałem jedną kategorię zewnętrzną: i sądzę, żef wystarczy w badaniach literackich tradycyjna relacja- autor — dzieło, jz tym ze należy przy tym wzmóc czujność "Tńetodologiczna.) Mówiąc o autorze nie Ihy^dimy w tynrwypadku o człowieku w pełni jego życiowych funkcji, a jedynie o autorze tego oto czy tych oto dzieł, autorze wyznaczonym" prżez dzieło, "poznanym~ poprzez ' to"'dzieło jako określony,.....dostęp

ny nam czyjś wytworTAutor jestjwówczas widzianym w określonym aspekcie człowiekiem-pisąr^erij, jego wyodrębnioną rolą. Tak rozumi^nemimautorowi' możemy przypisywać niektóre tylko informacje, informacje ^wywnioskowane z dzieła, przede wszystkim dotyczące wymienionych już sprawności koniecznych do tego, aby dzieło w swej pełnej strukturze mogło zaistnieć. Również ogólnych postaw i przekonań, które z dzieła można wywnioskować, z tym wszakże, iż postawy te i przekonania nie muszą być identyczne z tymi, które pisarz ujawnia w innych pełnionych przez siebie rolach życiowych.

Pozostaje jeszcze do rozwmżenia „podmiot ulwo-ru” Okopień-Słaydńskiej, bliski „autorowi wewnętrznemu” Bałcerzana.) Jest on również wywiedziony z dzieła, różni się j’ednak od ^nadawcy utworu” tym, żę nie jest zdeterminowany historycznie; jest po prostu kore-latem reguł tkwiących obiektywnie w dziele, reguł poddawanych różnym interpretacjom, dokonywanym w różnych sytuacjach odbioru i rozwoju literatury. Nie wydaje się, aby to rozróżnienie usprawiedliwiało tworzenie odrębnej kategorii nadawczej A Można bowiem w rozważaniach o autorze tego oto utworu akcentować albo samą czynność wyboru, albo produkt tego wyboru; podkreślać albo relacje do konwencji obowiązujących w czasie tworzenia, albo same konwencje obecne w dziele, ujmowane immanentnie; /uwzględniać albo ograniczane znaczenia historyczne utworu, albo jego potencjalne możliwości semantyczne w przyszłości, związane z przemiennością kontekstu kulturowego. „Podmiot utworu” — nadawca reguł immanentnych — może być więc, jak się wydaje, ogarnięty przez „nadawcę utworu”, a w dalszej konsekwencji — utożsa-. miony ż~ określonym aspektem (określoną rolą) autora rzeczywistego.■ Wszystko zależy po prostu od tego, na co zwracamy^iiwagę.

Inny przytacza się jeszcze argument za tym, że w obrębie utworu podmiot mówiący nie jest ostateczną instancją nadawczą. Chodzi o występowanie takich elementów, jak tytuł, podtytuł, motto, komentarz itp. Rzeczywiście, poza wypadkami szczególnymi (np. gdy naczelny narrator wyraźnie wskazuje na swoje autorstwo tytułu) nie jest za te elementy odpowiedzialny podmiot mówiący. Czy możemy być jednak zupełnie pewni, że elementy te istotnie należą do dzieła literackiego? Sądzę, że są one ściśle stowarzyszone z utworem, nie są wszakże w większości wypadków^ jego integralną częścią. Tworzą pierwszą, najbliższą metasfe-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
presupozycje 1 96 JUKU I. LEWIN średnik --- usytuowana miedzy autorem a czytelnikiem osoba trzecia.
IMG?53 3M JURIJ I. ŁEWJN średnik — usytuowana między autorem a czytelnikiem osoba trzecia. O takim p
presupozycje 1 206 JURIJ I. LEWIN średnik — usytuowana między autorem a czytelnikiem osoba trzecia.
Jak muszą być ustawione prawa dostępu w systemie Linux, aby tylko jego właściciel mógł zapisywać w d
Jak muszę być ustawione prawa dostępu w systemie Linux, aby tylko jego właściciel mógł zapisywać w
skanuj0010 RELIGIA A FILOZOFIA i Zarówno trudność radykalnego rozróżnienia między filozofią a religi
skanuj0047 wiedzą jak szybko rozwiązać dany problem, czy jak załatwić daną sprawą itd. itp. (Garvin,
112 Jacek Sójka „Nowość” - jak sądzę - jest kategorią kulturową. Decydującą rolę odgrywa tu uznanie

więcej podobnych podstron