Między autorem1

Między autorem1



miotu czynności twórczych, które do powstania dzieła doprowadziły.[Podmiot mówiący ma kompetencje ograniczone: nie tylko, jak chce Sławiński, do sfery wykonania, nie tylko, jak sugeruje Kostkiewiczowa, do zakresu języka. Raczej do aspektu osobowościowego, do tego po prostu, kim jest. Trzeba przy tym koniecznie

dodać: Hest „z-łaski” autóraJ Zbyt maksymalistycznie - v 1

brzmi już dziś określenie Wolfganga Kaysera: „Narratorem powieści jest — by posłużyć się analogią —- mityczny stwórca świata” 1.

6. Czy warto jednak mnożyć instancje nadawcze, powoływać do życia coraz to nowe myślne, choćby i semantyczne, kategorie autora? Sądzę, że nie. Entia non sunt multiplicanda, sine necessitate. A konieczności wyraźnej' nie ma. Uważam zresztą, że część przynajmniej tych kategorii powstała przez „solidarność” w stosunku do kategorii odbioru. Tymczasem trzeba silnie podkreślić, że oba krańce schematu komunikacji w wypadku dzieła literackiego nie są idealnie symetryczne, a to z tego przede wszystkim powodu, że\ konkretny nadawca.-jest. jeden — autor; konkretnych odbiorców jest natomiast nieskończenie wielu. Dla przykładu: wyznaczany przez tekst „odbiorca wirtualny” Głowińskiego 2 czy „odbiorca założony” Handkego, mimo swego intencjonalnego istnienia, jest metodologicznie najzupełniej uzasadniony. Np. w wypadku Norwida sprzeczność, jaka zachodzi między „odbiorcą założonym” a odbiorcą rzeczywistym, dobrze tłumaczy długotrwałe niepowodzenie twórczości tego poety. Rekonstrukcja „odbiorcy założonego” pomaga więc badaczowi Norwida i życia literackiego drugiej połowy w. XIX w rozwiązaniu konkretnego problemu naukowego 3!). Natomiast analogiczna kategoria po stronie nadawcy („model myślowy autora” Handkego) nie wydaje się metodologicznie celowa, gdyż nie jest ostatecznie czymś różnym „treściowo” od autora rzeczywistego, nie stwarza nowej problematyki badawczej. Nawet w sytuacjach szczególnych, np. w wypadku utworów o autorstwie zbiorowym czy falsyfikatów literackich (Pieśni Osjana itp.), nie ma — jak sądzę — konieczności uciekania się do pomocy nowych, myślnych, oddzielonych od rzeczywistego twórcy, bytów nadawczych.

To naturalnie tylko ogólnikowa próba uzasadnienia sygnalizowanych wcześniej wątpliwości dotyczących mnożenia bytów nadawczych. Próba jednak wkraczająca w nowy krąg zagadnień, które nie mogą być tu — niestety — uwzględnione. Opracowanie ich byłoby jednak bardzo ważne dla lepszego zrozumienia problemu, któremu poświęcony jest ten artykuł. Byłoby ważne i dlatego, że zagadnienia te stają się ostatnio coraz bardziej aktualne, posiadają już sporą literaturę przedmiotu. Punkt widzenia odbiorcy zyskuje wyraźnie na znaczeniu w miarę upowszechniania się w badaniach literackich teorii informacji i schematu sytuacji komunikacyjnej. Mówi się już o poetyce odbioru, poetyce pragmatycznej, która miałaby sie przeciwstawić panującym dotychczas w teorii literatury tradycjom^ ary-śtótelesbwskim3 4. Dokładne przeanalizowanie kategorii

1

   Narrator w powieśći. „Twórczość” 1959, nr 5, s. 112.

2

   Wirtualny odbiorca w strukturze utworu poetyckiego, w zbiorze: Studia z teorii i historii poezji. Wrocław 1967. Przedr. [w:] Style odbioru. Szkice o komunikacji literackiej, Kraków 1977, s. 60 - 92.

3

3S Zob. Z. Łapiński, Noriuid, Kraków 1971, rozdz. 4: Dla kogo Nor-%vid pisał?

4

Zob. E. Balcerzan, Perspektywy ,,poetyki odbioru”, w zbiorze: Problemy socjologii literatury, Wrocław 1971; E. Czaplejewicz, Jidresat jako kategoria poetyki, „Przegląd Humanistyczny” 1972, nr 1; Czym jest poetyka pragmatyczna? „Miesięcznik Literacki”^ 1976, z. 2; Problemy odbioru i odbiorcy. Studia pod red. T. Bujnickiego i J. Sławińskiego, Wrocław 1977; Problemy poetyki pragmatycznej, pod red. E. Czaplejewicza, Warszawa 1977. W rozwoju naukowej problematyki odbiorcy dużą rolę odegrała u nas książka S. Lema Filozofia przy-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Między autorem1 miotu czynności twórczych, które do powstania dzieła doprowadziły.[Podmiot mówiący
Między autorem1 miotu czynności twórczych, które do powstania dzieła doprowadziły.[Podmiot mówiący
Proces tworzenia oprogramowania■ Zbiór czynności i związanych z nimi wyników, które prowadzą do pows
skrypt013 f Rozdział 1Wstęp W otaczającym nas środowisku powstaje wiele sygnałów, które do nas docie
Między autorem1 Najbliższy, jak sądzę, właściwego ustawienia problemu był Sławiński, gdy „podmiot
22274 skanuj0022 (262) 64 II. OD POCZĄTKÓW — DO UPADKU POWSTANIA Stąd wiele piosenek Marota1, które
- etap opracowania zadań, które najlepiej uruchomią czynności uczniów, konieczne do realizacji
72260 P1010101 (7) °h rzyszy ich poszerzanie, które realizujemy wykonując cięcia brzegowe. Gdy warun
Państwo może nie dopuszczać do powstawania monopoli oraz zmowy między największymi producentami dane
272 Blender kompedium 542 Blender. Kompendium piatów, które mogą prowadzić do powstania błędów w wym
20014 SAM98 resized znacznie skromniejszych założeń, do twórczości autora „Śmierci powstańca".
1. Połącz wyrazy, które do siebie pasują Napisz powstałe

więcej podobnych podstron