MRR6

MRR6



megbe AU* rai jeszcze Mirty stwierdzić, że ale każdy człowiek i nie każdy przedmiot posiada owo oki, zenit, megbe, orenda itd., ale tytko bóstwa, herosi, dusze zmarłych łub tez osoby i przedmioty, które mają jakiś związek « sacrum, tj. czarownicy, fetysze, idole itd. j Przytoczymy tu zdanie jednego zc współczesnych etnografów, który opisuje zjawiska magiczno-religijne, i to u ludów najbardziej prymitywnych, u których istnienie mana było rzeczą sporną. O. Sche-besta pisze: „Megbe jest wszędzie rozpowszechnione, ałe jego moc nie okazuje się wszędzie z tą samą intensywnością i nie zawsze w tym samym aspekcie. Niektóre zwierzęta posiadają megbe w znacznym stopniu; wśród istot ludzkich jedne mają go więcej, inne mniej. Ludzie sprytni odznaczają się tym, że nagromadzili w sobie duże ilości megbe. Czarownicy są także pełni megbe. Wydaje się, że moc ta jest związana z duszą-eieniem i skazana na zaniknięcie l chwilą śmierci czy to przechodząc w inną osobę, czy też przekształcając się w totem” (Les Pygmłes, tłum. franc., s. 64).

Chociaż uczeni dodali do tej listy kilka nowych terminów (ngai u Masajów, andriamanitha u Malgaszów, pętam u Da jaków itd.) 1 chociaż usiłowano interpretować w tym sensie indyjskie brahman, irańskie kwa ma, rzymskie imperium, nordyckie hamingja, to jednak pojęcie mana nie jest pojęciem powszechnie znanym. Mana nie występuje we wszystkich religiach, a tam gdzie nawet występuje, nie jest ani jedyną, ani też najstarszą formą religii. ..Mana... nie Jest bynajmniej uniwersalne i dlatego byłoby niesłuszne i całkowicie błędne, gdyby ktoś próbował budować iaa tym pojęciu ogólną teorię pierwotnej religii” (Rogbin, Mana, s. 274). Co więcej, między po-szczególnymi terminami (mana, wakan, orenda itd.) istnieją jeśli nie znaczne różnice, to przynajmniej pewne niuanse, zbyt często nie dostrzegane przez poprzednich badaczy. Amerykanista P. Radin przeanalizował wnioski, jakie wysnuli W. Jones, Miss Fletcher i Hewitt s przeprowadzonych badań nad terminami wokanda i manko u Siuksów i Algonkinów; stwierdził on, że owe wyrazy* oznaczają to, co „święte”, „niezwykłe”, „ważne”, „cudowne”, , .nadzwyczajne”, „mocne”, ale nie zawierają wcale znaczenia „mocy* inherentnej” (Retś-gion of the North American Indianę, s. 349—350).

(Natomiast Marrett — podobnie zresztą jak i inni uczeni — sądził, że mana oznacza „siłę bezosobową”, chociaż Codrington już wcześniej zwrócił uwagę na fakt, że „ta siła, aczkolwiek bezosobowa sama m


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0012 tfactoj ł h&tQ, WJj, do psychicznie chorą sąc stwierdza, że M czasie popelniema czynu
skanuj0018 Biorąc w nim udział i stwierdzając, że obwiniony żadnych okrzyków nie wznosił tym samym b
IMAG1522 cos jest jeszcze na drugiej stronie ale jej niestety nie mam Metrologia II. Zullo/cnlc «hv,
pdl6 po śmierci chodzą po świecie. Mówiono, ze wypiórem zostaje człowiek, który ma dwa serca, i gdy
101 MALI BRACIA i na lewo zależnie od potrzeb, i co tydzień stwierdzam ze smutkiem, ile rzeczy nie z
Pierwsza zasada dynamiki - prawo stwierdzające, że w układzie izolowanym, który nie wymienia z otocz
sistowskiej, wykonali oni nowy krok logiczny i stwierdzili, że ,,psychika, świadomość człowieka jest
19869 skanuj0018 Biorąc w nim udział i stwierdzając, że obwiniony żadnych okrzyków nie wznosił tym s
99 wystarczy przyjrzeć się profilowi auta, by stwierdzić, że coś tu jest nie tak. Może to
z pewną dumą, stwierdzić, że u nas jest wcale dobrze. Wiele państw posiada przestarzałą sieć
Zadanie. Czy prawdziwe jest stwierdzenie, że w kluczu żaden atrybut nie może być funkcyjnie zależny
DSC02629 Zakwaszenie Podsumowując, należy stwierdzić, że wysiłki o małej intensywności nie powo
MRR6 iwummumr, po większej części wprost niedorzeczne. Jeśli nawet odniósł się przychylnie do niekt

więcej podobnych podstron