Nartowska Różnice indywidualne0066

Nartowska Różnice indywidualne0066



kim zwrócić uwagę nauczycielki. Może być oim spowodowana różnymi przyczynami, lecz nu plan pierwszy wysuwają się przyczyny środoJ wiskowe. W cytowanych badaniach E. Milevv*| skiej, dotyczących dzieci 3- i 4-letnich autorka odnotowała następujące cechy środowiska rodzinnego dzieci przejawiających niski poziom rozwoju mowy i małą aktywność werbalną: rzadki kontakt werbalny dorosłych z dzieckiem, nieumiejętność słuchania wypowiedzi dziecka, ograniczenie tematów rozmów do spraw porządkowych i codziennych, brak udziału rodziców w zabawach dziecka, brak zwyczaju czytania dziecku bajek lub opowiadań. Ponadto w kilku przypadkach za najważniejszą przyczynę obniżenia aktywności werbalnej dziecka należy uznać wychowywanie go do 3 lat poza rodziną oraz małomówność pozostałych członków rodziny i ograniczenie kontaktów werbalnych między nimi. Wymienione cechy środowiska nie występowały (lub jedynie pojedynczo i sporadycznie) w rodzinach dzieci odznaczających się dużą aktywnością werbalną i dobrym rozwojem mowy.

W badaniach tych zwrócił naszą uwagę jeszcze jeden fakt, a mianowicie: dzieci gadatliwe, wypowiadające się swobodnie, chętnie opowiadały, co widzą na obrazku. Natomiast to samo zadanie całkowicie hamowało aktywność werbalną dzieci małomównych, od których znacznie więcej wypowiedzi uzyskano w swobodnej rozmowie. Jak wiadomo, opis obrazka jest zadaniem trudniejszym dla dzieci w tym wieku niż swobodna wypowiedź, narzuca bowiem dziecku zakres słów, pojęć, którymi musi ono operować, podczas gdy w rozmowie swobodnej używa słów znanych mu i przekazuje treści takie, ja-■ umie wyrazić. Zachowanie dzieci małomów-ych jest więc zrozumiałe. Jednocześnie jednak :t to wskazówka, że stymulacja aktywności crbalnej dzieci o słabym rozwoju mowy nie pwinna się odbywać przy użyciu obrazków, hcz poprzez swobodny osobisty kontakt werbal-ly z nauczycielem1.

Idnłomówność dziecka może być wyrazem ogólnie zmniejszonej' jego aktywności, związanej j cechami temperamentalnymi bądź spowodowanej zaburzeniami emocjonalnymi. W tym ostatnim przypadku małomówność występuje nie-fzadko u dzieci z rodzin o niekorzystnej atmo-■ferze uczuciowej, gdy dziecko przeżywa uczucia zagrożenia lub brak jest związków emocjonalnych między dzieckiem a rodzicami. W przylądku gdy mała aktywność werbalna występuje tylko w przedszkolu, jest ona przejawem złego samopoczucia dziecka, trudności Vr przystosowaniu społeczno-uczuciowym do przedszkola. Dzieci nieśmiałe, lękliwe, niechętnie wypowiadają się, gdyż w tym wypadku mowa jest sposobem nawiązywania kontaktu, którego te dzieci boją się i unikają.

W analizie przyczyn małej aktywności werbalnej dziecka należy brać pod uwagę również wy-łtępowanie wady wymowy lub nieumiejętność wypowiadania się, chociaż, jak wspominaliśmy, Jest to zależność rzadko występująca w wieku przedszkolnym. Stwierdzenie tej zależności powinno skierować uwagę nauczycielki na stosunek rodziców, rodzeństwa, rówieśników do zakłóceń w rozwoju mowy dziecka. Wyśmiewanie,

1

Należy podkreślić, że mówimy tu o aktywności werbalnej dziecka. Obrazki mogą być natomiast bardzo przydatne dla bogacenia słownika, rozwijania struktury zdaniowej, dla rozwoju słowno-pojęciowego itp. Sprawy te będą omówione w ostatnim rozdziale.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Sposób, powstanie i przebieg absencji w szkole może być różny, powodowany różnymi przyczynami. Jedną
Nartowska Różnice indywidualne0015 w zabawie, aktywności ruchowej lub poznawczej itp. W czasie tych
Nartowska Różnice indywidualne0029 ka, może mieć charakter pozytywny (p(pieszczoty, zabawa, wspólne
43475 Nartowska Różnice indywidualne0017 partnera. Czasem może to być zdarzenie, w którym śam obserw
18789 Nartowska Różnice indywidualne0006 nych osiągnięć dziecka. Na przykład dziecko nie może dojść
Nartowska Różnice indywidualne0029 ka, może mieć charakter pozytywny (p(pieszczoty, zabawa, wspólne
81825 Nartowska Różnice indywidualne0001 BIBLIOTEKA PEDAGOGICZNA NAUCZYCIELA PRZEDSZKOLA Okładkę i u
Nartowska Różnice indywidualne0025 na skutek, rozpaczy i szukania , pomocy lub po prostu z: chęci „w

więcej podobnych podstron