NEUFERT6 podst wym,propor

NEUFERT6 podst wym,propor



PROPORCJE


ZASTOSOWANIE -* tD




Proporcje wymiarów narożnika


późniejsza

widownia

2    wcześniejsza widownia

3    orchestra

4    budynek sceny

5    boczne przejście

6    mur oporowy


©szczytowego w świątyni doryckiej, oparte na złotym podziale. Wg Moessela -»


©


kwadrat

podstaw.

T

kwadrat ze świętego podziału

Święty podział. Budowle w Ostii


©


Teatr w Epidauros


Zastosowanie związków geometrycznych i relacji wymiarowych według wyżej podanych zasad opisuje Witruwiusz. Z jego analiz wynika, że np. rzymski teatr jest zbudowany na czterokrotnie obróconym trójkącie -> ©, a grecki teatr - na trzykrotnie obróconym kwadracie -» © Obydwie budowle mają kształt dwuna-stokąta, co daje się odczytać przez wejścia schodowe. Moessel pragnie udowodnić, że proporcje wymiarowe są oparte na złotym podziale -> ©, chociaż jest to nieprawdopodobne —> ©. Jedyny grecki teatr, którego rzut oparty jest na pięciokącie, znajduje się w Epidauros ->©. W niedawno odkopanym zespole domów mieszkalnych w Ostii, starożytnym porcie Rzymu, rozpoznano zasadę kompozycyjną związaną ze świętym podziałem. Zasada ta opiera się na podziale na pół przekątnej kwadratu. Łącząc punkty, w których łuki o promieniu V2/2 przecinają się z bokami kwadratu, otrzymuje się dziewięciopolową siatkę. Środkowy kwadrat nazwano kwadratem świętego podziału. Łuk AB różni się o ok. 0,6% od długości przekątnej CD połowy kwadratu. Dlatego święty podział jest przybliżoną metodą rozwiązania problemu kwadratury koła ©- ® Cały zespół prac dotyczących budowli, od planu sytuacyjnego po uformowanie detali, został zrealizowany na podstawie tych proporcji.

Palladio w swych „Czterech księgach o architekturze” podaje geometryczny klucz do kompozycji stosowanych w projektach, który opiera się na założeniu pitagorejskim. Wykorzystuje w projektach swych budowli relacje między figurami (koło, trójkąt, kwadrat itd.) oraz zasady harmonii ©i©

Przejrzyste reguły kształtowania budowli oparte na prawach proporcji zostały sformułowane w kulturach Wschodu    I tak

Hindusi w „Manasara”, Chińczycy w systemie modulacji „Tou-kou”, ale przede wszystkim Japończycy w metodzie „Kiwariho” -» BOL, stworzyli systematykę zapewniającą kształtowanie budowli racjonalne i ekonomiczne, zgodne z tradycją.

W XVIII w. i później nad koordynację harmoniczną przedkłada się koordynację addytywną -> © Na niej został oparty system oktametryczny. Dopiero po wprowadzeniu koordynacji modularnej powraca zrozumienie znaczenia proporcji i harmonii wymiarowej -> © i © Informacje o systemach koordynacji, a w szczególności koordynacji wymiarowej -> str. 56.


(7) Rzut ogólny


Japoński skarbiec


©


Mozaika podłogowa w domu


w Ostii


©


Rzut budynku biurowego BMW w Monachium


Klucz geometryczny do kompozycji willi palladiańskich


Oparty na 8-kącie system koordyna-cyjny dla podpór z czworokąta po-(j4) dzielonego na grupy po 6 elementów elewacyjnych. 48-kąt wyprowadzony z trójkąta —» (]3)


36


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
NEUFERT6 podst wym,propor PROPORCJE ZASTOSOWANIE -* tD Proporcje wymiarów narożnika późniejsza wido
NEUFERT6 podst wym,propor PROPORCJE ZASTOSOWANIE -* tD Proporcje wymiarów narożnika późniejsza wido
NEUFERT7 podst wym,propor PROPORCJE ZASTOSOWANIE: MODULOR-* QQ major    minor AB 2 ©
NEUFERT7 podst wym,propor PROPORCJE ZASTOSOWANIE: MODULOR-* QQ major    minor AB 2 ©
NEUFERT4 podst wym,propor WPROWADZENIECZŁOWIEK JAKO MIARA I CEL Cztowiek wytwarza przedmioty po to,
NEUFERT6 podst wym,propor CZŁOWIEK WYMIARY CIAŁAWYMIARY I ZAPOTRZEBOWANIE NA MIEJSCE wg danych
NEUFERT7 podst wym,propor MIEJSCE MIĘDZY ŚCIANAMI dla ludzi w ruchu - dodatek do szerokości > 10
NEUFERT2 podst wym,propor W wysokich pomieszczeniach odbieramy przestrzeń wodząc okiem ku górz
NEUFERT4 podst wym,propor Kwarta 3/4 Oktawa 1/2    Tercja 4/5 Prostokąt pitagorejski
NEUFERT7 podst wym,propor MIEJSCE MIĘDZY ŚCIANAMI dla ludzi w ruchu - dodatek do szerokości > 10

więcej podobnych podstron