nr1 (7)

nr1 (7)












Jarosław Bąbka

Obserwacje, jak i przegląd literatury, pozwalają stwierdzić, że wiele dziedzin życia przesiąkniętych jest ideą rywalizacji i konkurencji. Wpływają na to zarówno czynniki cywilizacyjne, jak i kulturowe współczesnego świata. „Neurotyczna osobowość naszych czasów” -tak określa to niepokojące zjawisko Karen Horney (1999).

Gwałtownie zmieniający się świat powoduje, że trudno jest przewidzieć rzeczywistość, w której będą funkcjonowały dzieci, z którymi aktualnie pracujemy. To, co łączy prognostyków społecznych na temat przyszłości, to wizja świata, w którym ludzie „skazani” będą na współpracę (Naisbitt, 1997). Problem ten można rozpatrywać w kontekście współdziałania w rodzinie, odnajdywania się pracownika w modelu sieciowym organizacji zakładu pracy, w którym coraz większą rolę odgrywa działanie w zespole, jak i angażowania się w rozwiązywanie globalnych problemów ludzkości, np. związanych z pokojem, ochroną środowiska czy walką z dyskryminacją.

i

i

<

I

Konkurujące ze sobą wartości rywalizacji i współdziałania dostrzega się również w szkolnictwie. Można zatem postawić pytanie, na ile we współczesnej edukacji jest miejsce na uczenie dzieci współpracy?    I

W kontekście tak ukierunkowanych roz- I

.✓    i

I

ważań, trudno nie zgodzić się z tezą Olafa Axela-Burowa (1992), który uważa, że w każdym człowieku tkwią nie wykorzystane siły związane z współdziałaniem z innymi ludźmi, j Istotne jest, aby te siły na wczesnych etapach życia człowieka uwolnić i ukierunkować na rozwój szeroko rozumianych kompetencji, związanych ze współpracą z innymi. Taki po- giąd nie oznacza konieczności tłumienia za- i chowań indywidualistycznych i rywałizacyj-nych, które wpisane są w naturę człowieka. Bardziej zasadne jest umożliwienie wychowankom zdobycia doświadczeń sprzyjających kształtowaniu się zachowań kooperacyjnych. Zdaniem Janusza Grzelaka (2000), zachowania indywidualistyczne wiążą się z uzyskaniem przez jednostkę własnych korzyści, zaś zacho-



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSC03913 resize Przegląd materiałów pozwala stwierdzić, że tak jak i na innych H
P1170403 (2) 70 Jan Dąbrowski Przegląd materiałów pozwala stwierdzić, że tak jak i na innych^ obszar
278 279 (2) 278 ROBERT HUMPHREY Blooma, jak przegląda literaturę pornograficzną w kiosku z- książkam
DSC02345 resize zalety:
DSC02345 resize zalety:
9 Po co maiki są potrzebne w szpitalu Zarówno potoczne obserwacje, jak i wyniki badań naukowych wsk
172 K. Kołodziejczyk, W. Blajer 4. WNIOSKI Przeprowadzone testy laboratoryjne pozwalają stwierdzić,
IMAG0577 ale dane te należy przyjmować z ostrożnością. Zachowane w mieście stele nagrobne pozwalają
Wnioski Uzyskane wyniki arkusza ewaluacyjnego pozwalają stwierdzić, że przeprowadzone przeze mnie za
W praktyce pomiar jest czynnością (lub zbiorem czynności), która pozwala stwierdzić, że mierzona wie
142 E. Hadasik, D. Kuc Analiza mikrostruktury taśm ze stopu AZ31 pozwala stwierdzić, że właśnie
278 JANUSZ KRUK czarnoziemy lessowe. Bliższa analiza ich rozprzestrzenienia pozwala stwierdzić, że w

więcej podobnych podstron