Obraz7 (118)

Obraz7 (118)



Common

Raił


wtryskiwaczach oraz przelew nadmiaru paliwa przez zawór regulacyjny ciśnienia.

Działanie

Pompa zasilająca tłoczy paliwo przez filtr z odstojnikiem wody do zaworu bezpieczeństwa (rys. 7) i przetłacza je przez otwór dławiący zaworu bezpieczeństwa (14) do obiegu smarowania i chłodzenia pompy wysokiego ciśnienia. Wałek napędowy (1) porusza trzy tłoczki pompy (3) w górę i w dół odpowiednio do kształtu krzywki.

Gdy ciśnienie tłoczenia przekroczy wartość ciśnienia otwarcia zaworu bezpieczeństwa (50...150 kPa), pompa zasilająca może tłoczyć paliwo przez zawór wylotowy pompy wysokiego ciśnienia do przestrzeni sekcji tłoczącej, przy czym tłoczek pompy porusza się w dół (skok ssania). Po przekroczeniu najniższego położenia tłoczka przestrzeń sekcji tłoczącej (4) zostaje zamknięta i paliwo nie może się w niej rozprężyć. Może być ono wówczas sprężone powyżej ciśnienia tłoczenia pompy zasilającej. Rosnące ciśnienie otwiera zawór wylotowy (7), a z chwilą osiągnięcia ciśnienia w zasobniku sprężone paliwo przedostaje się do obwodu wysokiego ciśnienia.

Tłoczek sekcji tłoczącej przetłacza paliwo do chwili osiągnięcia swego najwyższego położenia (skok tłoczenia). Następnie ciśnienie spada i zawór wylotowy się zamyka. Pozostałe paliwo rozpręża się, tłoczek sekcji porusza się w dół.

Gdy ciśnienie w przestrzeni sekcji tłoczącej będzie mniejsze niż ciśnienie tłoczenia pompy zasilającej, proces się powtórzy.

Wydatek tłoczenia

Ponieważ pompa wysokiego ciśnienia jest obliczona na duży wydatek tłoczenia, na biegu jałowym oraz w zakresie obciążeń częściowych występuje nadmiar sprężonego paliwa, który jest odprowadzany z powrotem do zbiornika przez zawór regulacyjny ciśnienia. Ponieważ jednak sprężone paliwo ulega rozprężeniu, tracona jest energia uzyskana przez sprężanie, a więc zmniejsza się sprawność całkowita. Środkiem zaradczym może być częściowo dostosowanie wydatku tłoczenia do zapotrzebowania paliwa przez wyłączenie sekcji tłoczącej.

Wyłączenie sekcji tłoczącej Wyłączenie sekcji tłoczącej, powodujące zmniejszenie ilości paliwa przetłaczanej do zasobnika wysokiego ciśnienia, odbywa się dzięki stałemu utrzymywaniu zaworu wlotowego (5) w położeniu otwartym. Po włączeniu zaworu elektromagnetycznego wyłączania sekcji tłoczącej trzpień umieszczony na kotwicy tego zaworu elektromagnetycznego naciska stale na zawór wlotowy. Dzięki temu zasysane paliwo nie może być sprężone podczas skoku tłoczenia. Wskutek tego ciśnienie w przestrzeni sekcji nie wzrasta, ponieważ zassane paliwo odpływa z powrotem do kanału niskiego ciśnienia. Pompa wysokiego ciśnienia, wskutek wyłączenia sekcji tłoczącej przy zmniejszonym zapotrzebowaniu wydatku paliwa, nie tłoczy paliwa w sposób ciągły, lecz z przerwami.

Przełożenie napędu pompy Wydatek tłoczenia pompy wysokiego ciśnienia jest proporcjonalny do jej prędkości obrotowej. Prędkość obrotowa pompy zależy od prędkości obrotowej silnika. Pompa ta w układzie wtryskowym silnika powinna mieć przełożenie napędu dobrane w ten sposób, aby tłoczona ilość paliwa nie była zbyt duża, lecz pokrywała zapotrzebowanie paliwa przy pełnym obciążeniu silnika. Możliwe przełożenia to 1:2 i 2:3 w stosunku do wału korbowego silnika.

Zawór regulacyjny ciśnienia Cel stosowania

Zawór regulacyjny ciśnienia ustala i utrzymuje ciśnienie w zasobniku paliwa niezależnie od obciążenia silnika, w następujący sposób:

-    przy zbyt dużym ciśnieniu w zasobniku zawór regulacyjny ciśnienia otwiera się i część paliwa odpływa z zasobnika przewodem zbiorczym z powrotem do zbiornika paliwa,

-    przy zbyt małym ciśnieniu w zasobniku zawór regulacyjny ciśnienia zamyka się odcinając obwód wysokiego ciśnienia od obwodu niskiego ciśnienia.

Budowa

Zawór regulacyjny ciśnienia (rys. 9) jest mocowany za pośrednictwem kołnierza na pompie wysokiego ciśnienia lub na zasobniku paliwa.

18


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Obraz3 (127) Common Raił Rysunek 2 Rysunek 3 ze zbiornika paliwa do pompy wysokiego ciśnienia. Nadm
Obraz9 (82) Common Raił Rysunek 4 - w obwodzie przelewu paliwa do pomiaru temperatury paliwa
Obraz1 (133) Common Raił dodatkowe przepisy dotyczące wysokości montażowej oraz osłon zbiornika pal
Obraz1 (107) Common Raił Rysunek 14 -    złącza przewodu przelewowego do zbiornika p
Obraz3 (99) Common Raił Rysunek 16 Wtryskiwacz (schemat) a - wtryskiwacz zamknięty (stan spoczynku)

więcej podobnych podstron